carburateur richten
carburateur richten
Een veelvoorkomend probleem bij de carburateurs van onze metjes: de flens waarmee de carb. op de membraanplaat zit is niet recht meer.
Het materiaal waarvan de carb. gemaakt is, een zinklegering, schijnt te verouderen en daardoor ook aan sterkte in te boeten.
Dit, in combinatie met te strak aandraaien veroorzaakt die kromme flens.
Een oplossing is de carb. vlakken door middel van vijlen of vlak frezen.
Dit kan maar tot op zekere hoogte.
Om de bevestigingsgaatjes van de membraanplaat zit namelijk een opstaand randje, dit kraagje valt precies in een kamertje wat in de gaten van de carb.flens zit.
Als je de flens door het vijlen dunner maakt wordt het kraagje op de membraanplaat te hoog...., moet je dat eigenlijk ook weer inkorten.
Daarom richt ik de carburateurs op de volgende manier:
Ik heb een "contraplaat" gemaakt van een dik stuk aluminium, je kan ook staal nemen,maakt niet uit.
Daarin past precies de carb. met de flens naar boven.
De middelste moer, die dwars door het huis gaat goed vastzetten.
Met de andere twee moertjes kan je de de flens heel gedoseerd terugbuigen.
De foto's maken dit verhaal duidelijk hoop ik.
Het materiaal waarvan de carb. gemaakt is, een zinklegering, schijnt te verouderen en daardoor ook aan sterkte in te boeten.
Dit, in combinatie met te strak aandraaien veroorzaakt die kromme flens.
Een oplossing is de carb. vlakken door middel van vijlen of vlak frezen.
Dit kan maar tot op zekere hoogte.
Om de bevestigingsgaatjes van de membraanplaat zit namelijk een opstaand randje, dit kraagje valt precies in een kamertje wat in de gaten van de carb.flens zit.
Als je de flens door het vijlen dunner maakt wordt het kraagje op de membraanplaat te hoog...., moet je dat eigenlijk ook weer inkorten.
Daarom richt ik de carburateurs op de volgende manier:
Ik heb een "contraplaat" gemaakt van een dik stuk aluminium, je kan ook staal nemen,maakt niet uit.
Daarin past precies de carb. met de flens naar boven.
De middelste moer, die dwars door het huis gaat goed vastzetten.
Met de andere twee moertjes kan je de de flens heel gedoseerd terugbuigen.
De foto's maken dit verhaal duidelijk hoop ik.
is in mijn ogen de beste oplossing terugbuigen.
Ben niet zo een voorstander van materiaal weghalen zodat de flens verzwakt.
Persoonlijk zet ik de flens onder spanning in een bankschroef.
Ik Gebruik daar wel aluminium bekken voor.
Daarna zet ik de flens van de carburateur vast met carrosserie ringen M5.
Ik heb een stukje afgeslepen van de ringen zodat niks buiten de flens uitsteekt.
De krachten worden dan beter verdeeld over de flens wat kromtrekken voorkomt.
Ben niet zo een voorstander van materiaal weghalen zodat de flens verzwakt.
Persoonlijk zet ik de flens onder spanning in een bankschroef.
Ik Gebruik daar wel aluminium bekken voor.
Daarna zet ik de flens van de carburateur vast met carrosserie ringen M5.
Ik heb een stukje afgeslepen van de ringen zodat niks buiten de flens uitsteekt.
De krachten worden dan beter verdeeld over de flens wat kromtrekken voorkomt.
Ik wil wel eens proberen (of heeft iemand wel eens geprobeerd?)
of de carb. ook afdicht met een iets dunnere O ring, n.l. 16 x 2.5.
Kijk, zonder O ring schuiven carb. en membraanplaat moeiteloos in elkaar,
maar met O ring 16 x 3.....
De diameter van de kamer in de carb. is 21 mm, de kraag op de membraanplaat 16.3 mm.
Met O ring 16 x 2,5 is het geheel, carb en membraanplaat, met enige moeite in elkaar te drukken.
De tegen druk die de O ring geeft en die de oorzaak is van het kromtrekken
is er dan niet meer.
Maar of het voldoende afsluit?
Voorwaarde is wel dat de flens 100% vlak is.
of de carb. ook afdicht met een iets dunnere O ring, n.l. 16 x 2.5.
Kijk, zonder O ring schuiven carb. en membraanplaat moeiteloos in elkaar,
maar met O ring 16 x 3.....
De diameter van de kamer in de carb. is 21 mm, de kraag op de membraanplaat 16.3 mm.
Met O ring 16 x 2,5 is het geheel, carb en membraanplaat, met enige moeite in elkaar te drukken.
De tegen druk die de O ring geeft en die de oorzaak is van het kromtrekken
is er dan niet meer.
Maar of het voldoende afsluit?
Voorwaarde is wel dat de flens 100% vlak is.
De inlaatmembraanplaat is van kunststof dus dat geeft iets mee.
Die dikkere O-ring zit er niet voor niks.
Er is maar weinig onderdruk door de kleine cilinderinhoud.
Kunststof zamak en staal zetten verschillend uit.
Kunststof en zamak zetten veel meer uit als staal.
De stalen bouten hebben maar een klein beetje grip en zetten niet zoveel uit. Gevolg de flens trekt aan de lange kant krom.
Sinds ik de flens gericht heb en carrosserieringen onder de boutkopen gedaan heb, heb ik geen kromme flenzen meer.
Het is een rare constructie van Sachs voor de 301 serie bij de 501-503 50cc serie blokjes zit de carburateur met een soort slangenklem op de inlaat. /soo
Die dikkere O-ring zit er niet voor niks.
Er is maar weinig onderdruk door de kleine cilinderinhoud.
Kunststof zamak en staal zetten verschillend uit.
Kunststof en zamak zetten veel meer uit als staal.
De stalen bouten hebben maar een klein beetje grip en zetten niet zoveel uit. Gevolg de flens trekt aan de lange kant krom.
Sinds ik de flens gericht heb en carrosserieringen onder de boutkopen gedaan heb, heb ik geen kromme flenzen meer.
Het is een rare constructie van Sachs voor de 301 serie bij de 501-503 50cc serie blokjes zit de carburateur met een soort slangenklem op de inlaat. /soo
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
In het verleden toen ik nog Zundapjes opvoerde, vlakten we cillinderkoppen op een oude spiegel of glasplaat met polijstpasta. Het duurde iets langer maar was niet zo agressief en het had verbluffende resultaten. Misschien een optie om het kromme carburateurprobleem op te lossen het gaat tenslotte maar om kleine hoeveelheden.
e pericoloso sporgersi
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
ik heb nog NOOIT iets aan een kromme plaat gedaan,de O-ring dicht voldoende af...
Als je de carb op zijn plaats houd zie je dat er een kiertje open blijft staan op de flens,
na het aandraaien van de schroefbouten is dat kiertje weg en trekt de O-ring alles dicht..
Als je de carb op zijn plaats houd zie je dat er een kiertje open blijft staan op de flens,
na het aandraaien van de schroefbouten is dat kiertje weg en trekt de O-ring alles dicht..
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Dat kan alleen maar voorkomen als een klootviool bezig is geweest.joshua1 schreef:Is heel goed mogelijk knutsel. Maar wat nu, als die dat niet meer doet.
Krommer dan je carb nu is kan hij niet worden, dat is uit technisch
oogpunt onmogelijk. Denk daar maar eens over na, en ook WAAROM trekt hij krom...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Spartapappa en 5 gasten