Gisteren heb ik een saxonette gekocht, dit keer voor schoonmoeder, een knappe met een katalysator dus 1:50 smerenMOD schreef: de luchtpomp blaast extra lucht in de uitlaat. meer zuurstof voor de katalysator om zijn werk te doen
Ik had hem even nagekeken voor haar, hij zou 750 km gelopen hebben gezien de algehele staat van de fiets zal het wel kloppen.
maar ik vond het ding wel herrie maken, de vacu�mpomp dacht ik eerst, maar nadat ik nog eens had gereden wist ik zeker dat het niet de pomp was.
Uitlaat geboord dacht ik nog ??? het leek me vreemd maar goed ik zag zo 1,2,3 gen lek dus heb ik de uitlaat maar gedemonteerd.
En wat kwam ik tegen, nee geen geboorde uitlaat, maar een gescheurde uitlaat, hij was door de hitte helemaal opengescheurd.
Die katalysator krengen worden dus zo ontzettend heet dat de uitlaat er niet eens tegen kan.
Dus wat ik eigenlijk toch al van plan was ik heb die hele meuk eraf gesloopt, en een hagel nieuwe uitlaat gemonteerd nu loopt hij een stuk stiller :lol: en nu kunnen we weer 1:80 smeren
maar wat een systeem
het werkt zo, er zit nog een slang op de uitlaat (zie foto) die slang zit ook op de vacu�mpomp.
Dan zit de andere slang van de vacu�mpomp aangesloten op de zijkant van zeg maar luchtfilter kap.
Als de motor loopt zuigt de pomp de dampen weg en blaast ze richting luchtfilter,de lopende motor zuigt dus niet alleen lucht aan maar ook hete dampen.
Daarom worden zie blokjes dus ook zo ontzettend heet, zo heet zelfs dat de uitlaat ervan kan openbarsten
Het werkt in feite net zoals het EGR principe van een auto, maar om een lang verhaal kort te maken, het is een waardeloos systeem