Benzine, Olie en toevoegingen

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Benzine, Olie en toevoegingen

Bericht door Vrotkees »

Mengverhouding benzine 2taktolie.
Je hebt minerale, half synthetische en vol synthetische 2taktolie.

- Minerale olie
is niet geschikt voor de Spartamet is vooral voor oude 2takt motoren die op 1:25 - 1:30 mengverhouding lopen

- half synthetisch ( scooter 2taktolie )
is goedkoper als vol synthetisch, nadeel rookt meer, vervuilt de uitlaat en lagers van de spartamet. 50cc of >50cc 2takt motoren hebben er nauwelijks last van.

- Vol synthetisch is voor de Spartamet het beste omdat het motortje zo klein is.


Katalysator ( Saxonette luxus )
KATALYSATOR ALTIJD 1:50

Afbeelding
motor heeft hogere bedrijfs temperatuur !



Geen katalysator met originele begrensde CDI
- Voornamelijk korte stukjes ( +/- 2 km ) 1:100
- Voornamelijk lange stukjes ( > 5 km ) 1:75 - 1:80

Geen katalysator met ontgrensde CDI
- Altijd 1:75 - 1:80

Soort en merk benzine
Een Sachs 301 en 302 blokje heeft in theorie geen euro 98 of andere toevoegingen nodig.

Waarom word door velen dan wel benzine toevoegingen aan de benzine toegevoegd.?

- Benzine is veranderd in de loop der jaren ( loodvrij, alcohol enz. enz. )
lood werd aan benzine toegevoegd om het pingelen tegen te gaan
Het toegevoegde lood deed veel meer in benzine als pingelen tegengaan zoals smeren en koelen.
Voor een kleine luchtgekoelde 2takt motor is koeling en smering zeer belangrijk.

- De toegevoegde alcohol ( euro 95 / 98 5-15% )zorgt voor de ene kant voor meer koeling en een schonere en betere verbranding maar ook voor meer vocht aantrekken gevolg meer vervuiling van carburateur motoren.

De benzine en benzinemerken zijn in elk dorp anders dus experimenteer waar jouw metje het beste op loopt
Mijn Test ervaringen (299 en 399 blokje):


- Tamme olie Euro 95 ( RON 95) loodvervanger en fuelfit toevoegen

- Argentijnse dans Euro 95 ( RON 95) loodvervanger en fuelfit toevoegen

- Hell V power ( RON 96 ) loodvervanger en fuelfit toevoegen

- Totaal exilium ( RON 95 ) loodvervanger en fuelfit toevoegen

- Echt sooi supreme ( RON 98 ) heeft alleen fuelfit nodig

- Boeren peut Ultimate ( RON 98 ) heeft alleen fuelfit nodig
Filmpje over fuel fit
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik mis hier de Competition 102 van firezone.
Zoals beweerd alcoholvrij.
Ik ben een fervent tegenstander van alcohol... in benzine welteverstaan.
Zelf mag ik graag een borrel drinken, alles op zijn tijd natuurlijk.
Ik heb zelf geen ervaring met deze benzine, er is niet een pomp hier in de buurt.
Tot nu toe behelp ik mij met BP ultimate, maar of dat nu nog ethanolvrij is?
De benzinemaatschappijen doen hier uiterst schimmig over....
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Zelf gebruik ik ook de boerenpeut ultmate ( RON 98 ) samen met fuelfit.
De fuelfit zorgt ervoor dat het grootste deel van de negatieve eigenschappen van de alcohol in oudere motoren teniet word gedaan.

Competition 102 heb ik zelf nog niet getest.

Even wat theorie

RON 95 heeft gemiddeld 5-10% alcohol
RON 98 heeft gemiddeld 10-15% alcohol
in de brandstof zitten.

Dat is gedaan om de klopvastheid ,koelende en smerende eigenschappen van het vroegere extreem giftige tetra-ethyl lood ( TEL )en zeer giftig benzeen te vervangen.

Begin 1990 werd het tetra-ethyllood vervangen door benzeen.
De reden was dat TEL. de katalysator beschadigt.

Omdat Benzeen ook zeer giftig is dit heel snel weer vervangen door methyl-tert-butylether met alcohol.

Alcohol toevoeging geeft vaak problemen aan oudere motoren omdat de pakkingen en keerringen niet geschikt zijn voor alcohol.


Jan rijd al jaren met competition 102 ( RON 102 ) in de met.
Hij mengt 8 liter RON 102 met 2 liter wasbenzine.

Het grote voordeel van RON 102 en wasbenzine is dat er geen toevoegingen bij de brandstof zitten ( ongedopete brandstof )
De brandstof tast geen pakkingen en keerringen aan en veroudert bijna niet.

Het grote nadeel van RON 102 is dat het moeilijk verkrijgbaar is

Informatie
http://competition102.com/

Verkooppunten
http://competition102.com/wp-content/up ... caties.pdf
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Hier http://www.motomoriniclub.nl/forum/view ... f=13&t=352 hebben ze verschillende brandstoffen onderzocht.
Wel interessant om te lezen.
Mijn Luxus draait op Aspen (blauw, zelf gemengd naar 1/80).
Dit omdat hij, zeker in de winter, langere periodes stilstaat.
Aspen is duur..., maar als je een keer het hele brandstofcircuit heb moeten schoonmaken vanwege "rottende" benzine het overwegen waard.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Ohja Aspen zou het bijna vergeten ( foei! mezelf /punish )

Rode Aspen 1:50 gebruik ik altijd om motortjes te testen op de werkbank.
De 2 takt motortjes in het museum laat ik ook allemaal lopen op de rode aspen eventueel toegevoegd met extra aspen 2taktolie ( 1:25-1:30 )
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

keuringsdienst van waarde
Blauwlap schreef:Vroeger had je Euro 95 en 98. Nu heb je Shell V-Power, Fuel Safe, Total Excellium, Esso Energy Supreme of BP Ultimate. Maar welke kan ik dan het beste in mijn auto doen?

Bekijk het hier
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten