Je hebt minerale, half synthetische en vol synthetische 2taktolie.
- Minerale olie
is niet geschikt voor de Spartamet is vooral voor oude 2takt motoren die op 1:25 - 1:30 mengverhouding lopen
- half synthetisch ( scooter 2taktolie )
is goedkoper als vol synthetisch, nadeel rookt meer, vervuilt de uitlaat en lagers van de spartamet. 50cc of >50cc 2takt motoren hebben er nauwelijks last van.
- Vol synthetisch is voor de Spartamet het beste omdat het motortje zo klein is.
Katalysator ( Saxonette luxus )
KATALYSATOR ALTIJD 1:50
motor heeft hogere bedrijfs temperatuur !
Geen katalysator met originele begrensde CDI
- Voornamelijk korte stukjes ( +/- 2 km ) 1:100
- Voornamelijk lange stukjes ( > 5 km ) 1:75 - 1:80
Geen katalysator met ontgrensde CDI
- Altijd 1:75 - 1:80
Soort en merk benzine
Een Sachs 301 en 302 blokje heeft in theorie geen euro 98 of andere toevoegingen nodig.
Waarom word door velen dan wel benzine toevoegingen aan de benzine toegevoegd.?
- Benzine is veranderd in de loop der jaren ( loodvrij, alcohol enz. enz. )
lood werd aan benzine toegevoegd om het pingelen tegen te gaan
Het toegevoegde lood deed veel meer in benzine als pingelen tegengaan zoals smeren en koelen.
Voor een kleine luchtgekoelde 2takt motor is koeling en smering zeer belangrijk.
- De toegevoegde alcohol ( euro 95 / 98 5-15% )zorgt voor de ene kant voor meer koeling en een schonere en betere verbranding maar ook voor meer vocht aantrekken gevolg meer vervuiling van carburateur motoren.
De benzine en benzinemerken zijn in elk dorp anders dus experimenteer waar jouw metje het beste op loopt
Mijn Test ervaringen (299 en 399 blokje):
Filmpje over fuel fit- Tamme olie Euro 95 ( RON 95) loodvervanger en fuelfit toevoegen
- Argentijnse dans Euro 95 ( RON 95) loodvervanger en fuelfit toevoegen
- Hell V power ( RON 96 ) loodvervanger en fuelfit toevoegen
- Totaal exilium ( RON 95 ) loodvervanger en fuelfit toevoegen
- Echt sooi supreme ( RON 98 ) heeft alleen fuelfit nodig
- Boeren peut Ultimate ( RON 98 ) heeft alleen fuelfit nodig