katalysator euro 2 motor

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Dit dacht ik ook. Is voor mij een reden om de boel er niet vanaf te slopen. Bedankt.
Je hebt Bob de Bouwer /ak
Je hebt Rob de Mauwert /soo
en je hebt Joop de sloper. /\

We Demonteren en monteren hier alleen aan metjes :wink:

en je demonteert de katalysator uitlaat alleen als er problemen mee zijn.
ze zijn moeilijk te krijgen en ze zijn pokkeduur.

http://spartametforum.nl/katalisato ... atalysator vervangen
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
@Ko,,nee dit is niet een exhaust gas recyling?
dit is een naverbrander
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

ok nu is het duidelijk.

Zo werkt het systeem van de EURO2 motoren.

de luchtpomp word aangedreven door de motor.
de luchtpomp pakt lucht bij het luchtfilterhuis en pompt deze in de uitlaat.

de extra lucht zorgt voor naverbranding van de uitlaatgassen.
Omdat de motor zo gruwelijk heet word is het noodzakelijk meer olie bij te mengen 1:50 i.p.v. 1:80

De luchtpomp pakt dus geen lucht van de trekkap.
Er worden geen uitlaatgassen teruggevoerd naar de motor.

Nu nog iemand die gaat experimenteren door de luchtpomp extra lucht in het luchtfilterhuis te laten blazen in plaats van de uitlaat.
En er een normale katalysator loze uitlaat onder te zetten :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
hoekie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-10-2014 14:58

Bericht door hoekie »

Ik wil best de slangetjes omdraaien maar ben bang dat ik dan elke 100 km m'n luchtfilter moet vervangen :lol:
Overigens loopt ie erg lekker. Ik had eerst een onbegrensde cdi gekocht, maar daar liep hij beroerd mee (slecht optrekken en een top van 24).
Nu heb ik een blauw exemplaar uitgeboord en gaat hij rond de 30 (27 met wind tegen en 33 met wind mee).
Ik vind het mooi zo.
Gaat het niet zo als het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

als ie goed loopt lopen laten.

en niet vergeten 1:50 mengsmering te gebruiken bij de katalysator versie!

hogere bedrijfstemperatuur dus meer smering nodig.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Telefonica2 en 0 gasten