Ontsteking
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 03-06-2009 08:00
Ontsteking
Tja twee verschillende ontstekingen, de afstand tot het vliegwiel moet 0.4mm zijn.
Ontsteking 1 is van een blok zonder deco, daar zit een rode ontstekings module bij, je zult zien dat de spoel twee plekken(onder en in het midden) heeft waar je op de afstand moet letten.
Ontsteking 2 is er een van een blok met deco, daar zit een blauwe ontstekings module bij, je zult zien dat de spoel 3 plekken(onder boven en in het midden) heeft waar je op de afstand moet letten.
Bij ieder type ontstekingsspoel hoort zijn eigen ontstekingsmodule.
De rode module bij de spoel met rode vulling de blauwe module bij de blauwe spoel. je kunt ze onderling ook niet uitwisselen omdat de fastons(stekkertjes) van een verschillend formaat zijn.
Mark
Ontsteking 1 is van een blok zonder deco, daar zit een rode ontstekings module bij, je zult zien dat de spoel twee plekken(onder en in het midden) heeft waar je op de afstand moet letten.
Ontsteking 2 is er een van een blok met deco, daar zit een blauwe ontstekings module bij, je zult zien dat de spoel 3 plekken(onder boven en in het midden) heeft waar je op de afstand moet letten.
Bij ieder type ontstekingsspoel hoort zijn eigen ontstekingsmodule.
De rode module bij de spoel met rode vulling de blauwe module bij de blauwe spoel. je kunt ze onderling ook niet uitwisselen omdat de fastons(stekkertjes) van een verschillend formaat zijn.
Mark
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 03-06-2009 08:00
Ja als onder en boven goed zit dan zou in principe het midden ook goed moeten zijn, maar voor de zekerheid toch altijd even controlleren.
En omdat de voelermaat niet zo heel buigzaam is en waar je meet het wat rond loopt gebruik ik meestal 0,35mm om het af te stellen, controle met een voelermaat pin geeft aan dat het dan 0,4mm is.
Mark
En omdat de voelermaat niet zo heel buigzaam is en waar je meet het wat rond loopt gebruik ik meestal 0,35mm om het af te stellen, controle met een voelermaat pin geeft aan dat het dan 0,4mm is.
Mark
Een strip buigzaam, hard plastiek van 0,4 werkt erg goed om alle drie tegelijk op de goede afstand te houden terwijl je de bouten aandraait.
Even controleren, met 'n 'echte'voelermaat daarna kan geen kwaad, maar meestal hoef ik niks meer te veranderen.
Draai wel het vliegwiel 'n hele omwenteling rond terwijl je controleert!
Heb net toch weer n blokje ontvangen waar de spoel bij hogere toeren geraakt werd door t vliegwiel...
Als t blok rustig loopt is er niks aan de hand, maar gas open klettert ie vreselijk.
Beetje speling op t krukaslager en/of een losse magneet en je spoel is kaduuk.
Even controleren, met 'n 'echte'voelermaat daarna kan geen kwaad, maar meestal hoef ik niks meer te veranderen.
Draai wel het vliegwiel 'n hele omwenteling rond terwijl je controleert!
Heb net toch weer n blokje ontvangen waar de spoel bij hogere toeren geraakt werd door t vliegwiel...
Als t blok rustig loopt is er niks aan de hand, maar gas open klettert ie vreselijk.
Beetje speling op t krukaslager en/of een losse magneet en je spoel is kaduuk.
Een voelermaatje, voor een paar euro te koop.prutser2009 schreef:
dus mocht iemand toevallig iets weten van hard plastic wat zo in de winkel te koop is en een dikte heeft van 0.4mm dan geef maar een gil, daar kun je andere forumleden weer mee helpen.
Mark
Maar, zijn een blauwe en rode cdi dus niet uitwisselbaar?!
Ook niet als je er andere stekkertjes op zet?
Ik heb een blauwe cdi die door iemand anders is door geboord, maar weet niet of die goed ontgrensd is. Ik twijfel eraan omdat het gaatje net niet helemaal volgens de juiste afmetingen is geboord.
Nu wou ik de cdi op een andere spartamet zetten, maar deze spartamet heeft een rode cdi.
Andere idee�n om te kijken of hij goed ontgrensd is?
Inderdaad zijn rood en blauw niet zomaar uitwisselbaar.
Ontgrensd:
Een begrense CDI doet een metje min of meer precies 25 km open,
bereikt hij dat en gaat de Met bijv door rugwind of helling sneller, gaat je Met
slagen over slaan, dat kklinkt als viertakten.
