Vragen over vliegwiel?

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

jjfdegeus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13-11-2012 23:21

Vragen over vliegwiel?

Bericht door jjfdegeus »

Als de magneet aan een kant iets uitsteekt, kan die dan teruggeslagen worden? Hij steekt iets uit aan de linkerkant, dus de spoel gaat eerst over de magneet heen en komt dan pas bij het punt waar die uitsteekt. Nauwelijks contact.

Als ik het naar rechts draai en dan loslaat, stopt hij bijna gelijk. Hoort dat?
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Misschien het borgen van de magneetjes nog een optie?
http://spartametforum.nl/effecten-s ... 7-120.html
MVG Ruud
jjfdegeus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13-11-2012 23:21

magneten vliegwiel afslijpen

Bericht door jjfdegeus »

Ruud schreef:Misschien het borgen van de magneetjes nog een optie?
http://spartametforum.nl/effecten-s ... 7-120.html



Beste Ruud,

Met wat voor slijpmateriaal slijp je zo'n magneet? Vijl en handmatig of een machine en welke dan? Van wat voor materiaal is de magneet?

M vr gr.,
Jacco de Geus
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Heb een klein freesje gebruikt in een kleine modelbouw boormachine.

Het materiaal van de magneetjes ?????
Nu kan je dat wel weer redelijk goed slijpen maar zou liever een ander vliegwiel nemen of de magneetjes borgen.
Als je ze wilt borgen d.m.v. Locktite en je hebt dat niet kost het meer als een 2e handsvliegwiel.
Misschien dat je ze zou kunnen borgen met 2 aluminium of messing pinnetjes zoals aangegeven in het voorbeeld/afb.
MVG Ruud
jjfdegeus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13-11-2012 23:21

Borgen met aluminium of messing pinnetje

Bericht door jjfdegeus »

Ruud schreef:Heb een klein freesje gebruikt in een kleine modelbouw boormachine.

Het materiaal van de magneetjes ?????
Nu kan je dat wel weer redelijk goed slijpen maar zou liever een ander vliegwiel nemen of de magneetjes borgen.
Als je ze wilt borgen d.m.v. Locktite en je hebt dat niet kost het meer als een 2e handsvliegwiel.
Misschien dat je ze zou kunnen borgen met 2 aluminium of messing pinnetjes zoals aangegeven in het voorbeeld/afb.
Beste Ruud,
Bedankt. Waarom moet het pinnetje van aluminium of messing zijn? En komt het vast te zitten door lijm of door een maar net passende te gebruiken die er dus niet uitschiet?

M vr Gr.,
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Het zijn magneetjes lijkt mij dan om zo weinig mogelijk ijzer te gebruiken.
Het was/is maar een idee heb het nooit gedaan.

Zou persoonlijk voor aluminium gaan en een strakke uuhh.. net passende passing maken, dan bij gaatjes een klein schuin/verzinken kantje maken (bijv. met een iets groter boortje) en dan gewoon klinken.
MVG Ruud
jjfdegeus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13-11-2012 23:21

slijpen magneet en borgen

Bericht door jjfdegeus »

Ruud schreef:Het zijn magneetjes lijkt mij dan om zo weinig mogelijk ijzer te gebruiken.
Het was/is maar een idee heb het nooit gedaan.

Zou persoonlijk voor aluminium gaan en een strakke uuhh.. net passende passing maken, dan bij gaatjes een klein schuin/verzinken kantje maken (bijv. met een iets groter boortje) en dan gewoon klinken.
Beste Ruud,

Ja, je bedoelt zeker dat de kop van het spijkertje niet uitsteekt en valt in hetgeen je met een grotere boor hebt weggeboord?

Ik heb trouwens met een boormachine en slijpstukje van Dremel beide magneten mooi afgeslepen, zodat ze niet meer uitsteken. Ik ben nou alleen bang dat ze weer uit gaan steken en wil ze daarom toch ook borgen. Ik heb een 2,5 en 3,5 mm boor voor ijzer. Die ga ik gebruiken, anders moet ik een andere boor kopen.

Hoe meet je trouwens 0,4 mm? 1 mm is al bijna niets. (inzake afstellen spoel)

m vr gr.,
Jacco de Geus
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Gewoon klinken

Als je bijv. een aluminium pinnetje zou nemen en het vliegwiel zou bijv. 100 mm dik zijn, het pinnetje moet dan iets langer als 100 mm zijn.

Je doet het pennetje er in en het zal dan aan elke kant van het vliegwiel iets uitsteken.
Als je dan met de hamer aan beide kanten op het pinnetje tikt zal er een kopje opkomen wat dan in de schuine kant past het pinnetje kan er niet meer uit is dan geborgd.


De 0.4 mm afstelling doe ik op deze manier.
http://spartametforum.nl/effecten-s ... 27-15.html

Gebruik daarvoor een stukje soepel plastic van een Nasi-Bami Groente bakje van AppieHein voor.
In de midden van het stuk plastic heb ik een gat gemaakt waar het midden punt van de spoel door heen gaat.
Afbeelding

Het lijkt er op dat het middenpunt van spoel iets meer uitsteekt en zo dichter bij het vliegwiel komt.
Daar het soepel is (0.4 - 0.5 mm dik) wordt het om het vliegwiel goed aangetrokken door de magneten.
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Of die verpakking nog steeds 04 mm is 8) :?: neem zoiets laat het ff meten zodat je weet dat 0.4 mm is.

Succes
MVG Ruud
Simon
Berichten: 41
Lid geworden op: 16-09-2010 23:03

Bericht door Simon »

Investeer in een setje voelermaatjes, kosten weinig en zijn voor vele doeleinden te gebruiken, ook om bijvoorbeeld de bougie af te punten.

Na het goochelen vond ik dit als voorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voelermaat

Tip:

Houd voelermaten schoon en licht geolied, het is meetgereedschap!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Hallo Ruud
Heb je jouw manier om de magneetjes te borgen al eens toegepast?
Ik weet niet of zo'n magneetje zich makkelijk laat doorboren (keihard).
Wie heeft ervaring met lijmen?
Omdat het vliegwiel best wel warm wordt moet je waarschijnlijk speciale lijm gebruiken.
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb nl. een vliegwiel waarvan de magneetjes losgekomen zijn en wil dit eventueel reviseren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 1 gast