carburateur richten

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Jongens, ik heb wel zeker carburateurs in handen gehad die zo krom waren dat ze met de originele O ring niet meer dicht te krijgen waren zonder hulpmiddelen als vloeibare pakking of i.d.
Veel metjes worden tweedehands aangeschaft, je weet ook niet hoe die in het verleden onderhouden/misbruikt is.
Ik wilde alleen mijn manier laten zien om ze weer recht te krijgen.
Ik heb er al een heel aantal gedaan en het werkt hartstikke goed.
Je kunt heel gedoseerd kracht zetten en er is geen kans dat je bijvoorbeeld
het buisje waar het luchtfilter op moet beschadigd, de carb. draagt over een groot oppervlak van het huis.
T�s alleen m'n bedoeling om die kennis te delen, daar is dit forum toch voor?
Maar goed iedereen moet zelf maar weten wat hij doet of laat.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Ik ben heel nieuwsgierig naar iemand die me utlegt hoe je die carbvoet krom krijgt.
Vast is vast en er is niets dat de carb tegen houd zich tegen het pasvlak aan te vleien.
We denken toch niet dat die rubberring de oorzaak is, wel?
Je duwt met de hand de carb op de tuit zo over de rubberring heen,
en er komt verder nergens geweld aan te pas.
Dat wil zeggen, dat is de normale wijze van een carb monteren, op zijn
plaats duwen en daarna de schroefbouten erin.
Aan U het woord...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Pak een membraanplaat, pak een O ring en pak een carb. en probeer dat eens in elkaar te drukken, carb. tegen pasvlak van de membraanplaat.
Als ik zo sterk was kon ik die flens ook wel met m'n handen richten.
Dat lukt mij alleen met een dunnere O ring, 16 x 2,5.
Zeker niet genoeg spinazie gegeten :(
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Ik denk dat iedereen gewoon gelijk heeft, er zijn altijd figuren die niet weten wat "vast is vast" betekend. Toen ik als jong mannetje aan Zundapps sleutelde had ik een paar vrienden die met veel geweld een cillinderkopje vastdraaiden met als gevolg krom, schroefdraad dol of gebroken tapeinden met als gevolg een hoop ellende. Ik heb altijd geleerd dat als je bijvoorbeeld een kop moet vastzetten, dat je dat kruislings doet en niet als een idioot moer voor moer. Voorbeeld....kijk maar hoe een lichtmetalen velg op een wielnaaf gezet wordt..ook kruislings en daarna met een momentsleutel natrekken. Heb je geen momentsleutel dan is het een kwestie van doseren. Bij een metje moet je met liefde je carburateur vastzetten en dan boutje voor bout en dus niet meteen keihard maar beetje bij beetje. Maar dat hoef ik jullie niet te vertellen het gaat me meer om de figuren die als een idioot de carburateur vastzetten zonder na te denken, daar ontstaan de problemen.
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

@ spartarie

De O-ring kan ook te veel uitgehard zijn door de jaren heen :wink:
Ik heb een carburateur gericht die zo krom was dat de flens op 45 graden stond. Door deze in een bankschroef onder spanning te zetten en te houden kon ik de carburateur richten.

De combinatie uitzettingsverschillen van de materialen en idioten die de bouten steeds vaster vast hengsten. zorgt voor steeds verder kromtrekken. /\

Sachs heeft deze constructie ooit bedacht om het blokje zo kort mogelijk te houden zodat het in het wiel kon draaien zoals in de jaren 30 de oer naafmotor.

Hadden ze dezelfde constructie gemaakt als op alle andere Sachs motoren
hadden we nooit van kromgetrokken carburateurs gehoord.


Naar mijn mening is het richten van de carburateur Zoals spartarie het doet met bouten en ik met een bankschroef met aluminium bekken het beste.

Bewerkingen waarbij materiaal verwijderd wordt maakt de carburateur er echt niet sterker van.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Ik denk dat we elkaar begrijpen.......... /adi /adi
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

gelukkig heb ik meer verstand van vrotten
en ik heb mijn
wij van poepdoos gans adviseren poepdoos gans
diploma /hat
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik doe het op de volgende manier: monteer de carb met alle drie schroeven
zonder tussenkap.Gewoon alle drie gelijkmatig, met dezelfde spanning aandraaien.
Dan de lange schroef losmaken en tussenkap/sluitring plaatsen.
Daarna de lange schroef weer op dezelfde spanning aandraaien.
Als je eerst de twee korte schroeven aandraait zit de carb. geheid scheef.
Die komt dan wel weer recht(er) door de derde schroef aan te draaien, maar de spanning op de buitenste twee wordt dan ook groter.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Zo monteerde ik eerst ook carburateurs totdat ik carrosserie ringen ging gebruiken :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten