Met krijgt plotseling te weinig lucht!
Met krijgt plotseling te weinig lucht!
Beste Spartametliefhebbers,
Ik heb uren zitten zoeken naar een oplossing, maar ik kan er even weinig uit halen. Mijn excuses alvast dat ik misschien toch ergens overheen heb gelezen.
Het probleem is als volgt, zoals de titel het zegt, de met krijgt te weinig lucht, maar eerst gewoon genoeg!
Het verhaal erom heen zal ik nu even beschrijven.
Ik heb, nadat de met een tijdje stil heeft gestaan, de carburateur schoongemaakt (incl. Venturi). Ik gebruik sinds een tijdje ook een dosis Fuel-Fit, waardoor hij prima schoon blijft. Hij liep nog niet helemaal lekker, en het luchtfilter was al vrij oud en vuil. Ik heb toen eerst zonder luchtfilterkap geprobeerd en zonder luchtfilter. Hij liep heerlijk zoemend tot 25,2 km/u, waarna de begrenzing er in hapt. (Er zit (nog ) een standaard CDI in).
Vervolgens luchtfilterkap erop, zonder luchtfilter. Precies hetzelfde effect (zoemend tot 25,2 km/u).
Dus ik dacht, het luchtfilter is aan vervanging toe. Deze natuurlijk eerst schoongemaakt, maar het gaf niet het gewenste resultaat. Het filter was ook behoorlijk hard geworden, dit heeft mede te maken met mijn lekkende carburateur van vorig jaar, waarbij het luchtfilter doorweekt met benzine en olie is geweest.
Afijn, luchtfilter vervangen en ja hoor, hij reed net zoals zonder luchtfilter/luchtfilterkap zoemend tot 25,2km/u om vervolgens te "prr-en" zoals jullie dat noemen als de begrenzing erin hapt.
Tot mijn verbazing, startte ik van de week mijn met, vol vertrouwen, lekker zoemend. Maar, hij begint nu vanaf 22km/u te viertakten en komt niet verder dan 24km/u! Terwijl hij dit de dag ervoor niet deed. Ik heb verder niks aan de met gedaan. Afijn, ik de carburateur weer controleren of hij lekte (te rijk mengsel). Dit deed ik door eerst te kijken of er direct benzine uit de carburateur kwam stromen. Dit gebeurde niet, dus ik liet de met een nacht staan met de benzinekraan open en de met in de I-stand. Volgende ochtend gechecked, carburateur was droog, geen benzine op de grond te zien.
Ik ga zometeen even de bougie controleren op kleur, deze was tijdens de laatste controle nog nooit zo mooi geweest. Bruin/beige van kleur, bijna geen rook uit de uitlaat, zoals een motortje hoort te lopen. Nu is het dus plotseling anders geworden, maar zoals ik al zei: ik ga zo de bougie controleren. (Motor moet ff afkoelen, heb net gereden).
PS: De motor walmt niet tijdens het viertakten, wat ik zelf ook opzich vrij bijzonder vond.
Ik weet het dus echt even niet meer? Zou het valse lucht kunnen zijn? In ieder geval, de keerring kan er niet uit liggen (499 blok).
Alvast bedankt voor jullie medewerking
Groetjes, Pretmet
PS: Ik heb de gas- en chokekabels/hevels/schuiven gecontroleerd. Deze zijn in orde en prima afgesteld. Daar zit mogelijk dus niet het probleem.
Edit 15:35:
Bougie gecontroleerd, hij is nog steeds bruin/beige van kleur met iets meer koolaanslag dan de vorige keer. Op de plek waar de vonken komen is hij wit uitgeslagen. Misschien is de bougie aan vervanging toe? Ik heb in ieder geval nog een nieuwe, niet-gebruikte NGK-BP4 liggen.
Ik heb uren zitten zoeken naar een oplossing, maar ik kan er even weinig uit halen. Mijn excuses alvast dat ik misschien toch ergens overheen heb gelezen.
Het probleem is als volgt, zoals de titel het zegt, de met krijgt te weinig lucht, maar eerst gewoon genoeg!
Het verhaal erom heen zal ik nu even beschrijven.
Ik heb, nadat de met een tijdje stil heeft gestaan, de carburateur schoongemaakt (incl. Venturi). Ik gebruik sinds een tijdje ook een dosis Fuel-Fit, waardoor hij prima schoon blijft. Hij liep nog niet helemaal lekker, en het luchtfilter was al vrij oud en vuil. Ik heb toen eerst zonder luchtfilterkap geprobeerd en zonder luchtfilter. Hij liep heerlijk zoemend tot 25,2 km/u, waarna de begrenzing er in hapt. (Er zit (nog ) een standaard CDI in).
Vervolgens luchtfilterkap erop, zonder luchtfilter. Precies hetzelfde effect (zoemend tot 25,2 km/u).
Dus ik dacht, het luchtfilter is aan vervanging toe. Deze natuurlijk eerst schoongemaakt, maar het gaf niet het gewenste resultaat. Het filter was ook behoorlijk hard geworden, dit heeft mede te maken met mijn lekkende carburateur van vorig jaar, waarbij het luchtfilter doorweekt met benzine en olie is geweest.
Afijn, luchtfilter vervangen en ja hoor, hij reed net zoals zonder luchtfilter/luchtfilterkap zoemend tot 25,2km/u om vervolgens te "prr-en" zoals jullie dat noemen als de begrenzing erin hapt.
Tot mijn verbazing, startte ik van de week mijn met, vol vertrouwen, lekker zoemend. Maar, hij begint nu vanaf 22km/u te viertakten en komt niet verder dan 24km/u! Terwijl hij dit de dag ervoor niet deed. Ik heb verder niks aan de met gedaan. Afijn, ik de carburateur weer controleren of hij lekte (te rijk mengsel). Dit deed ik door eerst te kijken of er direct benzine uit de carburateur kwam stromen. Dit gebeurde niet, dus ik liet de met een nacht staan met de benzinekraan open en de met in de I-stand. Volgende ochtend gechecked, carburateur was droog, geen benzine op de grond te zien.
Ik ga zometeen even de bougie controleren op kleur, deze was tijdens de laatste controle nog nooit zo mooi geweest. Bruin/beige van kleur, bijna geen rook uit de uitlaat, zoals een motortje hoort te lopen. Nu is het dus plotseling anders geworden, maar zoals ik al zei: ik ga zo de bougie controleren. (Motor moet ff afkoelen, heb net gereden).
PS: De motor walmt niet tijdens het viertakten, wat ik zelf ook opzich vrij bijzonder vond.
Ik weet het dus echt even niet meer? Zou het valse lucht kunnen zijn? In ieder geval, de keerring kan er niet uit liggen (499 blok).
Alvast bedankt voor jullie medewerking
Groetjes, Pretmet
PS: Ik heb de gas- en chokekabels/hevels/schuiven gecontroleerd. Deze zijn in orde en prima afgesteld. Daar zit mogelijk dus niet het probleem.
Edit 15:35:
Bougie gecontroleerd, hij is nog steeds bruin/beige van kleur met iets meer koolaanslag dan de vorige keer. Op de plek waar de vonken komen is hij wit uitgeslagen. Misschien is de bougie aan vervanging toe? Ik heb in ieder geval nog een nieuwe, niet-gebruikte NGK-BP4 liggen.
Pret, op de Spartamet
Wat ik dus zo bijzonder vind, is dat de met nog slechter loopt met dit net-aangeschafde luchtfilter (origineel van Sachs) dan met mijn vorige filter. De snelheid zakte zelfs in tot 21 km/u net MET het nieuwe luchtfilter! Extreem viertakten en zware rookontwikkeling, bizar!
Dus even als test daarna weer zonder luchtfilter gereden MET luchtfilterdeksel. Met rijd als een tierelier! (25+ km/u met begrensde CDI en tot 25,2 zoemend geluid!) Max. snelheid uiteindelijk tussen de 26 en 27 km/u.
Het nieuwe filter is namelijk ook moeilijk in te drukken en tevens moeilijk op de carburateur te drukken, en het is dus nu zeker dat dit filter de meeste lucht tegenhoud.
Ik ga de persoon even een mailtje sturen hoe dit mogelijk is.
Dus even als test daarna weer zonder luchtfilter gereden MET luchtfilterdeksel. Met rijd als een tierelier! (25+ km/u met begrensde CDI en tot 25,2 zoemend geluid!) Max. snelheid uiteindelijk tussen de 26 en 27 km/u.
Het nieuwe filter is namelijk ook moeilijk in te drukken en tevens moeilijk op de carburateur te drukken, en het is dus nu zeker dat dit filter de meeste lucht tegenhoud.
Ik ga de persoon even een mailtje sturen hoe dit mogelijk is.
Pret, op de Spartamet
Bouten van de uitlaat zijn sterk bevestigd. Van de week nog gecontroleerd.
Het probleem ligt echt bij de luchttoevoer. Ik heb net toch maar weer eens mijn oude luchtfilter gepakt. Zo goed mogelijk schoongemaakt als kon, en hoppa, rijd zoals hij moet rijden.
Deze is ook makkelijk op het carburateurhuis te drukken, in tegendeel tot het nieuwe luchtfilter. Deze moet je, zoals in eerdere post beschreven, er behoorlijk in proppen. Ik denk dat deze te groot is, en daarmee het grootste deel van de luchttoevoer blokkeert. (?)
Ik zou het anders niet weten, in ieder geval is zeker: het luchtfilter is de boosdoener.
Kortom, de met rijd weer prima (25km/u zoemend) met schoongemaakt luchtfilter.
Ik laat wel even weten hoe de verkoper reageert op het slechte nieuwe luchtfilter.
Het probleem ligt echt bij de luchttoevoer. Ik heb net toch maar weer eens mijn oude luchtfilter gepakt. Zo goed mogelijk schoongemaakt als kon, en hoppa, rijd zoals hij moet rijden.
Deze is ook makkelijk op het carburateurhuis te drukken, in tegendeel tot het nieuwe luchtfilter. Deze moet je, zoals in eerdere post beschreven, er behoorlijk in proppen. Ik denk dat deze te groot is, en daarmee het grootste deel van de luchttoevoer blokkeert. (?)
Ik zou het anders niet weten, in ieder geval is zeker: het luchtfilter is de boosdoener.
Kortom, de met rijd weer prima (25km/u zoemend) met schoongemaakt luchtfilter.
Ik laat wel even weten hoe de verkoper reageert op het slechte nieuwe luchtfilter.
Pret, op de Spartamet
Hier staat iets over meer lucht voor de met
http://spartametforum.nl/luchttoevo ... uchtfilter
Ik meen dat ik gelezen heb dat Ko geen normaal filter maar het schuim van een schuursponsje gebruikt als filter. Ik kon het zo snel niet vinden.
Dus even de zoekfunctie gebruiken.
http://spartametforum.nl/luchttoevo ... uchtfilter
Ik meen dat ik gelezen heb dat Ko geen normaal filter maar het schuim van een schuursponsje gebruikt als filter. Ik kon het zo snel niet vinden.
Dus even de zoekfunctie gebruiken.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11-10-2010 10:26
hier staat iets over een oplossing met pannesponsjes
http://spartametforum.nl/welk-lucht ... t2101.html
http://spartametforum.nl/welk-lucht ... t2101.html
Zie mijn beginpost, ik heb een originele van Sachs gekocht. :) Dus in principe zou er geen probleem moeten zijn door dit luchtfilter. Helaas is het wel zo. Misschien een fabrieksfoutje?joshua1 schreef:Is je nieuwe luchtfilter wel een orgi van sacks ? De imitatie staat er bekent om dat ze te weinig lucht door laten. Dit probleem is op zich heel gemakkelijk op te lossen.
In ieder geval, bedankt voor de links, heb deze topics al een paar keer gezien. :)
Met het oude luchtfilter kan ik in ieder geval weer normaal zoemend rijden, zoals hij hoort te lopen dus. Ook dit is een originele van Sachs.
Edit:
Verrek, ik zit te kijken naar een topic uit een link die jullie gaven. En ik kwam dit tegen:
Zou ik toevallig zo'n mislukte hebben gekocht?! :PPrutser-2009 schreef:Ik ben aan het experimanteren met een ander luchtfilter wat op de plek zit van de originele, want onder de verkochte originele filters schijnen er te zitten die niet echt lekker de lucht doorlaten.
Mark
Pret, op de Spartamet
Dat is niet het probleem. Het probleem zit bij het luchtfilter.
Oud luchtfilter (schoongemaakt): Origineel van Sachs:
Met loopt als een zonnetje.
Nieuw luchtfilter: ook origineel van Sachs:
Viertakten en inhouden.
Dus waarom zou het probleem bij teveel benzine liggen?
Carburateur is goed, lekt niet, choke- en gaskabels goed afgesteld.
En ja... ik heb alles gecontroleerd.
Het probleem is nu dus, dat ik geld voor een origineel luchtfilter heb betaald, welke niet goed is.
In ieder geval, vandaag gereden met het oude, schoongemaakte luchtfilter. Loopt perfect.
Oud luchtfilter (schoongemaakt): Origineel van Sachs:
Met loopt als een zonnetje.
Nieuw luchtfilter: ook origineel van Sachs:
Viertakten en inhouden.
Dus waarom zou het probleem bij teveel benzine liggen?
Carburateur is goed, lekt niet, choke- en gaskabels goed afgesteld.
En ja... ik heb alles gecontroleerd.
Het probleem is nu dus, dat ik geld voor een origineel luchtfilter heb betaald, welke niet goed is.
In ieder geval, vandaag gereden met het oude, schoongemaakte luchtfilter. Loopt perfect.
Pret, op de Spartamet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 0 gasten