Niet verder dan 23km/u

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

pretmet

Bericht door pretmet »

En wat grappig is, ik heb nu mijn luchtfilter erin gedaan. (zie mijn vorige topic: met krijgt plotseling te weinig lucht! )

Dit probleem speelde dus al vele malen langer, want met luchtfilter rijd hij nu als een zonnetje. Dit was zelfs een vuil luchtfilter, dus laat staan wat hij doet met een schoon luchtfilter. :) Morgen even testen wat z'n top is zonder kap, om daarna weer beschermd te rijden.
Pret, op de Spartamet
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

pretmet schreef:
Het was de membraanplaat! Deze afgesteld, en hij heeft serieus, nog NOOIT ZO GOED GELOPEN als NU!
Het lipje zat inderdaad niet goed!
Membraanplaat testen: Afwisselend blazen en zuigen; als het goed is hoor je het membraan "ploppen" op het moment dat die opent.
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
fehntjer komt van Veen, ja ik won op het veen. maar in duitsland bedoel veen = fehn.... de kleine verschill mar toch het zelfde :lol:
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
pretmet

Bericht door pretmet »

Spartarie, ik ga hem er nu niet meer afhalen, hij werkt nu goed, dus hij blijft daar lekker op z'n plek zitten. :)

@Fehntjer, haha, gelukkig woon ik op zeeklei en duinzand, in ieder geval geen verzakkingen. :lol:
Pret, op de Spartamet
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

pretmet schreef:Spartarie, ik ga hem er nu niet meer afhalen, hij werkt nu goed, dus hij blijft daar lekker op z'n plek zitten. :)
Dat snap ik pretmet, je zou wel gek zijn.
Ik bedoel dat je het membraan op die manier kan testen als je hem uitgebouwd hebt en aan de werking twijfelt.
Mooi dat die het weer doet !
pretmet

Bericht door pretmet »

Ah, op die manier, in ieder geval bedankt! :)
Pret, op de Spartamet
pretmet

Bericht door pretmet »

Door het vele onderhoud is alleen m'n kortsluitkabel gebroken van de carb. maar dat interesseert me nu vrij weinig, ik ben al blij dat hij goed loopt. Binnenkort maar weer even vast solderen. :) (dat is mogelijk toch?)
Pret, op de Spartamet
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
wat voor Carb? bei een Bing gaat solderen ... het best de carb uitelkar zetten da kom je better aan de kontakt.
bij een TK een beetje meer knutselwerk.....
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
pretmet

Bericht door pretmet »

Ik heb een Bing carb. :) Dus het kortsluitcontact is goed bereikbaar. (in principe)
Pret, op de Spartamet
pretmet

Bericht door pretmet »

Zo, even een update, na heel wat gezoek naar een soldeerbout ergens in de schuur (dacht dat we er ��ntje hadden), geen bout gevonden. Even bij de Gamma een soldeerbout gehaald met wat tin (trouwens niet gek duur.. dacht dat die dingen aardig wat geld kosten). Natuurlijk heb je er wel dure van, bijv. een soldeerpistool etc.

Afijn, morgen even de kortsluitdraad weer vastsolderen aan de carburateur.

Ik heb trouwens een, ach ja, een niet echt storend, nieuw probleem(pje) gevonden/veroorzaakt(?).
Bij het starten moet ik goed gasgeven, bijna helemaal open, om hem aan de praat te krijgen (wel met maar 1 trekje). De eerste paar slagen lijkt hij weinig compressie te kunnen opbouwen. Ook hoor je een soort kleppend geluidje. Ik dacht direct aan de decompresseur.
Afijn, als hij dan 1 a 2 seconde gelopen heeft + wat gespeel met het gas, komt er een overgang naar volle compressie en loopt hij prima stationair.
Ikzelf verdenk de decompresseur, of de slang naar de decompresseur vanaf de membraanplaat (aangezien ik daar natuurlijk afgelopen tijd mee heb lopen "prutsen"). :P

Wat is jullie oordeel hierover?

Ik zou desnoods even een filmpje kunnen maken. :)

Het is niet dringend, want als hij gestart is en die compressie uiteindelijk kan opbouwen loopt hij zeer goed. Maar ik zou het probleempje toch graag verholpen hebben. :)

Groeten, Pretmet
Pret, op de Spartamet
Plaats reactie