kzoek de zon op

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
jorn
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-12-2009 11:38

kzoek de zon op

Bericht door jorn »

Eindelijk is het zover, m'n spartametje mag mee op reis. Naar Cuba. Daar ga ik al vaak heen, m'n vrouw komt daar vandaan, en tot nu toe deed ik daar heel veel op de fiets. Maar ja het werd wel steeds vaker afstappen als ik de heuvels op moest met een temperatuur van ruim 30 graden hou je dat niet zo lang vol. Maar met m'n metje moet het zalig zijn, heerlijk weer met een verkoelende rijwind, ruisende palmen en een pruttelend motortje en dan maar gaan waar je wilt. Niks wachten op de trein of de bus die niet komt, geen naar benzine stinkende taxi's, gewoon op de snorfiets.
Alleen 1 probleem. Je mag hem niet invoeren. Zoals zoveel zaken in cuba is ook het invoeren van een combustion engine verboden!
Niet getreurd, we hebben een plan. Tenslotte is de motor zo klein, als je hem uit elkaar haalt is ie overal te verstoppen. Zo gezegd zo gedaan. De twee carterhelften met de krukas en uitlaat zijn al tussen de luiers en de pakken babyvoer verstuurd en aangekomen. Rest mij nog wat plastic kappen en wat kleinere onderdelen, de carburateur en de fiets met het ietwat opvallende achterwiel, waar natuurlijk de as compleet met tandwiel op blijft zitten. Nou daar gaat een fietstas overheen en zo mag hij het vliegtuig in! Als ze me bij aankomst in cuba vragen wat het is, dan is het een elektrische fiets, die zijn wel toegestaan. 1 december is het zover. Ik denk dat het wel gaat lukken maar het blijft een gok. Vandaar dat ik mijn mooiste spartamet nog even in de schuur laat staan. Ik offer eerst een oudje zonder kenteken op, als we dan de volgende reis maken mag mijn herenmodel ook mee. Twee spartametjes is natuurlijk nog leuker en gezelliger. Blijft nog de vraag of we daar nog papieren voor kunnen ritselen, maar dat zien we later wel weer. Er rijdt daar van alles rond, inclusief zelf gemotoriseerde fietsen, misschien val ik niet eens op! Hoewel je bent en blijft een toerist... Enfin ik kan niet wachten. Hoop alleen dat ik straks niet ontdek dat er nog een boutje of ringetje op de werkbank is blijven liggen want dan is de fietsenwinkel wel heeeeeeel heel ver weg! :evil:
bazzz
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-10-2009 22:45

Bericht door bazzz »

Dappere poging! Nu alleen hopen dat ze hem niet gelijk in beslag nemen om een of andere stomme reden:P
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 445
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees »

volgens mij kunnen ze in Cuba heel goed improviseren, een vergeten boutje zal geen probleem zijn denk ik.

de vraag is enkel of als je aangehouden wordt niet de komende jaren cubaanse cigaren mag gaan zitten roillen :lol:

Veel plezier daar.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
wouternet
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-08-2010 18:02

Bericht door wouternet »

ja precies, ik zou ook genoeg pakkingen en alles meenemen... extra bougietje en van dat kleine grut...

Maar waarom zou je door zoveel moeite/gevaar gaan als je daar ook vast wel een fiets met trapondersteuning (maar geen elec.) kunt kopen?
Spartamet-loos! :(
jorn
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-12-2009 11:38

Bericht door jorn »

Ze improviseren en repareren alles, trafos en motoren worden opnieuw gewikkeld, ijskasten worden opnieuw bekleed en van nieuwe leidingen voorzien, cd en dvd spelers worden niet wegggegooid maar van de onderdelen fabriceren ze een nieuwe. ga zo maar door, we kunnen er een voorbeeld aan nemen. Dat heeft ook een reden natuurlijk: In de winkels is niet veel te koop en meestal veel te duur voor een doorsnee salaris van 20$ per maand. Als de reparateur zijn zaken goed kent, dan weet ie wat hij doet en gaat het perfect. Maar iets nieuws, zoals een fiets met een inwendige versnellingsnaaf, kennen ze niet en dan gaat het goed mis. Ook omdat er geen goed gereedschap aanwezig is gaan bouten en moeren snel stuk. Ze worden voor de zekerheid extra vast gedraaid met die ene tang die jij net niet zou gebruiken. Of een verkeerde moer er op, noot breekt wet, dus mijn metje ga ik liever zelf onderhouden.
Trouwens het is mijn reserve motortje, deed het prima, maar guess what: toen ik hem openmaakte vond ik 2 ringen los in het carter! Volgens mij heeft hij geen schade ondervonden en ik heb de ringen gezet waar ze horen te zitten, maar is er misschien een bepaald onderdeel wat eraan kan gaan met die losse ringen? :roll:
wouternet
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-08-2010 18:02

Bericht door wouternet »

maarre... Als je al hele carterhelften en uitlaten kunt versturen, dan is die douane ook niet al te best... kan je zo 10 kilo coke importeren...
Want poeder + poeder is slecht te zien, maar ik denk dat je metalen carterhelften wel ziet op een rontgenscan...
Spartamet-loos! :(
jorn
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-12-2009 11:38

Bericht door jorn »

Van de pakketten die we stuurden werd er eentje opgemaakt en onderzocht, ik geloof dat ze de uitlaat inderdaad wel vreemd vonden, maar hij mocht door. Ik heb net de plastic onderdelen, inclusief tankje, tussen een kinderfietsje gepropt en hoor over een paar dagen of het goed is aangekomen. Drugs versturen is niet aan te raden. Er lopen daar regelmatig speurhonden bij de douane. Van mijn bagage hebben ze wel eens wat in beslag genomen, spijtig, maar boetes uitdelen gebeurt dan weer niet. Dat is weer bemoedigend!
wouternet
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-08-2010 18:02

Bericht door wouternet »

okee, ik vind het wel super interresant! maak je wel foto's als je alles in elkaar hebt zitten enzo? Hoe heb je rekening gehouden met het veel warme weer? Ook elk roestplekje op het frame gaat denk ik 3x sneller, dus miss. een idee om hem daar, voordat je hem in elkaar zet, helemaal te laten spuiten? lijkt me daar niet zo heel duur trouwens...

En hoe wil je hem op kenteken laten zetten? Of elke wout die daar ziet lopen omkopen? :twisted:
Pakkingen, Bougie's , een luchtfilter en extra pallen (&keerringen?) extra meenemen? want zoals je al zelf zei, de spartametboer is ver weg...
Spartamet-loos! :(
jorn
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-12-2009 11:38

Bericht door jorn »

Kzal zeker wat fotos maken, maar kan ze pas in januari op het forum laten zien. Het internet daar is duur en heel heel slecht! Het kenteken op naam zetten van een familielid gaan we proberen, mij is gezegd dat het kan. Zoniet dan gaat het motortje uit als je de stad inrijdt, dan is het een fiets. Ik heb al bougies pakkingen en keerringen. De pallen moeten het nog maar even uithouden. Nee de politie is niet corrupt voor zover ik weet. Maar als toerist krijg je vaak wel een VIP behandeling Dat scheelt. Ook zijn de boetes in lokale pesos en zullen niet gauw boven een euro uitkomen. Maar aan de andere kant moet je als toerist soms juist wel in dollar (cuc) betalen bij bv entreegeld e.d. Het is niet helemaal luilekkerland voor ons! En voor de Cubanen helemaaaaal niet. Salarissen van 20 dollar, daar kan je een paar schoenen voor kopen maar dan heb je niks meer voor het eten! Dus iedereen heeft een bijbaantje, of een handeltje, of een familielid in het buitenland :idea: of anders is afzien en armoe :(
wouternet
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-08-2010 18:02

Bericht door wouternet »

ik ruik mogelijkheden om illegale spartametten te importeren.

Misschien een nieuw handeltje voor de Don?
Spartamet-loos! :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten