katalysator euro 2 motor

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

bikemaster
Berichten: 207
Lid geworden op: 18-05-2011 13:21

katalysator euro 2 motor

Bericht door bikemaster »

MOD schreef: de luchtpomp blaast extra lucht in de uitlaat. meer zuurstof voor de katalysator om zijn werk te doen
Gisteren heb ik een saxonette gekocht, dit keer voor schoonmoeder, een knappe met een katalysator dus 1:50 smeren
Ik had hem even nagekeken voor haar, hij zou 750 km gelopen hebben gezien de algehele staat van de fiets zal het wel kloppen.

maar ik vond het ding wel herrie maken, de vacu�mpomp dacht ik eerst, maar nadat ik nog eens had gereden wist ik zeker dat het niet de pomp was.
Uitlaat geboord dacht ik nog ??? het leek me vreemd maar goed ik zag zo 1,2,3 gen lek dus heb ik de uitlaat maar gedemonteerd.
En wat kwam ik tegen, nee geen geboorde uitlaat, maar een gescheurde uitlaat, hij was door de hitte helemaal opengescheurd.

Die katalysator krengen worden dus zo ontzettend heet dat de uitlaat er niet eens tegen kan.
Dus wat ik eigenlijk toch al van plan was ik heb die hele meuk eraf gesloopt, en een hagel nieuwe uitlaat gemonteerd nu loopt hij een stuk stiller :lol: en nu kunnen we weer 1:80 smeren

maar wat een systeem

het werkt zo, er zit nog een slang op de uitlaat (zie foto) die slang zit ook op de vacu�mpomp.
Dan zit de andere slang van de vacu�mpomp aangesloten op de zijkant van zeg maar luchtfilter kap.
Als de motor loopt zuigt de pomp de dampen weg en blaast ze richting luchtfilter,de lopende motor zuigt dus niet alleen lucht aan maar ook hete dampen.
Daarom worden zie blokjes dus ook zo ontzettend heet, zo heet zelfs dat de uitlaat ervan kan openbarsten

Het werkt in feite net zoals het EGR principe van een auto, maar om een lang verhaal kort te maken, het is een waardeloos systeem


Afbeelding
Met een hamer past alles /tand
freerider
Berichten: 56
Lid geworden op: 04-12-2009 20:53

Bericht door freerider »

Op een of andere manier al nooit vertrouwen in die dingen gehad.
Wordt dat pompje door het vliegwiel aangedreven?
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor »

Pompje blaast lucht in de uitlaat, toch?
Ja, het pompje word d.m.v. een rubberen dop om de moer van het vliegwiel aangedreven.
bikemaster
Berichten: 207
Lid geworden op: 18-05-2011 13:21

Bericht door bikemaster »

Het is leuk bedacht maar het is een systeem wat naar mijn mening niet werkt, je smeert 1:50 om de zaak heel te houden omdat hij loei heet word.

Je moet 1:50 gaan smeren dus je smeert veel vetter dan wat je met een normale spartamet doet.
Je gaat dus meer olie verbranden, dus je hebt ook meer uitstoot, de verbranding wordt heter dus hij zou schoner moeten zijn omdat hij dampen nog een keer door de motor laat gaan.

Ik vindt het echt een vlut systeem, wat jij zegt mark dat is wel een idee, ik zal eens een keer kijken wat die pomp doet en kan doen.

Toch zijn er mensen die speciaal een katalysator willen hebben omdat ze dan 1:50 mogen tanken, maar dat is dan hun keus ik wil niet met zo'n ding rijden.
Met een hamer past alles /tand
hoekie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-10-2014 14:58

Bericht door hoekie »

Ik heb sinds kort een Saxonette met katalysator gekocht (1995).
Ik lees bovenstaande met veel belangstelling.
Een ding vind ik vreemd. Wanneer ik de slang van de pomp naar de luchtfilterkap lostrek, merk je heel duidelijk dat deze slang niet blaast maar zuigt! Hoe meer gas je geeft, des te meer zuigt de slang.
Dit zou betekenen dat de warme lucht helemaal niet naar het luchtfilterhuis geblazen wordt. Weet iemand hoe dit zit?
Gaat het niet zo als het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

is de luchtpomp er niet verkeerd om op gezet?
zit een zuig en pers kant aan. :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
de pomp zuigt uit de luchtfilterkast lucht en drukt die in de uitlaat om de rest olie en onverbrande benzine in de uitlaat te verbranden
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

fehntjer schreef:Moin,
de pomp zuigt uit de luchtfilterkast lucht en drukt die in de uitlaat om de rest olie en onverbrande benzine in de uitlaat te verbranden
Dus het is niet exhaust gas recyling?
Dat een deel van de uitlaatgassen opnieuw verbrand wordt?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

ik was de tekeningen van de euro2 luxus aan het bekijken en kon het ook niet vinden.

Heb ( nog ) niet aan een 302 euro2 motor gewerkt.
theoretisch zou dat systeem op 2 manieren kunnen werken.

1: Uitlaatgassen worden afgezogen door de pomp en het luchtfilterhuis ingepompt. ( 2takt motoren hebben verhoudingsgewijs nog veel bruikbaar mengsel in de uitlaatgassen.)

2: er word juist extra lucht in de uitlaat geblazen en extra lucht naar het luchtfilterhuis. ( meer lucht meer zuurstof dus hogere verbranding en schonere uitlaatgassen )

optie 2 zou dus betekenen dat een euro 2 motor een simpele druklader heeft :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
hoekie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-10-2014 14:58

Bericht door hoekie »

fehntjer schreef:Moin,
de pomp zuigt uit de luchtfilterkast lucht en drukt die in de uitlaat om de rest olie en onverbrande benzine in de uitlaat te verbranden
Dit dacht ik ook. Is voor mij een reden om de boel er niet vanaf te slopen.
Bedankt.
Gaat het niet zo als het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten