Hand trekstarter.
Eerst even wat algemene informatie.
van de hand trekstarters bestaan 2 uitvoeringen.
de zogenaamde "korte" uitvoering voor de motoren zonder decompressieventiel (301-099 en 301-199)
en de "lange" uitvoeringen voor motoren met decompressieventiel. (301-299 t/m 301-499 )
bij mijn weten zijn bij de 302-599/699 alleen E starters origineel gemonteerd :?
De verschillen zijn dat de trekstarterkappen in lengte verschillen.
en dat de pal en de palveer anders zijn.
LET OP op de foto hoort de linkse veer bij de rechtse Pal
de werking demontage en montage zijn het zelfde.
------------------------------------------------------------------------------------
Eerst trek je de trekhandel iets uit de starter en zet het je het touw vast met een wasknijper.
met een kleine schroevendraaier wrik je de kabelklem uit de handgreep.
Het touwtje schuif je uit de kabel klem en VLAK onder de knoop knip je het touwtje door.
Met een aansteker maak je nu een vaste punt aan het afgeknipte uiteinde.
Je maakt de schroef los en de trekbuis komt los van de trekkap.
Door de palveer licht open te buigen met behulp van het uiteinde kun je deze over de borgring heen wippen.
De borgring buig je licht open bij het spleetje en je kunt deze van de trekkap afwippen.
De pal kun je nu uitnemen.
Trek nu de kabelschijf recht omhoog om deze van de trekkap los te maken.
Mocht de bandveer losschieten maak dan na het vloeken van de nood een deugd :mrgreen:
je kunt nu veel makkelijker de veer en kabelschijf schoonmaken en opnieuw licht invetten.
Maak de trekkap goed schoon en controleer of de nokken niet afgesleten zijn.
Draai de kabelschijf om en controleer of de bandveer recht en niet ergens geknikt is en het uiteinde van de veer in het gat van de kabelschijf zichtbaar is.
Mocht de bandveer er uitgevlogen zijn, uitgevloekt en een bakje troost rijker koffie gaan we de bandveer weer terugzetten.
Haak het oog van de bandveer boven in de nok van de kabelschijf
Draai de kabelschijf met de klok mee ( rechts om ) en duw de bandveer met de rechtse duim in de kabelschijf en geleid de bandveer met de linkse duim ( wasknijper is alleen voor de foto :wink: )
en ga door totdat de gehele veer weer in de kabelschijf ligt.
draai het trektouwtje helemaal van de kabelschijf en wip de knoop uit de kabelschijf om het trektouwtje te controleren
zijn er 1 of 2 vezels los van het touwtje kun je deze zekeren met de aansteker. Zijn er meer los of meer beschadigingen aan het touwtje dan vervangen.
trektouwtje vervangen klik hier !
in deze link staat ook beschreven hoe je de juiste 8 knoop in je touwtje legt en welk touw je het beste kunt gebruiken.
draai het touwtje tegen de klok op de kabelschijf
Voor de opbouw kun je het beste teflonvet of grafietvet gebruiken.
Smeer de nokken de as van de trekkap en de bandveer licht in met vet.
laat het touwtje een paar cm uitsteken uit de trekkap en geleid de kabelschijf over de as
duw de kabelschijf helemaal tegen de trekkap aan. als je nu een stukje aan het touwtje trekt moet de kabelschijf het touwtje zonder problemen terugtrekken.
Monteer nu de borgring met de bolle kant naar boven en de spleet naar beneden
Monteer nu de pal en de palveer let goed op dat de palveer in de goede uitsparing valt
Controleer nu weer of de kabelschijf het touwtje weer terugtrekt als je aan het touwtje trekt.
Trek het touwtje iets langer uit als de trekbuis lang is en borg het touwtje met een wasknijper.
Voer de kabel door de trekbuis en zet het touwtje vast met de wasknijper en schroef de trekbuis vast aan de trekkap
Geleid het touwtje door de trekhandel en maak aan het uiteinde een 8 knoop en schuif deze knoop in de kabelklem.
haal de wasknijper weg en test de trekstarter.
komt de trekhandel mooi terug tegen de aanslag van de trekbuis?
komt de pal mooi naar buiten en naar binnen?
gefeliciteerd je hebt een goed werkende trekstarter :lol: /duim
Hand trekstarter gangbaar maken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten