Ontsteking

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Marijn schreef:De spartamet waar oorspronkelijk een rode cdi in zit, loopt op een blauwe.
De spartamet waar een blauwe in zat loopt niet op een rode.
Bougie vonkt wel maar lopen ho ma.
Veranderd de afstelling??
Je hebt 2 grote merken ontstekingen op de spartamet.

je hebt het Spaanse motoplat met de rode CDI
en de Duitse Prufex met de blauwe CDI.

algemeen gesproken kun je het volgende stellen.
bij een motoplat ontsteking hoort een motoplat rode CDI
en bij een Prufex ontsteking hoort een prufex blauwe CDI

als je de spoelen gaat doormeten zie je dat er bij beide merken verschillende waardes zijn. en die zijn niet af te stellen.

Als de bougie vonkt met de verkeerde CDI maar niet loopt.
Is de CDI goed maar de vonk niet sterk genoeg om het mengsel te ontsteken.

wat betreft de doorboorde blauwe CDI
Ik zou eens vragen of iemand in de buurt een werkende spartamet heeft met blauwe CDI en daar op testen.

Persoonlijk heb 1 blokje dat ik weet dat zeker werkt waar ik alle vliegwielen spoelen en CDI's op uittest.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Voor zover ik weet: blauwe CDI op een zwarte (motoplat) spoel werkt wel als je blauw en rood omdraaait, Rode CDI werkt NIET op een blauwe (prufex) spoel, ook niet als je blauw en rood omdraait.
Gast

Bericht door Gast »

Je zou dat plastic draad in kunnen klemmen onder de spoel, en in de tabel aflezen wat de eindspeling is.
En over de kleuren ven een een CDI:
Ik ben ervoor om de dingen te gebruiken waar ze voor zijn.
De rode CDI waar hij hoort en de blauwe CDI waar hij hoort.
En dat je het met goocheltrucs ook anders kan doen, dat is experimenteren
en niet voorspelbaar wat het resultaat is.
En als je die vragen hier steld heb je niet voldoende kennis en inzicht
om de resultaten te catagoriseren.
Als je dat wel kan dan vraag je dat hier immers niet.
Joop
Berichten: 43
Lid geworden op: 11-07-2014 20:15

Bericht door Joop »

Zou je willen vertellen waar je het gaatje boren moet Ko? Ik wil het dan toch eens proberen.
Ko de Dorpsgek schreef:Inderdaad zijn rood en blauw niet zomaar uitwisselbaar.
Ontgrensd:
Een begrense CDI doet een metje min of meer precies 25 km open,
bereikt hij dat en gaat de Met bijv door rugwind of helling sneller, gaat je Met
slagen over slaan, dat kklinkt als viertakten.
Een ontgrensde CDI doet je snelheid stijgen tot pakweg 30 km zonder dat viertakten.
De te bereiken snelheid met een ontgrensde CDI is van nog meer factoren afhankelijk,
sommigen halen snelheden tot 35 km.
Gaatje boren in de uitlaatmond van je demper doet wonderen, mijn oude
Metje liep zowel met als zonder wind met gemak 38 km ( op de satnav!)
zowel met als zonder een aanhanger er achter.
Zijn bijnaam was de joint strike fighter.
.........................[img]
Geniet van je Spartamet want je bent langer dood dan je leeft!
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Ergens begin van deze eeuw: Op een mooie zondagmiddag weg met de Met. Een 099 blokje en originele Motoplat spoel en rode CDI met toen al een gaatje. Na een paar honderd meter ineens dood. E�n van de draadjes zowat in de spoel afgebroken. Ik had nog een goede Prufex spoel liggen en heb die gemonteerd met andere klemmetjes en de blauwe en rode draadjes op de CDI gewisseld. Met een vertraging van een half uurtje weer op weg. Geluk(t) dus.

December 2014: Nog steeds het zelfde 099 blokje met nog steeds die zelfde Prufex spoel en die zelfde rode CDI met gaatje. Begrenzing tot een goeie 30 km maar zonder begrenzing veel en veel sneller, vele duizenden prima kilometers verder. Ik ben van mening dat als iets goed werkt je er verder vanaf moet blijven!

Een paar weken geleden weer een draadje gebroken maar gelukkig iets verder van de spoel en dus prima te repareren. Alle draadjes vernieuwd, gesoldeerd met harskern, zonder gebruik van hork ( Joshua ) gereedschap , ge�soleerd met krimpkousjes.

Ko heeft helemaal gelijk. Hou bij elkaar horende delen bij elkaar. Al het andere wordt experimenteren. Het kan goed gaan, dan heb je mazzel, kijk naar mij, maar ook verkeerd gaan. Dan wordt het een duur mislukt experiment.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Maar Jan, je levert zelf het bewijs dat ze onderling verwisselbaar zijn, je hebt er zo'n 14 jaar mee rondgereden.
Stel dat je spoel of CDI overleden is en je hebt er nog een liggen van het andere merk, waarom moet je dan gaan zoeken naar, en investeren in eentje van dezelfde kleur?
Marijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 15-09-2014 19:28

Bericht door Marijn »

spartarie schreef:Voor zover ik weet: blauwe CDI op een zwarte (motoplat) spoel werkt wel als je blauw en rood omdraaait, Rode CDI werkt NIET op een blauwe (prufex) spoel, ook niet als je blauw en rood omdraait.
Maar de bougie vonkt wel :?:
Marijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 15-09-2014 19:28

Bericht door Marijn »

Vrotkees schreef:Als de bougie vonkt met de verkeerde CDI maar niet loopt.
Is de CDI goed maar de vonk niet sterk genoeg om het mengsel te ontsteken.
Zou het kunnen verschillen per spartamet/carburateur of dat zo is. Of is dat altijd zo, als je een rode CDI op een spartamet zet waar eigenlijk een blauwe in hoort?
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

@ Spartarie. Ja, klopt. Maar ik ken situaties waar het fout gegaan is. Waar het verschil zit weet ik niet, maar ik verdenk de CDI. Mijn ervaring is dat daar onderling verschil in kan zitten. Ik heb nog een blauwe CDI liggen zonder gaatje die een Met dik in de 30 kan laten lopen. Ik heb wel eens een goedkope nep-blauwe CDI gemonteerd, toen veel goedkoper dan de originele, die het nog geen half jaar heeft uitgehouden. Met mijn originele rode CDI (1986) nog zonder gaatje liep mijn Met destijds beslist geen 25 km. Dat is de reden dat ik na uitzoeken en met info van iemand bij Sparta nu meer dan 15 jaar geleden dat gaatje heb geboord.

@ Marijn. Dat is nu net wat er bij mij al jaren prima werkt. Maar, lees hierboven. En de carburateur staat hier buiten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Dat zou kunnen Jan, van de rode CDI's zijn in ieder geval twee verschillende varianten.
Zelf heb ik jarenlang met een blauwe CDI en een zwarte (motoplat) spoel rondgereden, dat ging prima.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast