Slecht starten.
Hee Pretmet,
Ik heb nu TWEE metjes gehad die beide het zelfde euvel hadden, Wilde niet starten op/van de akku /startmotor.
Zo nuchter als ik probeer te zijn redeneer ik altijd voor mezelf wat kan het probleem zijn. In deze situatie hadden beide metjes de zelfde achtergrond ze hadden beiden meer dan 2 jaar stil gestaan.
Mijn analitsh denkvermogen zei tegen mij dat het eerste wat ik moest doen was the cellen van de akku testen kijken of er een dode tussen zit.
Dat was niet zo moeilijk want de akku moet een 12volt akku zijn en alle oplaadbare cellen zijn 1.25volt dc, dat betekent dat ik 12.50volt uit de akku moest krijgen als alle cellen nog aktief/werkend waren. Dit gechecked met de OHM meter en ja hoor bij beide akkus van beide metjes waren alle cellen aktief. Met die gegevens in de pokket summeerde ik dat de volgende stap het totaal opladen van de akku moest zijn om te kijken of dat nog kon. Zo gezegd zo gedaan akku voor 10 uur laten laden en dan checken voor voltage. Voltage was 12.5x volt dus dat was goed, nu de motor proberen te starten. Motor start al binnen twee omwentelingen. dus alles voor elkaar. Met de tweede Met het zelfde recept en ook die doet het weer. Dus de voorbode hier is laad de akku op met zijn eigen adapter die bijgelevert is door de fabriek.
Het is een NiCd CHARGER 14,5 volt / 100mA adapter het merk staat er jammer genoeg niet op maar als je een adapter/charger/lader kan kopen van 230 VAC~50hz input en een output van 14,5 V/100 mA kan je alle E-start batterijen gewoon opladen.
Hoop dat de gegevens hierboven je de info geven die je nodig hebt om een charger/adapter te kopen waarmee je de akku binnen 10 uur volledig kan opladen.
Ik heb nu TWEE metjes gehad die beide het zelfde euvel hadden, Wilde niet starten op/van de akku /startmotor.
Zo nuchter als ik probeer te zijn redeneer ik altijd voor mezelf wat kan het probleem zijn. In deze situatie hadden beide metjes de zelfde achtergrond ze hadden beiden meer dan 2 jaar stil gestaan.
Mijn analitsh denkvermogen zei tegen mij dat het eerste wat ik moest doen was the cellen van de akku testen kijken of er een dode tussen zit.
Dat was niet zo moeilijk want de akku moet een 12volt akku zijn en alle oplaadbare cellen zijn 1.25volt dc, dat betekent dat ik 12.50volt uit de akku moest krijgen als alle cellen nog aktief/werkend waren. Dit gechecked met de OHM meter en ja hoor bij beide akkus van beide metjes waren alle cellen aktief. Met die gegevens in de pokket summeerde ik dat de volgende stap het totaal opladen van de akku moest zijn om te kijken of dat nog kon. Zo gezegd zo gedaan akku voor 10 uur laten laden en dan checken voor voltage. Voltage was 12.5x volt dus dat was goed, nu de motor proberen te starten. Motor start al binnen twee omwentelingen. dus alles voor elkaar. Met de tweede Met het zelfde recept en ook die doet het weer. Dus de voorbode hier is laad de akku op met zijn eigen adapter die bijgelevert is door de fabriek.
Het is een NiCd CHARGER 14,5 volt / 100mA adapter het merk staat er jammer genoeg niet op maar als je een adapter/charger/lader kan kopen van 230 VAC~50hz input en een output van 14,5 V/100 mA kan je alle E-start batterijen gewoon opladen.
Hoop dat de gegevens hierboven je de info geven die je nodig hebt om een charger/adapter te kopen waarmee je de akku binnen 10 uur volledig kan opladen.
Rob
Bedankt Cookie, ik ga 'm gewoon weer eens opladen. Heb dat al vaker gedaan, maar helpen deed het nauwelijks. Wie weet dit keer wel? Accu's zijn rare dingen...
Zo had ik eens een laptopaccu die na 2 jaar buiten gebruik ineens weer 100% oplaadde, om vervolgens 3 uur met de laptop te kunnen werken. Daarvoor was hij met 15 minuten leeg. Gek, maar het kan...
Zo had ik eens een laptopaccu die na 2 jaar buiten gebruik ineens weer 100% oplaadde, om vervolgens 3 uur met de laptop te kunnen werken. Daarvoor was hij met 15 minuten leeg. Gek, maar het kan...
Pret, op de Spartamet
Pret,pretmet schreef:Bedankt Cookie, ik ga 'm gewoon weer eens opladen. Heb dat al vaker gedaan, maar helpen deed het nauwelijks. Wie weet dit keer wel? Accu's zijn rare dingen... :P
Zo had ik eens een laptopaccu die na 2 jaar buiten gebruik ineens weer 100% oplaadde, om vervolgens 3 uur met de laptop te kunnen werken. Daarvoor was hij met 15 minuten leeg. Gek, maar het kan... :P
Dat is een logish gevolg van een ouderwets type akku. Die oude akkus waren van het type NiCD ofwel nicad(nickel/cadmium) En die hebben de nare gewoonte om geheugen te krijgen, wat dat inhoud is dat als de akku in een stuk gereedschap zit en 20 minuten tegelijk gebruikt wordt iedere dag het zelfde voor een lange tijd , de nicad akku onthoud de ontladingstijd en na een poosje wil die niet langer stroom leveren dat noemt men geheugen.
Dit is waarschijnlijk ook de situatie met je met akku. Hoe je dat kan oplossen is de akku volledig opladen voor minimaal 10uur dan een sterk stroomvragende lading er op zetten totdat de akku volledig leeg is. dit minimaal 5 keer herhalen en dan is de kans groot dat de akku zich weer normaal gaat gedragen, maar in princiepe moet je het geheugen er uit werken door volledig laden en onladen.
Ontladen met een auto koplampje bv h4 of h7 die veel stroom trekken zou een goede manier zijn om dit klusje te klaren.
als je de tijd heb blijf maar eens kijken naar de eerste onladings cyclus, je zal zien dat de lamp voor een poosje heel sterk brand dan gaatb snel dimmen en dan opeens weer sterk brand dit komt dat de sterke stroom trekking van de lamp de akku door zijn geheugen trekt en op die manier ook het geheugen dus wist. Maar daarom moet je het ook meerdere keeren doen, want geheugen wissen gaat niet in 1 keer.
Probeer het maar google maar op NICAD akkus en geheugen je kan er echt wat van leren.
Rob
de goedkoopste momentsleutel is een lange T binnen zeskant sleutelpretmet schreef:het huis beschikbaar, zit genoeg in! :) Enige wat mist, is een momentsleutel. :lol: Dus mocht het blok een keer open moeten, dan zal ik die nog even moeten kopen, wel een duur grapje, maar dat moet goedkomen. (voorlopig hoeft hij niet open, loll).
ik start 'm wel bukkend met de hand. Hij loopt nu goed, dus ombouwen tot handstarter etc. etc. ga ik niet doen.
Groeten, Pretmet
Begint ie te torderen zit ie op het moment :wink:
en je hoeft je met niet om te bouwen tot handstart.
Je zet er alleen extra een buitenkabel voor je trekstarter op. :lol:
Pretmetpretmet schreef:Mislukt, de accu is echt kapot. De acculader was kokend heet, terwijl de accu zelf koud was. Slechts enkele cellen waren warm, gek genoeg.
Heb je de cyclus gedaan laden/ontladen met een h4 of zo een veel ampere trekkende auto koplamp lamp?? die koplamp lampen zuipen amperes en zuigen zo een akku erg gouw leeg.
Dit oude type akkus krijgt gouw een geheugen. (wil niet verder opladen dan een klein beetje).
Hang er gewoon een h4 lamp aan voor een paar uur en kijk of je hem dan weer kan opladen. doe dat 5 tot 10 keer als het dan nog steeds prut is met de akku, vervangen.
Rob
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten