Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
HIER het stukje van Fdiek nu met afb. gemaakt, mocht het van Frans ook hier op het forum zetten.
Voor de perfectionisten.
Bij diverse spartamets heeft het benzineafsluitmembraan vaak problemen gegeven.
Een nieuw membraan begon soms na een paar demontages/montages alweer te lekken.
Hoe merk je dat?
Open de kraan op de tank en zet de handel op het stuur in rijstand.
Na een half uur was bij mij het luchtfilter doorweekt van de benzine en kwam er benzine op de vloer.
Let wel: de vlotter lekt vrijwel nooit.
Wat is nu de verandering?
Directe benzinetoevoer naar de vlotter en niet meer via het rubber membraan, O-ring etc. en dan uiteindelijk naar de vlotter.
Wat is nodig?
Nodig is alleen een messing buisje van diam. 5/3 mm (buitendiam. 5 en binnen 3 mm)
Neem de totale lengte van het buisje op +/- 5 cm.
Plaatsen van de nieuwe buis:
Verwarm het carburateurhuis en verwijder het bestaande messing buisje.
Indien nodig; breng de boring in het carburateurhuis op 5mm.
Maak buisje en huis schoon met tri.
Schuif de messing buis in het carburateurhuis.
Breng daarna een paar druppels Loctite 290 aan op de montage plek.
PS: Deze Loctite heeft een sterke capillaire werking.
Bij een nauwkeurige passing zit het buisje in 5 sec. vast.
Daarom altijd Loctite altijd aanbrengen na montage.(zie foto)
Loctite hard alleen op die plaats uit, waar geen zuurstof bijkomt.
De overtollige lijm spoelt gewoon met de benzine weg.
Wees dus voorzichtig met andere lijmsoorten, als Hylomar of siliconenkit.
Soms is dan het middel erger dan de kwaal.
Vastzetten en afdichten van het messing pijpje.
Boor tussenplaat en dekselplaat uit op 5,5 mm. (Gemakkelijker bij montage)
Alle oorspronkelijke onderdelen moeten weer worden gebruikt.
Het (rubber) membraan zorgt ervoor, dat geen valse lucht via de stelen van choke en gasschuif naar binnen komt.
Directe benzinetoevoer.(nog met o-ring)
(Let dus op, dat de kleine manchetten van het membraan niet zijn beschadigd)
Membraam
]
Het uitstekende pennetje op de dekselplaat waar de beschermkap over vast schuift is weg.
(dit is nu de nieuwe benzinetoevoer).
Directe benzinetoevoer.
Van het beschermkapje heb ik het bevestigingsoog V-vormig weggesneden.
Aangepaste beschermkap
Hij klikt nu vast op de nieuwe benzinetoevoer. (zie volgende afb.)
Uiteraard is het kleine O-ringetje dat in de membraamtussenplaat zit niet meer nodig.
(Je mag het blijven gebruiken, maar bij verwijderen van de dekselplaat heb je kans op beschadiging van de papieren pakking.)
Voordeel:
Vrijwel nooit meer een lekkende carburateur, dus geen verslikkende motor en verdachte storingen,
beschermkap kun je nu wegnemen zonder losmaken ven de benzineslang.
Met deze aanpassing heb ik ruim 1000 km gereden met prima resultaat.
Geen verschil merkbaar met originele carb.
Nadeel:
Bij stopzetten van de motor wordt de benzinetoevoer dus niet meer automatisch afgesloten.
Daar heb je nu dus de benzinekraan weer voor nodig.
Geen kraantje, is dit een mogelijkheid, (benzine)slangkraantje.
PS:
De messing buis kun je kopen bij Conrad of de Metaalwinkel in Rotterdam. (�11/m)
Bij modelbouwwinkels ook vaak verkrijgbaar
http://www.netshop.nl/shop/vliegers/con ... delen.html
http://www.4rc.nl/webshop/Bouwmateriaal ... dikte.html
http://www.texelvliegerhuis.nl/
http://www.texelvliegerhuis.nl/index.ph ... &Itemid=54
Voor de perfectionisten.
