De werking van de carburateur

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Plaats reactie
Gast

De werking van de carburateur

Bericht door Gast »

Ik had dit onderwerp al eens eerder geplaatst, maar door de verhuizing
van mijn website is veel verloren gegaan, daarom opnieuw dit onderwerp.
.
.
.
De werking van een Carburateur
.
.
.
Afbeelding

Een carburateur is het deel van een verbrandingsmotor dat ervoor zorgt dat de brandstof (meestal benzine)
wordt verneveld en met lucht vermengd voordat het aldus ontstane brandbare mengsel in de cilinders wordt gezogen.

Een carburateur is verbonden met een luchtinlaat naar de motor,
meestal met een luchtfilter en krijgt benzinetoevoer vanuit de tank door
zwaartekracht, of door een benzinepomp.

De werking van een carburateur berust op de continu�teitswet.
Zie het als een buis met een versmalling in het midden.
Door de buis wordt door de motor in de aanzuigslag lucht aangezogen. Bij de versmalling gaat de lucht sneller stromen.
De sneller stromende lucht zorgt voor een onderdruk (venturi-effect).



Hierdoor zal vanuit een kleine opening in de wand van de buis de benzine
worden meegezogen en verneveld in de lucht.
Met behulp van een sproeier, een calibratie in het benzinekanaal,
kan de verhouding benzine/lucht geregeld worden.
Met behulp van een gasschuif kan de aan de motor toegevoerde hoeveelheid mengsel worden geregeld.

Onderdelen van een carburateur zijn:

* benzinefilter
* choke
* gasschuif
* hoofdsproeier
* compensatiesproeier (Haargaatje)
* stationairstelschroef
* venturi
* vlotter
* vlotternaald

Een choke is een klep die de hoeveelheid lucht voor de motor regelt.
De chokeklep zit bij de luchtinlaat van de carburateur.
Omdat bij een koude motor een deel van de benzine neerslaat (condenseert)
op het koude inlaatgedeelte en de zuigerwand is er meer benzine nodig dan bij een warme motor.
Door de klep te sluiten wordt het benzine/lucht mengsel rijker aan benzine en start een koude motor makkelijker.
Als de motor op temperatuur komt, moet de chokeklep weer opengezet worden.
Is de motor geheel op temperatuur dan moet de choke helemaal open staan.

Een gasschuif regelt de doorgelaten hoeveelheid gas/benzinemengsel om daarme de draaisnelheid van de motor te regelen.


Sproeier.
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te cre�ren.
Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel,
een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Bij tweetaktmotoren is een te arm mengsel vaak de oorzaak van een vastloper. .

De vlotter is een drijver in de carburator.
Hij drijft in de vlotterkamer.
Hij voorkomt dat er te veel benzine vanuit de brandstoftank in de carburator loopt,
waardoor de motor verzuipt.
Als er voldoende benzine aanwezig is drijft de vlotter zo hoog,
dat de vlotternaald die in of aan de vlotter gemonteerd is de brandstoftoevoer sluit.
Als er weer benzine verbruikt wordt daalt het vlotterniveau, waardoor er weer brandstof wordt toegelaten.
Undutchable
Berichten: 2
Lid geworden op: 29-09-2016 21:31

Bericht door Undutchable »

In mijn Bing-carburateur zit een membraan en ik begrijp niet wat daarvan de functie is (alleen dat de Met niet goed loopt als er iets met het membraan is).
Is het mogelijk dit topic uit te breiden met uitleg over het membraan?
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Undutchable schreef:In mijn Bing-carburateur zit een membraan en ik begrijp niet wat daarvan de functie is (alleen dat de Met niet goed loopt als er iets met het membraan is).
Is het mogelijk dit topic uit te breiden met uitleg over het membraan?
In de zoekfunctie kan je er veel, zoniet alles over vinden.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten