De ontsteking op Uw Spartamet
De ontsteking van Uw Spartamet bestaat uit een vliegwiel met daarin een sterke magneet,
een transformator (Spoel) en een CDI. (Capacitor discharge ignition)
Dat alles zorgt er samen voor dat op het juiste tijdstip de ontbranding
van het gecomprimeerde gasmengsel in de cilinder volgt.
Bij de Spartamet wordt het ontstekingstijdstip geregeld door een
magneet in het vliegwiel, die langs de ijzeren kern van de spoel draait en
daarin door inductie een lage elektrische spanning opwekt. Zie de animatie.
Het omvormen van die lage spanning naar een hoge spanning gebeurt
met een zogenaamde bobine, (Spoel) een transformator met een
primaire wikkeling van een klein aantal windingen van dikke draad en
een secundaire wikkeling met een groot aantal wikkelingen van dunne
draad. Beide wikkelingen zitten om een weekijzeren kern.
Door steeds door de magneet in het vliegwiel in de spoel opgewekte
kleine stroom een elektrische stroom door de primaire wikkeling te
sturen en deze vervolgens even te onderbreken, verandert het in de kern
opgebouwde magnetische veld abrupt, waardoor in de secundaire
wikkeling de benodigde hoge elektrische spanning wordt ge�nduceerd.
De condensator in de CDI zorgt ervoor dat door een snelle en felle
ontlading in de bougie een vonk ontstaat.
De werking van de ontsteking van Uw Spartamet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten