Freewheel zit vast

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

jorn
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-12-2009 11:38

Bericht door jorn »

Hi Ko! Dat zal ongetwijfeld helpen. Alleen steekt er bij mij geen stukje as uit om een moer op te draaien. M'n afnemer is te groot. :evil:
Gast

Bericht door Gast »

Stukje van de afnemer afslijpen, of de moeren en conussen een stukje
verdraaien, l/r beetje voor beetje zodat je wat ruimte krijgt.
As er niet uithalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
VanLunteren
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-10-2010 12:59

Bericht door VanLunteren »

Ik heb bij mijn freewheel een drevel pas gemaakt voor in het ronde gaatje.
Dan het wiel ergens stevig vastgeklemd met Zachte band,
En dan band oppompen.
Misschien heeft iemand er wat aan.

Jan Willem
SpartAmateur
Gast

Bericht door Gast »

Met dat ronde gaatje moet je uitkijken, dat is de stelring van het lagerdeksel.
Als dat loskomt heb je allemaal heel kleine kogeltjes, staafjes en veertjes
op de vloer liggen en je krijgt het ding niet meer in elkaar.
Exit freewheel.
Je hebt dan wel een lekkere rand om een waterpomptang op te zetten
om de resten van je freewheel los te draaien.
VanLunteren
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-10-2010 12:59

Bericht door VanLunteren »

Heb gisteren het hele spul weer in elkaar gezet,
Niks aan de hand, in 2x starten.
Toen stukje gereden, en nog even laten lopen.
Nog niks aan de hand maar toen ik hem uit had gezet,
Begon hij als een gek benzine te lekken.
Het komt uit het luchtfilter gat.
Lijkt mij de vlotter, maar die lijkt nog goed en een andere helpt ook niet.
Zou het nog wat anders kunnen zijn?

Jan Willem
SpartAmateur
Gast

Bericht door Gast »

vlotter
saxoNetje
Berichten: 151
Lid geworden op: 09-06-2009 17:15

Bericht door saxoNetje »

Zomaar een vlotter vervangen werkt meestal niet, je zal de naald moeten inslijpen. Dat slijpen niet al te letterlijk nemen want dan maak je meer kapopt dan je lief is. (net als alcoholische versnaperingen)


Maar als het pas komt als je de kraan dicht doet, zou het brandstofmembraan ook de oorzaak kunnen zijn. Kan een minimaal scheurtje inzitten,dat metalen staafje kan los zitten of misschien is er iets bij de montage niet goed gegaan. Veertje wel aan de goede kant van het membraan?
VanLunteren
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-10-2010 12:59

Bericht door VanLunteren »

Maar als ik de vlotter (oude en nieuwe) zachtjes in dat gaatje druk dicht hij gewoon goed af.
Veertje zit ook goed.
Zal hem vanavond even opnieuw demonteren om te zien of ik wat verkeerd heb gedaan.
Iedereen weer bedankt iig.

Jan Willem
SpartAmateur
Gast

Bericht door Gast »

De geringe druk die de vlotter in de vloeistof uitoefent is met de druk van je
vingertjes niet te benaderen, dat is heel licht.
Als je een praktijktest wil doen moet je de vlotter op een randje benzine laten
drijven en het huis eroverheen houden.
In het tankje dat je erboven houd doe je wat spiritus, aan het kleurverschil
kan je zien hoeveel hij doorslaat.
Je zal versteld staan.
(Benzine en spiritus zijn heel wat dunner in viscositeit dan water of lucht)
VanLunteren
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-10-2010 12:59

Bericht door VanLunteren »

Oke bedankt ko.
Nu weet ik dat het dus wel mijn vlotter is.
Maar hoe krijg ik dit nu goed?
Want een nieuwe vlotter is ook niet meteen goed zei mark volgens mij.
Of is alleen rondjes draaien in het gaatje al voldoende?

Jan Willem
SpartAmateur
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten