sproeiermaat Bing versus TK

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik heb bij Drager twee kleinere sproeiertjes besteld, een 44 en een 46.
Ben heel benieuwd....
De resultaten laat ik uiteraard weten.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Dinsdag heb ik de sproeiertjes al binnen gekregen,ze zien er gelikt uit!
Wisten jullie dat hij ze helemaal zelf maakt uit 6kant messing 8?
Vind ik knap hoor, 5 euro p.st. in elke maat, bij een originele + verzendkosten ga je al richting 15 euro....
Vandaag heb ik even met mijn rug overlegd (ik heb spit) en ben ik aan het testen geslagen.
Eerst die 46 erin met ��n 7mm gaatje open in de koker van de luchtfilterkap.
JAAAAH,SUPER!
Zo wil ik het hebben , niks meer aan doen!
Tuurlijk nog even geprobeerd met wat meer lucht maar dat had een averechts effect.
Die 44 heb ik nog niet geprobeerd, ik denk ook niet dat dat nog meer verbetering geeft, voorlopig laat ik het maar zo.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik zit me nog iets af te vragen en dat weet jij vast wel.
Zit er nog verschil in het "sproeigaatje" van het venturiebuisje?
Ik bedoel Bing versus TK.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Goed bezig mannen. :D :D :D

@ Drager kan iedereen die een afwijkende maat nodig heeft ze bij jou bestellen? tegen betaling en de portokosten natuurlijk... voor niets gaat de zon op en onder
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Het is niet dat ik een venturiebuisje zelf wil maken hoor.
Ik zit me alleen dit af te vragen.
Zoals die TK nu is merk ik geen verschil meer met een Bing, als iemand hem nu zou verwisselen zou ik het niet merken.
Beiden zijn 8mm carburburateurs, toch zit in de TK een sproeier 46 en in de Bing een 42. Da's toch 4punten verschil....
Ik probeer een verklaring te zoeken..
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Misschien heeft het te maken met de opbouw van de carburateurs, van binnen zijn ze verschillend, kijk alleen maar naar de vlotters, de membranen enz. Misschien maakt dat het verschil, beide doen hetzelfde maar zijn niet identiek. Neem alleen maar de chokeschuif van de BING die kun je niet zomaar uitwisselen met die van een TK en dan bedoel ik het heveltje wat het membraan moet afsluiten.
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik heb van Drager de Tekeningen van de verschillende venturiebuisjes gekregen.
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Het verschil lijkt hem vooral in het stationaire gedeelte te zitten.
Dat blijft natuurlijk meedoen, ook als je volgas rijdt.
Ook heeft de TK buis een vernauwing.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Er valt me iets op

Het venturipijpje van de Tk is aan beide kanten open, terwijl het venturipijpje van een Bing aan 1 kant afgerond is.

Heeft die extra opening in het venturipijpje van de TK nog een functie?
Of is dit een noodzakelijk kwaad voor de productie?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Het lijkt me niet dat dat van belang is.
Het uiteinde van het buisje verdwijnt in een blind boorgat in het carb. huis.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Het venturi effect.

Als je de doorstroming gaat knijpen gaat een vloeistof of luchtstroom sneller vloeien

Het venturi effect is het makkelijkste uit te leggen met behulp van een tuinslang.
als je de tuinslang aan het einde dichtknijpt spuit het water verder.

De venturi is het carburateurhuis zelf , niet het door ons zo genoemde "venturibuisje"

De lucht in de venturi van de carburateur versnelt en cre�ert een onderdruk aan het "venturibuisje"
De juiste naam is stijgbuis want het werkt als communicerende vaten

Algemeen gesproken kun je het volgende zeggen.
door de venturi kleiner te maken, meer onderdruk => meer benzine
door de venturi groter te maken, minder onderdruk => minder benzine
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast