Cruisecontrol voor lange afstand rijders

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
Plaats reactie
hakkepuf

Cruisecontrol voor lange afstand rijders

Bericht door hakkepuf »

Echt zelfbouw is het niet, maar het is een dingetje die je kunt kopen bij de meeste motorzaken.

Omdat ik vaak lange stukken rij op de motorfiets en ook op de spartamet krijg ik nog wel eens last van mijn hand. Je houdt op lange stukken je hand in 1 vaste houding (bij de spartamet meestal vol gas) . Er bestaat een cruisecontrol, het is eigenlijk niets meer dan een hendeltje die over het handvat heen schuift. Zodra je de goede gasstand hebt schuif je met je duim het hendeltje omlaag zodat het op de remhandel rust. Je gas blijft dan vast staan in dezelfde houding.
Zodra je het gas weer dicht drukt slipt het hendeltje over je handvat om weer in de neutrale stand te komen.

Foto 1 is neutrale stand

Afbeelding

Foto 2 is wat er gebeurt als je gas geeft.

Afbeelding

Foto 3, handeltje druk je met duim naar beneden zodat de rust op de remhandel. De cruise control staat aan.

Afbeelding
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

mijn gas blijft al uit zichzelf staan
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
sputtermet

Bericht door sputtermet »

Mijne niet en dit had ik de afgelopen dagen best kunnen gebruiken , ik ben nou eenmaal rechts en een jas dicht knopen of ritsen met links lukt me niet. Ja ik weet dat ik ook kan stoppen om eoa te doen.
Beter Met dan zonder.
pretmet

Bericht door pretmet »

Die van mij blijft ook hangen als ik het gas open zet, alleen bij flinke hobbels etc. wil hij nog wel eens terugschieten.
Pret, op de Spartamet
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,

het "gas blijven hangen" komt dat een kleine bladveer is in de Gashendel.
Deze bladveer schuurt op de stuur
.Also geen grot problem naar deze bladveer te kijken...
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Simon

Bericht door Simon »

WD40

Moet het bewegen maar doet het niet? WD40
Beweegt het maar dat zou niet moeten? Ductape.

Einfach. :wink:
sputtermet

Bericht door sputtermet »

Ik vraag me af of je de cruise control in een auto nog wel moet toestaan. Kwam afgelopen maandag terug uit het Noordoosten van Duitsland en dikke bakken regen onderweg.
Viel me op dat er op het allerlaatste moment veel te hard geremd werd . Ik heb er zelf ook 1 maar de knop staat uit.
Geldt ook voor de Met.
Je zit te genieten, de blik op oneindig en opeens schiet er een hond het erf af of zoiets.
Beter Met dan zonder.
Simon

Bericht door Simon »

Mee eens!

Zelf de "regie" in handen houden, stel je word slaperig dan zal de slapende voet reageren, meer of minder gas wat je dan weer bij de les roept.

Met de cruise control erop zitten de voetjes vaak ergens anders dan bij/op de pedalen.
hakkepuf

Bericht door hakkepuf »

Ik rij zelf in de auto ook regelmatig op cruisecontrol maar dan moet het wel niet te druk zijn, je ziet dat niet cruisecontrol gebruikers enorm vari�ren in snelheid en het is niet prettig om daarachter te rijden met de cruisecontrol aan.

Bij de met valt het mee hoor, je hebt je hand alsnog op het handvat alleen hoef je niet je hand in te spannen. Je drukt het gas ook zo weer dicht. Bij mij trekt de gashendel echt behoorlijk hard terug. Het eigenlijk heel makkelijk, is het niet druk, zit je op een lang fietspad dan kun je het erop zetten. Rij je in een woonwijk waar kinderen zo achter de auto weg kunnen springen rij je uiteraard niet met cruisecontrol.
Plaats reactie