Bij diverse spartamets heeft het benzineafsluitmembraan vaak problemen gegeven.
Een nieuw membraan begon soms na een paar demontages/montages alweer te lekken.
Hoe merk je dat?
Open de kraan op de tank en zet de handel op het stuur in rijstand.
Na een half uur was bij mij het luchtfilter doorweekt van de benzine en kwam er benzine op de vloer.
Let wel: de vlotter lekt vrijwel nooit.
Wat is nu de verandering?
Directe benzinetoevoer naar de vlotter en niet meer via het rubber membraan, O-ring etc. en dan uiteindelijk naar de vlotter.
Wat is nodig?
Nodig is alleen een messing buisje van diam. 5/3 mm (buitendiam. 5 en binnen 3 mm)
Neem de totale lengte van het buisje op +/- 5 cm.
Plaatsen van de nieuwe buis:
Verwarm het carburateurhuis en verwijder het bestaande messing buisje.
Indien nodig; breng de boring in het carburateurhuis op 5mm.
Maak buisje en huis schoon met tri.
Schuif de messing buis in het carburateurhuis.
Breng daarna een paar druppels Loctite 290 aan op de montage plek.
PS: Deze Loctite heeft een sterke capillaire werking.
Bij een nauwkeurige passing zit het buisje in 5 sec. vast.
Daarom altijd Loctite altijd aanbrengen na montage.(zie foto)
Loctite hard alleen op die plaats uit, waar geen zuurstof bijkomt.
De overtollige lijm spoelt gewoon met de benzine weg.
Wees dus voorzichtig met andere lijmsoorten, als Hylomar of siliconenkit.
Soms is dan het middel erger dan de kwaal.
Vastzetten en afdichten van het messing pijpje.
Boor tussenplaat en dekselplaat uit op 5,5 mm. (Gemakkelijker bij montage)
Alle oorspronkelijke onderdelen moeten weer worden gebruikt.
Het (rubber) membraan zorgt ervoor, dat geen valse lucht via de stelen van choke en gasschuif naar binnen komt.
Directe benzinetoevoer.(nog met o-ring)
(Let dus op, dat de kleine manchetten van het membraan niet zijn beschadigd)
Membraam
]
Het uitstekende pennetje op de dekselplaat waar de beschermkap over vast schuift is weg.
(dit is nu de nieuwe benzinetoevoer).
Directe benzinetoevoer.
Van het beschermkapje heb ik het bevestigingsoog V-vormig weggesneden.
Aangepaste beschermkap
Hij klikt nu vast op de nieuwe benzinetoevoer. (zie volgende afb.)
Uiteraard is het kleine O-ringetje dat in de membraamtussenplaat zit niet meer nodig.
(Je mag het blijven gebruiken, maar bij verwijderen van de dekselplaat heb je kans op beschadiging van de papieren pakking.)
Voordeel:
Vrijwel nooit meer een lekkende carburateur, dus geen verslikkende motor en verdachte storingen,
beschermkap kun je nu wegnemen zonder losmaken ven de benzineslang.
Met deze aanpassing heb ik ruim 1000 km gereden met prima resultaat.
Geen verschil merkbaar met originele carb.
Nadeel:
Bij stopzetten van de motor wordt de benzinetoevoer dus niet meer automatisch afgesloten.
Daar heb je nu dus de benzinekraan weer voor nodig.
Geen kraantje, is dit een mogelijkheid, (benzine)slangkraantje.
PS:
De messing buis kun je kopen bij Conrad of de Metaalwinkel in Rotterdam. (�11/m)
Bij modelbouwwinkels ook vaak verkrijgbaar
http://www.netshop.nl/shop/vliegers/con ... delen.html
http://www.4rc.nl/webshop/Bouwmateriaal ... dikte.html
http://www.texelvliegerhuis.nl/
http://www.texelvliegerhuis.nl/index.ph ... &Itemid=54
MVG Ruud
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11-10-2010 10:26
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Anders misschien eens een belletje plegenDick Nieuwenburg schreef:Wil weleens mn carburateurs ombouwen en heb buisjes met doorsnede 5 mm online bij een vliegerwinkel besteld, en kreeg exemplaren met een Binnendiameter van de gevraagde doorsnede. Vliegeraars denken kennelijk anders dan Spartametters...
Messing buis 4mm x 40mm misschien inwendig 4mm :roll:
MVG Ruud
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11-10-2010 10:26
Heb de carbs weer opgepakt met messing buisjes uit de vliegerwinkel, GenM is goed maar een beetje ver vanuit hier. Nu de 4 mm x 40 mm besteld, de buitendiameter is dan 5 mm, en er komt voldoende boven de bovenplaat uit om de benzineslang op te schuiven.
Op de foto's zie je een soort manchet om de nieuwe inlaat, wat is het voor materiaal, en is die door de bovenplaat geboord of erop verlijmd?
En wat is er gebruikt om de oude ingang af te sluiten, ziet er mooi uit.
Mijn eerste idee was een parker erin te draaien, maar weet niet zeker of de spartamet welstandscommissie daar puntenaftrek voor geeft...
Op de foto's zie je een soort manchet om de nieuwe inlaat, wat is het voor materiaal, en is die door de bovenplaat geboord of erop verlijmd?
En wat is er gebruikt om de oude ingang af te sluiten, ziet er mooi uit.
Mijn eerste idee was een parker erin te draaien, maar weet niet zeker of de spartamet welstandscommissie daar puntenaftrek voor geeft...
Na het lezen van deze prima uitleg. Besloot ik dit toe te passen op mijn TK carb. i.p.v. van 5/3 messing buisje heb ik gebruik gemaakt 4/3mm messing buisje. Ongeveer 40-45mm lang is genoeg.
Omdat het doorvoer kanaaltje naar het vlotter op een geven moment scheef loopt. Heb ik hem gewoon recht uitgeboord met 4mm tot aan het het scheef lopende kanaaltje. Messing buisje netjes een scheef kantje aan gevijld zodat het doorvoer kanaal mooi open staat. Alles word mooi met loctite op zijn plaats gehouden. Voor een lucht dichte verbinding.
Deksel plaat Even met 4.5mm doorboren voor een makkelijker montage/demontage.
Ik heb er nu 150km opzitten met deze montage. En geen enkele lekkage of andere ongein gehad. De eerst volgende keer dat ik de carb moet demonteren zal ik wat foto's maken. Heb helaas niet nog een TK carb in mijn bezit anders had ik dit graag nogmaals gedaan voor foto's.
gr nicky
Omdat het doorvoer kanaaltje naar het vlotter op een geven moment scheef loopt. Heb ik hem gewoon recht uitgeboord met 4mm tot aan het het scheef lopende kanaaltje. Messing buisje netjes een scheef kantje aan gevijld zodat het doorvoer kanaal mooi open staat. Alles word mooi met loctite op zijn plaats gehouden. Voor een lucht dichte verbinding.
Deksel plaat Even met 4.5mm doorboren voor een makkelijker montage/demontage.
Ik heb er nu 150km opzitten met deze montage. En geen enkele lekkage of andere ongein gehad. De eerst volgende keer dat ik de carb moet demonteren zal ik wat foto's maken. Heb helaas niet nog een TK carb in mijn bezit anders had ik dit graag nogmaals gedaan voor foto's.
gr nicky
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 17-10-2014 16:15
Leuk stukje!
Ik ben van plan om dit ook op mijn Bing carburateur te gaan maken.
Ik begrijp dat de functie van het membraan vervalt, het is dan ook geen probleem wanneer je een membraan gebruikt met een scheurtje erin, als het maar word afgesloten om valse lucht te voorkomen. Kan iemand mij bevestigen of ik juist heb?
Ik ben van plan om dit ook op mijn Bing carburateur te gaan maken.
Ik begrijp dat de functie van het membraan vervalt, het is dan ook geen probleem wanneer je een membraan gebruikt met een scheurtje erin, als het maar word afgesloten om valse lucht te voorkomen. Kan iemand mij bevestigen of ik juist heb?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 17-10-2014 16:15
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 17-10-2014 16:15
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten