De theoretische werking van de CDI-ontsteking
De theoretische werking van de CDI-ontsteking
De theoretische werking van de CDI-ontsteking met spoel
Als het vliegwiel draait wordt er bij het passeren van de magneten in de ontstekingsspoel
een spanning van ruim 100 volt opgewekt.
Het positieve deel van deze stroom kan door de diode waardoor de condensator wordt
geladen. De stroom kan niet door de thyristor, omdat deze niet "open" geschakeld is.
Bij het bereiken van een bepaalde spanningswaarde wordt de thyristor "open" geschakeld.
De condensator kan zich nu snel ontladen over de primaire wikkeling van de spoel.
Deze korte maar snelle ontlading veroorzaakt een snelle magnetische veldverandering in de
spoel. Hierdoor ontstaat door inductie in de secundaire spoel de hoogspanning voor een
korte en krachtige vonk ( 8 kV -20 kV).
De plaats van de magneten op het vliegwiel ten opzichte van de spoel zijn bepalend voor het ontstekingstijdstip
i.v.m. de stand van de zuiger v��r BDP.
De rotor (vliegwiel) heeft 4 magneetpolen (twee magneten).
In de ontstekingsspoel worden twee periode's wisselspanning per krukasomwenteling
opgewekt.
1. Het positieve spanningsdeel laad de condensator in de CDI op.
2. Na de wisseling van positief naar negatief spanningsdeel wordt de thyristor aangestuurd.
3. De condensator ontlaad zich over de primaire spoel van de bobine.
Door induktie ontstaat de vonkspanning in de secundaire spoel.
Dit betekend dat er bij elke wisseling van plus- naar minspanning een vonk ontstaat.
Als het vliegwiel draait wordt er bij het passeren van de magneten in de ontstekingsspoel
een spanning van ruim 100 volt opgewekt.
Het positieve deel van deze stroom kan door de diode waardoor de condensator wordt
geladen. De stroom kan niet door de thyristor, omdat deze niet "open" geschakeld is.
Bij het bereiken van een bepaalde spanningswaarde wordt de thyristor "open" geschakeld.
De condensator kan zich nu snel ontladen over de primaire wikkeling van de spoel.
Deze korte maar snelle ontlading veroorzaakt een snelle magnetische veldverandering in de
spoel. Hierdoor ontstaat door inductie in de secundaire spoel de hoogspanning voor een
korte en krachtige vonk ( 8 kV -20 kV).
De plaats van de magneten op het vliegwiel ten opzichte van de spoel zijn bepalend voor het ontstekingstijdstip
i.v.m. de stand van de zuiger v��r BDP.
De rotor (vliegwiel) heeft 4 magneetpolen (twee magneten).
In de ontstekingsspoel worden twee periode's wisselspanning per krukasomwenteling
opgewekt.
1. Het positieve spanningsdeel laad de condensator in de CDI op.
2. Na de wisseling van positief naar negatief spanningsdeel wordt de thyristor aangestuurd.
3. De condensator ontlaad zich over de primaire spoel van de bobine.
Door induktie ontstaat de vonkspanning in de secundaire spoel.
Dit betekend dat er bij elke wisseling van plus- naar minspanning een vonk ontstaat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten