499 blokje geopend met verschilende carterdelen?
499 blokje geopend met verschilende carterdelen?
Hallo,
Omdat ik een tijd terug een rare 'geklepper' vanuit mijn motortje hoorde, heb ik 2 week geleden voor het eerst van mijn leven een motorblokje geopend. Ik had met dit motortje al meer dan 6000 km gereden, maar sinds ik hem had gekocht nooit carterolie bijgevuld. Ik dacht dus eerst dat het daar wel wat mee te maken zou hebben. Maar dat was niet het geval.
Het geklepper werd veroorzaakt door iets ontzettend simpels.
koolaanslag in de cilinderkop groef!
Deze scoongemaakt, kop ook met zo'n sponsje van de action.
cilinder sluitring weer terug gezet, motor inmekaar, en nu gaat ie weer , en loopt zelfs nog mooier/beter als voorheen.
De groef zat zo vol met kool, dat de ring geen kans had om goed op zn plaats te blijven denk ik.
Het grappige is dat ik er nu pas achter ben, dat mijn buitenkant van het blokje uit 2 verschillende blokjes bestaat! Het voorste gedeelte is van een 499 blok en het achterste gedeelte is van een 399 blok! Ik dacht dat dit niet mogelijk was, maar omdat ik er al mer dan 6000 km op heb gereden is dit toch zeker mogelijk!
In iedergeval is het splitsen van een blokje makkelijker dan ik dacht, en zeer makkelijk zelf te doen. Was bang dat het mij niet zou lukken, maar ben zeer verast dat t gelukt is. Met hulp van tips en truuks van dit forum uiteraard..
Omdat ik een tijd terug een rare 'geklepper' vanuit mijn motortje hoorde, heb ik 2 week geleden voor het eerst van mijn leven een motorblokje geopend. Ik had met dit motortje al meer dan 6000 km gereden, maar sinds ik hem had gekocht nooit carterolie bijgevuld. Ik dacht dus eerst dat het daar wel wat mee te maken zou hebben. Maar dat was niet het geval.
Het geklepper werd veroorzaakt door iets ontzettend simpels.
koolaanslag in de cilinderkop groef!
Deze scoongemaakt, kop ook met zo'n sponsje van de action.
cilinder sluitring weer terug gezet, motor inmekaar, en nu gaat ie weer , en loopt zelfs nog mooier/beter als voorheen.
De groef zat zo vol met kool, dat de ring geen kans had om goed op zn plaats te blijven denk ik.
Het grappige is dat ik er nu pas achter ben, dat mijn buitenkant van het blokje uit 2 verschillende blokjes bestaat! Het voorste gedeelte is van een 499 blok en het achterste gedeelte is van een 399 blok! Ik dacht dat dit niet mogelijk was, maar omdat ik er al mer dan 6000 km op heb gereden is dit toch zeker mogelijk!
In iedergeval is het splitsen van een blokje makkelijker dan ik dacht, en zeer makkelijk zelf te doen. Was bang dat het mij niet zou lukken, maar ben zeer verast dat t gelukt is. Met hulp van tips en truuks van dit forum uiteraard..
Re: saxonette classic blokje geopend
De belangrijkste nummers zijn de nummers op de zijkant bij beide carter helften.nasiramos schreef: Het grappige is dat ik er nu pas achter ben, dat mijn buitenkant van het blokje uit 2 verschillende blokjes bestaat! Het voorste gedeelte is van een 499 blok en het achterste gedeelte is van een 399 blok! Ik dacht dat dit niet mogelijk was, maar omdat ik er al mer dan 6000 km op heb gereden is dit toch zeker mogelijk!
Ze hebben gewoon destijds uit de linkse bak een onbewerkte achter carter deel van een 399 blokje en en onbewerkte cilinder uit de rechtse bak samengevoegd en toen machinaal bewerkt.
Ik heb een 399 blokje uit 1992 die nog nooit open was geweest met een 299 achterkant en 399 cillinder maar op de zijkant staat op beide helften 50 ingeslagen.
een ander 399 blokje uit 1994 heeft ook nog steeds een 299 achterkant en staat op de 2 helften 356 ingegraveerd.
is zo op de markt gebracht klopt.
een bedrijf gaat niet snel de spuitgietmalen aanpassen.
De matrijzen kosten miljoenen !
productietechnisch houden ze zoveel mogelijk het zelfde.
099 en 199 hebben zelfde carterdelen
299, 399 en 499 hebben zelfde carterdelen
599 heeft zelfde achter carter als 299-499 ( voorste carter heeft losse cilinderkop gekregen )
Theoretisch zou een 599 motor een achter carterdeel van een 299 kunnen hebben.
Het gaat dus duidelijk om de zelfde ingeslagen of ingegraveerde nummers die op de carterdelen gezet zijn na machinale bewerking.
een bedrijf gaat niet snel de spuitgietmalen aanpassen.
De matrijzen kosten miljoenen !
productietechnisch houden ze zoveel mogelijk het zelfde.
099 en 199 hebben zelfde carterdelen
299, 399 en 499 hebben zelfde carterdelen
599 heeft zelfde achter carter als 299-499 ( voorste carter heeft losse cilinderkop gekregen )
Theoretisch zou een 599 motor een achter carterdeel van een 299 kunnen hebben.
Het gaat dus duidelijk om de zelfde ingeslagen of ingegraveerde nummers die op de carterdelen gezet zijn na machinale bewerking.
bij mijn blok zou dit een zeer proffessionele oetlul moeten zijn geweest
ben nog steeds verbaasd dat motor het gered heeft met bijna geen carterolie sinds ik hem heb.
Vallen me steeds meer 'grappige' repartatie truukjes op bij deze Saxonette.
De achterdeksel bijvoorbeeld, schroefdraad was/is al helemaal lam, dat wil zeggen dat de schroeven niet vast zitten als je ze erin draait.
Vorige eigenaar had dit opgelost met stukjes Tie Rip erin te doen en dan de schroef aandraaien. Dat had ikzelf ook nog nooit gezien.
Ook achterlicht was vrij MacGuyver stijl gefixt
ben nog steeds verbaasd dat motor het gered heeft met bijna geen carterolie sinds ik hem heb.
Vallen me steeds meer 'grappige' repartatie truukjes op bij deze Saxonette.
De achterdeksel bijvoorbeeld, schroefdraad was/is al helemaal lam, dat wil zeggen dat de schroeven niet vast zitten als je ze erin draait.
Vorige eigenaar had dit opgelost met stukjes Tie Rip erin te doen en dan de schroef aandraaien. Dat had ikzelf ook nog nooit gezien.
Ook achterlicht was vrij MacGuyver stijl gefixt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten