carburateur richten
Jongens, ik heb wel zeker carburateurs in handen gehad die zo krom waren dat ze met de originele O ring niet meer dicht te krijgen waren zonder hulpmiddelen als vloeibare pakking of i.d.
Veel metjes worden tweedehands aangeschaft, je weet ook niet hoe die in het verleden onderhouden/misbruikt is.
Ik wilde alleen mijn manier laten zien om ze weer recht te krijgen.
Ik heb er al een heel aantal gedaan en het werkt hartstikke goed.
Je kunt heel gedoseerd kracht zetten en er is geen kans dat je bijvoorbeeld
het buisje waar het luchtfilter op moet beschadigd, de carb. draagt over een groot oppervlak van het huis.
T�s alleen m'n bedoeling om die kennis te delen, daar is dit forum toch voor?
Maar goed iedereen moet zelf maar weten wat hij doet of laat.
Veel metjes worden tweedehands aangeschaft, je weet ook niet hoe die in het verleden onderhouden/misbruikt is.
Ik wilde alleen mijn manier laten zien om ze weer recht te krijgen.
Ik heb er al een heel aantal gedaan en het werkt hartstikke goed.
Je kunt heel gedoseerd kracht zetten en er is geen kans dat je bijvoorbeeld
het buisje waar het luchtfilter op moet beschadigd, de carb. draagt over een groot oppervlak van het huis.
T�s alleen m'n bedoeling om die kennis te delen, daar is dit forum toch voor?
Maar goed iedereen moet zelf maar weten wat hij doet of laat.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Ik ben heel nieuwsgierig naar iemand die me utlegt hoe je die carbvoet krom krijgt.
Vast is vast en er is niets dat de carb tegen houd zich tegen het pasvlak aan te vleien.
We denken toch niet dat die rubberring de oorzaak is, wel?
Je duwt met de hand de carb op de tuit zo over de rubberring heen,
en er komt verder nergens geweld aan te pas.
Dat wil zeggen, dat is de normale wijze van een carb monteren, op zijn
plaats duwen en daarna de schroefbouten erin.
Aan U het woord...
Vast is vast en er is niets dat de carb tegen houd zich tegen het pasvlak aan te vleien.
We denken toch niet dat die rubberring de oorzaak is, wel?
Je duwt met de hand de carb op de tuit zo over de rubberring heen,
en er komt verder nergens geweld aan te pas.
Dat wil zeggen, dat is de normale wijze van een carb monteren, op zijn
plaats duwen en daarna de schroefbouten erin.
Aan U het woord...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
Ik denk dat iedereen gewoon gelijk heeft, er zijn altijd figuren die niet weten wat "vast is vast" betekend. Toen ik als jong mannetje aan Zundapps sleutelde had ik een paar vrienden die met veel geweld een cillinderkopje vastdraaiden met als gevolg krom, schroefdraad dol of gebroken tapeinden met als gevolg een hoop ellende. Ik heb altijd geleerd dat als je bijvoorbeeld een kop moet vastzetten, dat je dat kruislings doet en niet als een idioot moer voor moer. Voorbeeld....kijk maar hoe een lichtmetalen velg op een wielnaaf gezet wordt..ook kruislings en daarna met een momentsleutel natrekken. Heb je geen momentsleutel dan is het een kwestie van doseren. Bij een metje moet je met liefde je carburateur vastzetten en dan boutje voor bout en dus niet meteen keihard maar beetje bij beetje. Maar dat hoef ik jullie niet te vertellen het gaat me meer om de figuren die als een idioot de carburateur vastzetten zonder na te denken, daar ontstaan de problemen.
e pericoloso sporgersi
Ik heb een carburateur gericht die zo krom was dat de flens op 45 graden stond. Door deze in een bankschroef onder spanning te zetten en te houden kon ik de carburateur richten.@ spartarie
De O-ring kan ook te veel uitgehard zijn door de jaren heen :wink:
De combinatie uitzettingsverschillen van de materialen en idioten die de bouten steeds vaster vast hengsten. zorgt voor steeds verder kromtrekken. /\
Sachs heeft deze constructie ooit bedacht om het blokje zo kort mogelijk te houden zodat het in het wiel kon draaien zoals in de jaren 30 de oer naafmotor.
Hadden ze dezelfde constructie gemaakt als op alle andere Sachs motoren
hadden we nooit van kromgetrokken carburateurs gehoord.
Naar mijn mening is het richten van de carburateur Zoals spartarie het doet met bouten en ik met een bankschroef met aluminium bekken het beste.
Bewerkingen waarbij materiaal verwijderd wordt maakt de carburateur er echt niet sterker van.
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
Ik doe het op de volgende manier: monteer de carb met alle drie schroeven
zonder tussenkap.Gewoon alle drie gelijkmatig, met dezelfde spanning aandraaien.
Dan de lange schroef losmaken en tussenkap/sluitring plaatsen.
Daarna de lange schroef weer op dezelfde spanning aandraaien.
Als je eerst de twee korte schroeven aandraait zit de carb. geheid scheef.
Die komt dan wel weer recht(er) door de derde schroef aan te draaien, maar de spanning op de buitenste twee wordt dan ook groter.
zonder tussenkap.Gewoon alle drie gelijkmatig, met dezelfde spanning aandraaien.
Dan de lange schroef losmaken en tussenkap/sluitring plaatsen.
Daarna de lange schroef weer op dezelfde spanning aandraaien.
Als je eerst de twee korte schroeven aandraait zit de carb. geheid scheef.
Die komt dan wel weer recht(er) door de derde schroef aan te draaien, maar de spanning op de buitenste twee wordt dan ook groter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Spartapappa en 3 gasten