Hoe oud is mijn metje

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

stevia
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-07-2014 18:54

Hoe oud is mijn metje

Bericht door stevia »

Ik heb eens gekeken hoe oud mijn metje zou kunnen zijn.
Het is moeilijk het te ontcijferen ik heb het gedaan met een spiegeltje en vergrootglas.
Zou het kunnen dat hij uit 1967 is het lijkt mij erg oud maar wie kan mij daar uitsluitsel over geven of dat kan.
Hij loopt nog als een zonnetje en haald nog een snelheid van rond de 22 Km.
Het is een spartamet saxonette.

stevia
Gast

Bericht door Gast »

Wat is je framenummer?
Van de fiets, NIET van het kentekenbewijs.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

http://spartametforum.nl/bouwjaar-v ... t=bouwjaar
Framenummer 550900 T/M 677875 Bouwjaar 1991
Framenummer 677875 T/M 786270 Bouwjaar 1992
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
sorry maar het geef geen Saxonette Spartamet of Spartamet Saxonette
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
hakkepuf
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-07-2013 14:44

Bericht door hakkepuf »

Het is het een of het ander, het is of een Sachs saxonette (Duits, maar ook in NL te koop) of een Sparta spartamet. De overeenkomt is het motortje.

Een saxonette spartamet bestaat niet.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

hakkepuf schreef: Een saxonette spartamet bestaat niet.
In Duitsland werden toch meen ik bepaalde sparta frames verkocht onder de naam Hercules saxonette ? :?

Gelukkig weet Fehntjer altijd raad :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
nasiramos
Berichten: 58
Lid geworden op: 19-08-2013 20:14

Bericht door nasiramos »

ik zie wel eens fotos van een Sachs met ipv Sachs aan zijkant van frame staat er dan HERCULES.

op mijn kentekenbewijs staat dat ik een Sachs Hercules heb, maar bij mij staat er wel gewoon een SACHS stikkertje..

zelfde model als deze hieronder..

Afbeelding

Afbeelding[/list]
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
ik sprek maar voor D. een Saxonette classik kan zijn van Herkules (fietsenherstell) of van Sachs (fietsen,scooter en mopet Herstell)
Saxonette Luxus komt van Sachs
Met Sachs bedoel ik de Hersteller uit N�rnberg
het geef nog Winorette (herstell ??)
Ik denk SAchs en Herkules heben Fietsen met hulpmotor geexporteert
De Framenumers zijn bij Sachs geregistreert. Dakan je ook een aanvrag na de bouwjaar plaatsen via Fax, E mail???
Impoerteert zijn alen Fietsen met de Sachs Hulpmotor van Sparta
benomd Spartamet. De Franmnumers worde bij Sparta niet geregistreed.
De Exporteur en Importeur was de Frnas Brittijn uit Nijmegen.
Of hij Framenumers heeft gergistreerd ???? ik denk niet alle.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

als ik het goed begrijp Fehntjer.

de sparta frames waar hercules saxonette op staat zijn allemaal in Duitsland gefabriceerd ?

Hercules saxonette Duits
Afbeelding

Hercules saxonette Nederlands
Afbeelding
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

De framenummers van de Spartamets, bij Sparta in Apeldoorn gemaakt, werden in Apeldoorn bijgehouden. Men nummerde gewoon door tot ergens in de jaren 90. De leeftijd van een originele 80-er jaren Spartamet is af te leiden van de datum in het voorwiel, mits dat natuurlijk niet ooit is verwisseld. Daar staan gegevens over de velg maar de laatste 3 cijfers van de nummerreeks geeft de productiedatum van de velg weer. Er was in die dagen een grote vraag naar Spartamets en de binnengekomen velgen werden meteen na gespaakt te zijn, ook in Apeldoorn, een grote afdeling, in het verdere productieproces opgenomen. De allereerste Spartamets waren donkerrood, paarsachtig van kleur en werden als demo naar de dealers gestuurd. Er zijn er een paar uitgeleverd met een gegoten voorwiel lijkend op het achterwiel. Dat was eind 85 begin 86. Een vergissinkje, deze waren alleen in 56 cm framehoogte leverbaar. Latere demo's kwamen overeen met het standaard leveringsprogramma.

Gegevens over verkochte Spartamets werden nauwkeurig bijgehouden om allerlei redenen. Verkoopcijfers van dealers, denk aan garantie. Dat van die garantie bleek later dan ook wel nodig. Een oud Sparta-medewerker heeft mij ooit de exacte productiedatum van mijn Spartamet verteld.

Na alle gedoe rond Sparta zegt men dat alle gegevens verloren zijn gegaan. Of Frans Brittijn ze ooit heeft gehad is niet bekend.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast