Inderdaad Mark heb het even opgezocht maar heeft ook met toerental te maken,ik ga gewoon opzoek naar c4 lagers en anders maar ergens anders bestellen,dat het ook met toerental heeft te maken weet ik zeker,mijn vroegere Gebben kreidler is n.l een keer kapot gelopen doordat we hem gereviseerd hadden met de verkeerde lagers die het toerental niet aan kon en denk dus een combinatie warmte speling en toerental :wink:prutser2009 schreef:uit mijn hoofd had de C te maken met uitzetting bij hogere temperaturen, dus als het origineel aan C4 is dan zou ik er ook weer een C4 in terugplaatsen.
Mark
Krukaslager
Ik heb zonet gebeld naar de leverancier,de lagers zijn gewoon van skf te leveren alleen hebben hun ze niet op voorraad dus besteld de prijs weet ik nog niet maar volgens degene die ik belde met onze korting eraf dik onder de tien euro :wink:Robert schreef:Inderdaad Mark heb het even opgezocht maar heeft ook met toerental te maken,ik ga gewoon opzoek naar c4 lagers en anders maar ergens anders bestellen,dat het ook met toerental heeft te maken weet ik zeker,mijn vroegere Gebben kreidler is n.l een keer kapot gelopen doordat we hem gereviseerd hadden met de verkeerde lagers die het toerental niet aan kon en denk dus een combinatie warmte speling en toerental :wink:prutser2009 schreef:uit mijn hoofd had de C te maken met uitzetting bij hogere temperaturen, dus als het origineel aan C4 is dan zou ik er ook weer een C4 in terugplaatsen.
Mark
Uitleg C-lagers
Je leest vaak over C3 en C4 lagers, dit is gewoon de hoeveelheid speling die in het lager zit.
Let op: C1, C2, C3 en C4 lagers worden niet gericht gemaakt.
Ze komen van dezelfde 'lopende band' en dan worden ze getest op speling.
Dit betekent dus dat C4 niks meer waard is dan C3 of C2
Hier de betekenissen van lagers:
C1 heeft echt bijna geen speling <---- voor heeele lage toerentallen.
C2 heeft al een beetje speling.
C3 heeft al redelijk wat speling, deze kunnen tot ongeveer 16000 toeren aan.
C4 Gebruik je voor hoger dan 16000 toeren.
Bij een vastgelopen lager is de speling helemaal verdwenen door het uitzetten, en de kogels worden ingeklemd dus je lager kan NIET meer draaien
C4 lagers op een cilinder die minder dan 16000 toeren draait is overdreven, door dat hij niet genoeg toeren draait blijft er speling over in het lager. Hierdoor word je hele aandrijfstang de hele tijd een klein beetje op en neer geslagen en dit is dus niet gezond voor alles.
De C staat dus enkel voor de spelings norm en heeft verder niks met de kwaliteit van het lager te maken. Wij adviseren de SKF of FAG lagers als je een kwaliteits lager wilt hebben.
Je leest vaak over C3 en C4 lagers, dit is gewoon de hoeveelheid speling die in het lager zit.
Bij een vastgelopen lager is de speling helemaal verdwenen door het uitzetten, en de kogels worden ingeklemd dus je lager kan NIET meer draaien
C4 lagers op een cilinder die minder dan 16000 toeren draait is overdreven, door dat hij niet genoeg toeren draait blijft er speling over in het lager. Hierdoor word je hele aandrijfstang de hele tijd een klein beetje op en neer geslagen en dit is dus niet gezond voor alles.
De C staat dus enkel voor de spelings norm en heeft verder niks met de kwaliteit van het lager te maken. Wij adviseren de SKF of FAG lagers als je een kwaliteits lager wilt hebben.
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
ik vraag me af wat het verschil is tussen
ors 6203 2RDD C3 G84 en
de skf 6203-2Z
wat ik begrijp is G84 het soort vet wat erin zit, c3 is de speling wat 2RDD is snap ik niet
en bij de skf wat die 2Z betekent snap ik ook niet, bovendien staat daar helemaal geen C waarde bij.
overigens moeten de lagers in een draaibankje komen, max 3500rpm
de skf komt uit italie, de ors komt uit Turkije
de skf heeft metalen zijkanten, de ors heeft kunststof zijkanten
Mark
ors 6203 2RDD C3 G84 en
de skf 6203-2Z
wat ik begrijp is G84 het soort vet wat erin zit, c3 is de speling wat 2RDD is snap ik niet
en bij de skf wat die 2Z betekent snap ik ook niet, bovendien staat daar helemaal geen C waarde bij.
Mark
Hahaha Mark dacht dat ik wat gevonden had op stoomgroep holland maar volgens mij had jij dat berichtje geschreven of zit ik nu fout.prutser2009 schreef:ik vraag me af wat het verschil is tussen
ors 6203 2RDD C3 G84 en
de skf 6203-2Z
Mark
http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?p=6821
Moin,
nou de verschill:
2RDD of 2UU deze heft 2x pakkingen Kunststof+metal met dichtlip
2Z of ZZ 2x pakking metal .
Z 1x pakking metal
see: http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... ink=1_1_16
de tourentallen is niet allen de kriterikum (NL??) bij een C4 lager ook de temperatuur moet jij in anmerking nemen.
een korte omschrijving van Cx:
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=de
nou de verschill:
2RDD of 2UU deze heft 2x pakkingen Kunststof+metal met dichtlip
2Z of ZZ 2x pakking metal .
Z 1x pakking metal
see: http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... ink=1_1_16
de tourentallen is niet allen de kriterikum (NL??) bij een C4 lager ook de temperatuur moet jij in anmerking nemen.
een korte omschrijving van Cx:
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=de
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
ja klopt daar zit ik ook :-)Robert schreef:Hahaha Mark dacht dat ik wat gevonden had op stoomgroep holland maar volgens mij had jij dat berichtje geschreven of zit ik nu fout.prutser2009 schreef:ik vraag me af wat het verschil is tussen
ors 6203 2RDD C3 G84 en
de skf 6203-2Z
Mark
http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?p=6821
en toch krijg je dan van verschillende kanten weer vershillende uitleggen.
mark
-
leuk topic kwam ik tegen, lagers zijn duur dus ik heb me er ook wel eens in verdiept als ik dit zo lees kan ik rustig een C3 lager monteren.Robert schreef:Uitleg C-lagers
dat scheelt weer een paar knaken :D
http://www.neita.nl/winkel/lagerskogopen.html
Met een hamer past alles /tand