Ik heb een foto gemaakt van de gebruikte spartamet spoelen en hun cdi'sknutselsmurf schreef:De CDI van een Spartamet
CDI staat voor: Capacitor Discharge Ignition (letterlijk: over een condensator ontladen ontsteking).
Dit is een elektronische ontsteking waarbij een condensator met een spanning van 300 � 400 volt
wordt ontladen over de primaire wikkeling van de bobine en daardoor in het secundaire gedeelte een zeer sterke vonk opwekt.
De puls voor de primaire wikkeling word opgewekt door de magneten in het vliegwiel op het moment dat die langs de spoel
draaien, daarom is de juiste afstand tussen spoel en vliegwiel (0,4mm) belangrijk.
Verder is het zo dat je niet met de Spartametbougie aan de kabel kan zien of je bougie vonkt.
Dit word veroorzaakt door de speciale bougie van de Spartamet, daar zit een weerstand in.
Dat is ook de reden dat je nooit zomaar een bougie in je Met kan draaien, je spoel of CDI gaat geheid stuk!
Wil je de vonk controleren, steek dan even een boutje in de bougiekap, je kan dan gemakkelijk een vonk van een centimeter trekken!
Naast de orginele Bosch-bougie mag er ook een BPM-7A in van NGK.
In principe is deze ontsteking onderhoudsvrij.
ook heb ik er tekst bijgezet wie weet meer en kan het aanvullen.
Dan kan Mark het juiste misschien aan veelgestelde vragen toevoegen
De zwarte bobine
Deze spoel wordt gebruikt in combinatie met de RODE CDI (werkt niet met een blauwe cdi) en zit op de eerste spartamet vanaf 1987, dit is ook de enigste spoel met 2 opnemers
De blauwe bobine
Dat is de opvolger van de zwarte bobine, deze is er in 2 uitvoeringen, met en zonder dynamo, je kan hem dus aantreffen op de E start, en op de handstart.
Deze spoel heeft 3 opnemers en werkt in combinatie met de blauwe CDI ook kun je een zwarte cdi aantreffen op deze spoel, de zwarte cdi is de jongste van de cdi reeks, en is onbegrensd.
De rode bobine
Deze bobine heeft ook 3 opnemers en is er alleen met dynamo hij zal in theorie alleen op de e start worden aangetroffen, deze spoel werkt net zoals de blauwe zowel met de blauwe en met de zwarte CDI
De grijze bobine
Deze bobine zal je aantreffen op het nieuwste type spartamet blok, het blok met de demontabele cilinderkop, de spoel heeft net zoals de blauwe en rode 3 opnemers, en werkt zowel met de blauwe en zwarte CDI.
Ik weet niet als hij er ook zonder dynamo is, het is de enigste spoel waarvan je de bougie kabel NIET kan vervangen, de bougiekabel zit namelijk in de spoel gegoten.
Persoonlijk vindt ik dat een nadeel wat mij ook opvalt aan deze spoel is dat hij de lichtste is van alle spoelen en dat hij de dunste aansluit draadjes heeft, voor mijn gevoel is het een budget spoel.
Hier een foto van de originele CDI
De rode cdi wordt alleen gebruikt op de zwarte bobine en is voorzien van een begrenzer
De blauwe CDI
Deze CDI wordt gebruikt op zowel de blauwe, rode, en grijze spoel, ook deze CDI is voorzien van een begrenzer.
De zwarte cdi
Dit is de nieuwste CDI en deze wordt gebruikt op de blauwe, rode, en grijze bobine, dit is de enigste CDI zonder begrenzer.