Een ontgrensde CDI doet je snelheid stijgen tot pakweg 30 km zonder dat viertakten.
De te bereiken snelheid met een ontgrensde CDI is van nog meer factoren afhankelijk,
sommigen halen snelheden tot 35 km.
Gaatje boren in de uitlaatmond van je demper doet wonderen, mijn oude
Metje liep zowel met als zonder wind met gemak 38 km ( op de satnav!)
zowel met als zonder een aanhanger er achter.
Zijn bijnaam was de joint strike fighter.
.........................[img]
Ontgrensd:
Een begrense CDI doet een metje min of meer precies 25 km open,
bereikt hij dat en gaat de Met bijv door rugwind of helling sneller, gaat je Met
slagen over slaan, dat kklinkt als viertakten.
Een ontgrensde CDI doet je snelheid stijgen tot pakweg 30 km zonder dat viertakten.
De te bereiken snelheid met een ontgrensde CDI is van nog meer factoren afhankelijk,
sommigen halen snelheden tot 35 km.
Gaatje boren in de uitlaatmond van je demper doet wonderen, mijn oude
Metje liep zowel met als zonder wind met gemak 38 km ( op de satnav!)
zowel met als zonder een aanhanger er achter.
Zijn bijnaam was de joint strike fighter.
.........................[img]
Cdi
Ja hoor je moet alleen even de twee buitenste omdraaien.Marijn schreef:Een voelermaatje, voor een paar euro te koop.prutser2009 schreef:
dus mocht iemand toevallig iets weten van hard plastic wat zo in de winkel te koop is en een dikte heeft van 0.4mm dan geef maar een gil, daar kun je andere forumleden weer mee helpen.
Mark
Maar, zijn een blauwe en rode cdi dus niet uitwisselbaar?!
Ook niet als je er andere stekkertjes op zet?
Ik heb een blauwe cdi die door iemand anders is door geboord, maar weet niet of die goed ontgrensd is. Ik twijfel eraan omdat het gaatje net niet
helemaal volgens de juiste afmetingen is geboord.
Nu wou ik de cdi op een andere spartamet zetten, maar deze spartamet heeft een rode cdi.
Andere idee�n om te kijken of hij goed ontgrensd is?
Rood werkt op blauw en blauw werkt op rood, maakt verder niets uit
Henk
1: je hebt gelijk, Henk.
2: Er bestaat draadmateriaal van plastic wat we vroeger gebruikten om bij
grote krukassen de lagerschalen af te stellen.
Je moest de draad inklemmen in de lagerschalen, die werd dan plat gedukt,
en er zat een tabel bij die precies aangaf wat de speling was.
Een heel verhaal, maar in gebruik uiterst simpel.
Je kan ook iets opzoeken dat 0,500 dik is. Dat leg je onder je spoelvoet en
trekt de boutjes aan. Precies goed van afstand. Ik gebruikte vroeger het lipje van een pakje vloetjes.
(Ik rook al dertig jaar niet meer, mijn zaadjes wel...) :-(
2: Er bestaat draadmateriaal van plastic wat we vroeger gebruikten om bij
grote krukassen de lagerschalen af te stellen.
Je moest de draad inklemmen in de lagerschalen, die werd dan plat gedukt,
en er zat een tabel bij die precies aangaf wat de speling was.
Een heel verhaal, maar in gebruik uiterst simpel.
Je kan ook iets opzoeken dat 0,500 dik is. Dat leg je onder je spoelvoet en
trekt de boutjes aan. Precies goed van afstand. Ik gebruikte vroeger het lipje van een pakje vloetjes.
(Ik rook al dertig jaar niet meer, mijn zaadjes wel...) :-(
de bedenking
Ko alle respect, je hebt alles eerder je onderschrift gebruikt van ik zit er niet mee, maar het gaat wel overheersen (maar dat zijn jou woorden).
Ik heb het nooit over afstellingen gehad, maar over CDI,s, snap ook het hele verhaal niet.
Vroeger is nu niet, en grote lager schalen zitten toch niet in een spartamet.
Geef nou dan eens antwoord waarom de rode CDI wel vonkt maar het motortje niet start.
Daar heeft Martijn wat aan.
Henk
Ik heb het nooit over afstellingen gehad, maar over CDI,s, snap ook het hele verhaal niet.
Vroeger is nu niet, en grote lager schalen zitten toch niet in een spartamet.
Geef nou dan eens antwoord waarom de rode CDI wel vonkt maar het motortje niet start.
Daar heeft Martijn wat aan.
Henk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten