499 blokje geopend met verschilende carterdelen?

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
nasiramos
Berichten: 58
Lid geworden op: 19-08-2013 20:14

499 blokje geopend met verschilende carterdelen?

Bericht door nasiramos »

Hallo,

Omdat ik een tijd terug een rare 'geklepper' vanuit mijn motortje hoorde, heb ik 2 week geleden voor het eerst van mijn leven een motorblokje geopend. Ik had met dit motortje al meer dan 6000 km gereden, maar sinds ik hem had gekocht nooit carterolie bijgevuld. Ik dacht dus eerst dat het daar wel wat mee te maken zou hebben. Maar dat was niet het geval.
Het geklepper werd veroorzaakt door iets ontzettend simpels.

koolaanslag in de cilinderkop groef!

Deze scoongemaakt, kop ook met zo'n sponsje van de action.
cilinder sluitring weer terug gezet, motor inmekaar, en nu gaat ie weer , en loopt zelfs nog mooier/beter als voorheen.

De groef zat zo vol met kool, dat de ring geen kans had om goed op zn plaats te blijven denk ik.

Het grappige is dat ik er nu pas achter ben, dat mijn buitenkant van het blokje uit 2 verschillende blokjes bestaat! Het voorste gedeelte is van een 499 blok en het achterste gedeelte is van een 399 blok! Ik dacht dat dit niet mogelijk was, maar omdat ik er al mer dan 6000 km op heb gereden is dit toch zeker mogelijk!

In iedergeval is het splitsen van een blokje makkelijker dan ik dacht, en zeer makkelijk zelf te doen. Was bang dat het mij niet zou lukken, maar ben zeer verast dat t gelukt is. Met hulp van tips en truuks van dit forum uiteraard..
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: saxonette classic blokje geopend

Bericht door Vrotkees »

nasiramos schreef: Het grappige is dat ik er nu pas achter ben, dat mijn buitenkant van het blokje uit 2 verschillende blokjes bestaat! Het voorste gedeelte is van een 499 blok en het achterste gedeelte is van een 399 blok! Ik dacht dat dit niet mogelijk was, maar omdat ik er al mer dan 6000 km op heb gereden is dit toch zeker mogelijk!
De belangrijkste nummers zijn de nummers op de zijkant bij beide carter helften.

Ze hebben gewoon destijds uit de linkse bak een onbewerkte achter carter deel van een 399 blokje en en onbewerkte cilinder uit de rechtse bak samengevoegd en toen machinaal bewerkt.

Ik heb een 399 blokje uit 1992 die nog nooit open was geweest met een 299 achterkant en 399 cillinder maar op de zijkant staat op beide helften 50 ingeslagen.

een ander 399 blokje uit 1994 heeft ook nog steeds een 299 achterkant en staat op de 2 helften 356 ingegraveerd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
nasiramos
Berichten: 58
Lid geworden op: 19-08-2013 20:14

Bericht door nasiramos »

bedoel je daarmee dat deze zo op de markt is gebracht?

Ik had ook niet verwacht dat ik hetzelf zo goed zou kunnen dichten met vloeibare pakking, ik was bang dat het met mijn ervaring van niks wel zou gaan lekken of iets dergelijks :O maar dat valt best mee dus..
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

is zo op de markt gebracht klopt.

een bedrijf gaat niet snel de spuitgietmalen aanpassen.
De matrijzen kosten miljoenen !

productietechnisch houden ze zoveel mogelijk het zelfde.

099 en 199 hebben zelfde carterdelen
299, 399 en 499 hebben zelfde carterdelen

599 heeft zelfde achter carter als 299-499 ( voorste carter heeft losse cilinderkop gekregen )

Theoretisch zou een 599 motor een achter carterdeel van een 299 kunnen hebben.

Het gaat dus duidelijk om de zelfde ingeslagen of ingegraveerde nummers die op de carterdelen gezet zijn na machinale bewerking.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gast

Bericht door Gast »

Of er is een oetlul aan het werk geweest die denkt "och wat maakt het uit"
nasiramos
Berichten: 58
Lid geworden op: 19-08-2013 20:14

Bericht door nasiramos »

bij mijn blok zou dit een zeer proffessionele oetlul moeten zijn geweest :)

ben nog steeds verbaasd dat motor het gered heeft met bijna geen carterolie sinds ik hem heb.

Vallen me steeds meer 'grappige' repartatie truukjes op bij deze Saxonette.

De achterdeksel bijvoorbeeld, schroefdraad was/is al helemaal lam, dat wil zeggen dat de schroeven niet vast zitten als je ze erin draait.
Vorige eigenaar had dit opgelost met stukjes Tie Rip erin te doen en dan de schroef aandraaien. Dat had ikzelf ook nog nooit gezien.

Ook achterlicht was vrij MacGuyver stijl gefixt
nasiramos
Berichten: 58
Lid geworden op: 19-08-2013 20:14

Bericht door nasiramos »

klopt met die nummers, die staan er wel ingegraveerd
nasiramos
Berichten: 58
Lid geworden op: 19-08-2013 20:14

Bericht door nasiramos »

Ik kwam hierop, omdat die man van Sporti's Garage dit ergens in een filmpje meldde, dat je niet zomaar carterhelften kunt 'mixen' of wisselen.

En dan kwam erbij dat de Duitse en Nederlandse motoren ook nog eens erg verschillen..
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

zolang de machinale bewerkingsnummers maar hetzelfde zijn maken de gietnummers (om het even op zijn oosterbuurs te zeggen) "keine flause aus" /hat
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten