Katalisator uitlaat vervangen voor niet katalisator uitlaat

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

cookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 09-06-2014 10:52

Bericht door cookie »

Ko de Dorpsgek schreef:Ehm, Koekie, is Nederlands niet goed genoeg meer?
Tuurlijk wel KO, maar ieder vogeltje piept zoals ie gebekt is heh!! :wink:
Rob
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor »

Ik had een saxonette ter reparatie, die rookte, inhield (viertakken) en niet harder lopen dan 24 km/u, het Nieuwste model, blauw-zilver frame met rotary-blok met losse kop.
De katalysatoruitlaat werkte niet meer, want de pomp op de trekstartkap pompte niet meer. (deze pompt lucht IN de uitlaat)
Nieuwe rubber koppeling er tussen, en toen de spartamet warm werd, ik had nog nooit zoveel rook gezien van een spartamet.
Alle olie en andere verbrandingsresten werden uit de uitlaat verbrand. De straten stonden helemaal blauw. Na een 20 min rijden was de rook weg, de uitlaat was toen oranje-rood gloeiend van binnen en de spartamet liep weer super, 29,5 km/u
Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben? ik vond het wel grappig :)
cookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 09-06-2014 10:52

Bericht door cookie »

Hulpmotor schreef:Ik had een saxonette ter reparatie, die rookte, inhield (viertakken) en niet harder lopen dan 24 km/u, het Nieuwste model, blauw-zilver frame met rotary-blok met losse kop.
De katalysatoruitlaat werkte niet meer, want de pomp op de trekstartkap pompte niet meer. (deze pompt lucht IN de uitlaat)
Nieuwe rubber koppeling er tussen, en toen de spartamet warm werd, ik had nog nooit zoveel rook gezien van een spartamet.
Alle olie en andere verbrandingsresten werden uit de uitlaat verbrand. De straten stonden helemaal blauw. Na een 20 min rijden was het over, de uitlaat was toen oranje-rood gloeiend van binnen.
Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben? ik vond het wel grappig :)

Hij reed ook wel weer erg goed, 29,5 op de goed ingestelde teller :) helemaal origineel op de gaatjes in de luchtfilterkap na /super
Ik heb ook dezelfde saxonette uit 2005, met nog geen 2000km op de teller.
Het probleem bij de mijne deed zich anders voor. Ik had het probleem dat ie om de ongeveer 5 km stopte en niet meer wilde starten. Als ik dan 3 tot 5 minuten wachte dan start ie opeens weer wel, liep even rot maar kon hem aan de praat houden, dan na een halve km of zo opeens begon ie weer goed te lopen maar dan na weer 5 of zo km stopte ie dan weer en de uitlaat was errug heet, had nooit in het gaatje gekeken of ie oranje gloeide van binnen maar erg heet was ie wel.
Dat werd ik gouw zat en heb een gebruikte uitlaat opgesnort en die op de VROTKEES methode schoon gemaakt van binnen.
Ook bij DRAGER een zijkap van een NIET kat versie gekocht. Die twee dingen vorig weekend er op gesleuteld en nu loopt ie als een tierelier harder dan ie ooit gedaan heeft, heb van hoogje af 32km per uur gezien fantastish.
Dus tot nu toe dik tevreden over mijn saxoohtje.
Rob
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten