Eerste hulp voor nieuwe Spartamet eigenaren
Eerste hulp voor nieuwe Spartamet eigenaren
google zoekfunctie forum!
Eerste Hulp voor nieuwe Spartamet eigenaren.
Er zijn 3 categorie�n van sleutel kennis.
GROEN zou iedereen moeten kunnen.
ORANJE is enige technische kennis en basisgereedschap vereist
ROOD is goede technische kennis en speciaal gereedschap vereist
Motor wil niet starten:
ALGEMENE CONTROLE PUNTEN
- Staat de chokehendel goed?
chokehendel gelijk met handvat is de uitstand (gashendel is geblokkeerd)
chokehendel schuin (zie foto) rijstand
chokehendel haaks t.o.v. handvat chokestand
- Zijn de choke en gaskabel verkeerd om aangesloten?
als men de chokehendel bedient moet deze hevel bewegen!
- Zit er brandstof in de tank?
- Staat de benzinekraan open?
op foto staat benzinekraan dicht!
- Komt er benzine uit de benzineslang? NEE ga naar: 1b
- Zit de bougiedop vast op de bougie?
TECHNISCHE BASSISKENNIS CONTROLEPUNTEN
- Werkt de start trekhendel? NEE ga naar: 4
- Lekt er benzine achter uit de motor? JA ga naar: 1a
- Ziet de bougie er zo uit? NEE ga naar: 2a
- zit er een goede bougie in? NEE zet er een goede in ! BOSCH WR10fc, BOSCH R610 108 of NGK BP-4.
- Is de afstand tussen de elektrodes 0.5 mm? NEE stel deze af !
- is er een bougievonk? NEE ga naar: 2b
bougievonk controleren klikhier!
- Is het luchtfilter dicht, stuk of nat ? JA ga naar: 3
- Is het brandstofsysteem schoon? NEE ga naar: 1d
Vuil in de vlotterbak
vuil op het sproeierfilter
GOEDE TECHNISCHE KENNIS CONTROLEPUNTEN
Motor wil nog niet starten?
- Is er nog genoeg compressie in de cilinder? NEE (werk in uitvoering) motorinspectie noodzakelijk! klik hier
- Is de uitlaat dicht? JA ga naar 5 klik hier!
Motor wil niet stoppen
- Controleer het kortsluitsysteem. klik hier!
- Is de chokekabel niet goed afgesteld? (werk in uitvoering)
Motor komt niet op toeren
- Beweegt de gasschuif mee met de gashendel? NEE ga naar punt 1c
let op het pennetje in de gasschuif!
- Is het brandstofsysteem schoon? NEE ga naar 1d
- Is het luchtfilter dicht, stuk of nat ? JA ga naar 3
- Is er nog genoeg compressie in de cilinder? NEE motorinspectie noodzakelijk klik hier
- Is de uitlaat dicht? JA ga naar: 5
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Brandstofsysteem controlepunten!
1a
- is de vlotterbak gescheurd?
Vervang de vlotterbak.
- Lekt er benzine uit de overstroom opening in de vlotterkamer?
zo ja de vlotternaald op de vlotter dicht niet goed af.
probeer een andere vlotter of een ander carburateur huis.
- Steekt het messingbuisje van de vlotterkamer te ver uit?
meer als 6-8 mm
pers het buisje terug naar 6-8 mm
- Is het membraan gescheurd of lek?
voor een felle lamp zie je scheuren en gaatjes
Zoja vervang het membraan
- Draait het stiftje rond in het membraan?
zoja pulk stiftje voorzichtig uit membraan en lijm met bison tix.
of vervang membraan.
1b
- Kun je door de slang heen blazen? NEE vervangen
- Is de benzinefilter dicht? JA vervangen
- Is de eventuele benzinekraan verstopt? JA schoonmaken of vervangen.
- Is de tank verstopt? JA doorprikken en tank schoonmaken.
- Knelt de benzineslang af in de beschermkap van de carburateur? JA maak gat iets ruimer als de benzineslang
[/color]1c gasschuif is afgebroken vervangen of repareren Ko's knutselhoekje
1d
- Tank schoonmaken (aftappen, spiritus in laten weken en schoonspoelen)
- Benzineslangen en filter indien nodig vervangen.
- Carburateur schoonmaken klik hier deel 1 klik hier deel2
2 Ontsteking controlepunten!
2a Is de Bougie vettig en nat?
Maak de bougie schoon en kijk of ie vonkt.
controleer de juiste mengverhouding in de tank (maximaal 1:75)
Worden er alleen korte stukjes mee gereden? JA rijd eens 10km en bekijk de bougie.
Oliepeil carterolie goed? NEE motorinspectie noodzakelijk! klik hier
2b controleer de ontsteking en de CDI! klik hier!
3 Luchtfilter controlepunten!
- Luchtfilter nat? JA filter laten drogen. ga naar: 1a.
- Luchtfilter hard of kapot? JA luchtfilter vervangen.
- Luchtfilter vuil ? JA in spiritus nacht laten weken, daarna drogen en uitblazen.
- Luchtfilterhuis vuil? JA kunststofdelen in sopje schoonmaken en laten drogen.
4 Trekkap en vliegwiel controlepunten!
- Draait kabelschijf rond als je aan de trekstarter trekt? NEE maak trekstarter gangbaar klik hier
- Is het touwtje gebroken? JA klik hier
- Komt de trekhandel niet helemaal meer terug? JA klik hier
- Kan vliegwiel met de hand helemaal rond gedraaid worden?
NEE Controleer of ontsteking vast tegen vliegwiel zit? JA Demonteer en stel opnieuw af!
indien de magneten uit vliegwiel tegen de ontsteking aanlopen vliegwiel en ontsteking vervangen!
Kan vliegwiel nog steeds niet rondraaien motorinspectie noodzakelijk! klik hier
5 uitlaat controlepunten!
3 opties:
Optie 1 vervangen door nieuwe!
Optie 2 Uitlaat (tijdelijk) oplappen klik hier!
Optie 3 ontkolen klik hier!
23-03-2015 wijzigingen toegevoegd
09-02-2015 wijzigingen toegevoegd
15-01-2015 wijzigingen toegevoegd
01-01-2015 wijzigingen toegevoegd
21-11-2014 wijzigingen toegevoegd
11-12-2014 wijzigingen toegevoegd
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Mooi gedaan
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Re: Eerste hulp voor nieuwe Spartamet eigenaren
Mijn spartamet heeft er geen zin meer in. Ik had de carborateur schoongemaakt als jaarlijks onderhoud. Na het weer in elkaar zetten, wil hij niet meer starten. Dus ik wil -de eerste hulp voor spartamet eigenaren- even bekijken. Alleen kan ik de foto�s die daarbij staan nog niet laden. Wordt daar nu aan gewerkt, of is nog niet besloten met welk foto-laad systeem dit gaat gebeuren? Dit topic was zo�n mooi overzicht, dat ik het zelfs snapte.
Re: Eerste hulp voor nieuwe Spartamet eigenaren
Heb dit onderwerp gemaakt en er heel heel veel tijd en moeite ingestoken en alle foto's zijn door tinypic weggehaald.
De foto's heb ik zelf wel nog maar je snapt dat ik niet weer alle moeite ga doen dat daarna alles weer zo kan verdwijnen.
Ik kan foto's op een account van Google of een ander zetten en vandaar uit linken naar het forum.
Het probleem is dat mensen die hun foto's op het forum zetten dan niet meer bij hun eigen foto's kunnen als ik ze naar dat account verplaats.
heb daar al een vraag over gesteld om wel/geen toestemming te krijgen van leden.
De foto's heb ik zelf wel nog maar je snapt dat ik niet weer alle moeite ga doen dat daarna alles weer zo kan verdwijnen.
Ik kan foto's op een account van Google of een ander zetten en vandaar uit linken naar het forum.
Het probleem is dat mensen die hun foto's op het forum zetten dan niet meer bij hun eigen foto's kunnen als ik ze naar dat account verplaats.
heb daar al een vraag over gesteld om wel/geen toestemming te krijgen van leden.
Re: Eerste hulp voor nieuwe Spartamet eigenaren
Na het loshalen van de carburateur zijn er 2 veel voorkomende storingen als ie niet wil starten.
- iets niet goed in de carburateur
- kabelbreuk aan de spoel of CDI.
Eerst zou ik de bougie eruit halen en kijken of ie vonkt
Daarna zet je de bougie weer terug en kijk je of die start.
start ie niet haal je de bougie eruit en als die droog is of zeiknat is zit er iets niet goed in de carburateur.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten