Koppeling werkt niet naar behoren (denk ik)
Als het motortje toch open gemaakt word kun je het beste de volgende onderdelen controleren schoonmaken en/of vervangen.
ik ga even van een 1 traps motortje uit.
- zuiger koolafzettingen verwijderen. eventueel zuigerveer vervangen.
- uitlaat poort koolafzetting verwijderen, eventueel uitlaat ontkolen cq vervangen.
- koppeling controleren of er nog frictiemateriaal opzit
- geen speling op de onderste drijfstanglager krukas.
- ingelopen krukas (plaats van keerring)
- lagers krukas en koppelingshuis.
- keerringen of ze nog soepel zijn
- controleer de taatslagers in de conus ( naafhuls )
- controleer de conus ( naafhuls ) of ie niet ingelopen is door de taatslagers.
- controleer de conus of de pallen de conus ernstig ingesleten hebben.
- controleer de conusmoer of die niet ingelopen is
- controleer de aandrijfas of die niet ingelopen is op de plaats van het onderste taatslager
het is een hele lijst maar mocht je later storingen krijgen weet je wel hoe de inwendige staat van je motortje is.
ik ga even van een 1 traps motortje uit.
- zuiger koolafzettingen verwijderen. eventueel zuigerveer vervangen.
- uitlaat poort koolafzetting verwijderen, eventueel uitlaat ontkolen cq vervangen.
- koppeling controleren of er nog frictiemateriaal opzit
- geen speling op de onderste drijfstanglager krukas.
- ingelopen krukas (plaats van keerring)
- lagers krukas en koppelingshuis.
- keerringen of ze nog soepel zijn
- controleer de taatslagers in de conus ( naafhuls )
- controleer de conus ( naafhuls ) of ie niet ingelopen is door de taatslagers.
- controleer de conus of de pallen de conus ernstig ingesleten hebben.
- controleer de conusmoer of die niet ingelopen is
- controleer de aandrijfas of die niet ingelopen is op de plaats van het onderste taatslager
het is een hele lijst maar mocht je later storingen krijgen weet je wel hoe de inwendige staat van je motortje is.
Ik zie de herfst/winter met plezier tegemoet;bij slecht weer heb ik een leuke klus in 't verschiet ! dank voor de uiterst leerzame reacties.Ik ga ervan uit dat enkel reserveonderdelen in Nederland te koop zijn ? In Belgie is dat uitgesloten vrees ik...Ik woon tenslotte zo'n 30 Km van Bergen op Zoom en is daar in de omgeving zo'n Met-boer ? Best zou zijn dat ik met de versleten onderdelen even langs ga vermoed ik.Ik lees tenslotte dat er diverse motorblokjes bestaan waarvan de onderdelen kunnen verschillen .
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11-10-2010 10:26
Ik zie dat in Bergen op Zoom deze winkel adverteert met Spartamet:
http://www.fietsboerke.nl/SpartaMet-reparatie.html
http://www.fietsboerke.nl/SpartaMet-reparatie.html
of via internet
in Nederland
http://www.spartamet-onderdelen.nl/
in Duitsland
http://www.brucker-radl-service.com/index.php
het verschil in blokjes kun je hier zien
http://spartametforum.nl/verschille ... t2152.html de nummering staat naast de olie vul plug op de koelrib
in Nederland
http://www.spartamet-onderdelen.nl/
in Duitsland
http://www.brucker-radl-service.com/index.php
het verschil in blokjes kun je hier zien
http://spartametforum.nl/verschille ... t2152.html de nummering staat naast de olie vul plug op de koelrib
Dat klopt helemaal ,maar er is een overgangs periode voorzien voor degene die voor 1 Mei al een verzekering hadden ,die moeten een Nr plaat aanvragen van af 1 Jan 2015 ,niet dat dat veel uitmaakt ,maar als je geen gelijkvormigheid attest hebt van je saxo of Met krijg je geen verzekering meer en geen verzekering is gelijk aan geen nr plaat, en ben je dus uitgereden .VOKSO schreef:Ik wens terloops nog even mee te geven dat hier te lande nu ook de bromfietsen van een nummerplaat moeten voorzien worden Tot op heden was het hier vrij eenvoudig.Benzine tanken en weg !.Er is wel een uitzondering voor elektrische fietsen (zelfs zware) en bromfietsen die max 18 Km/uur halen. (bestaan die ??)
Heb vorig jaar hier nog een beetje mot gehad, met een landgenoot (Belg) die zijn Metjes wou verkopen ,en toen ik hem er op attent maakte dat we van af 2014 een nr plaat kregen en dat het feest niet doorging zonder dat attest en verzekering werd hij heel boos ,om dat ik zij dat zijn Metjes nog alleen goed waren voor onderdelen.Hij was er ook van overtuigd dat hij geen verzekering nodig had .(':cry:')
Ik heb nog op de valreep mijn attesten geregeld gekregen voor mijn Met en mijn Saxo en 3 Rabbit's .
Bij de verzekering weten ze er geen weg mee, om dat ze alleen maar snor of brom fietsen kennen met 49 cc en een Met Is maar 33cc het is geen echte klasse A of B voertuig. Wettelijk blijkt hij nergens bij te horen en bestaat hij niet .Zelfs de politie weet er geen blijf mee ,wel helm niet helm ,dus waar ik woon rij ik zonder helm en heb er geen problemen mee.
Laatst werd ik aangehouden door de jongens ,en ik dacht dat is kassa ,
maar nee hoor ,een van hen, een jonge snaak had nog nooit een Metje gezien en vroeg of dat iets nieuws was ,toen ik hem zij dat die al 25 jaar oud was, zij hij alleen ,nog nooit gezien ,en vroeg onder welke klasse hij viel A of B ,heb hem toen gezegd dat ze dat bij de verzekering zelfs niet wisten,eigenlijk onder geen een ,hij wenste me nog een fijne dag en mocht weer door rijden .
Hoe heb jij dat geregeld "VOKSO"
Nou de politie in Nederland is niet veel beter hoor.
Weten ook niet goed wat ze met spartametjes en solexen aan moeten.
Volgens mij zijn die agenten kleurendoof hier kunnen het verschil niet horen tussen een blauwe en gele nummerplaat
en als ze een sparta elektrische fiets met blauwe kentekenplaat zien die 45 zoeft met meetrappen zijn ze rijp voor 6 weken gesticht. /soo
Weten ook niet goed wat ze met spartametjes en solexen aan moeten.
Volgens mij zijn die agenten kleurendoof hier kunnen het verschil niet horen tussen een blauwe en gele nummerplaat
en als ze een sparta elektrische fiets met blauwe kentekenplaat zien die 45 zoeft met meetrappen zijn ze rijp voor 6 weken gesticht. /soo
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten