sproeiermaat Bing versus TK

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

als ik de foto van de opengewerkte bing gevonden heb zet ik hem hier neer
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Ik heb een leeg bing carburateurhuis erbij gepakt

Als je kijkt via de luchtfilterkant zie je duidelijk een vernauwend verloop vlak na de chokeschuif en voor de stijgbuis dat is de venturi.
met een pen of potlood voel je de venturi.

Nu snap ik jouw verwarring de TK heeft aan beide zijdes een verloop
de Bing alleen aan de chokeschuif kant ( net als de genoemde tuinslang )
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Op de opengewerkte foto van de bing kun je nu goed zien dat er ook aan beide kanten dat verloop zit van de venturi.

Bij de TK is het veel beter te zien.

de stijgbuis bij zowel de Bing als TK zit achter de venturi.
De lucht in de venturi zelf word niet gebruikt voor het communicerende vaten effect.

Het communicerende vaten verschil komt van de buitenlucht en het venturi effect.

Voorbeeld
Als de buitenlucht ( in de vlotterkamer ) 100 Kilo-Pascal1/Bar) is en de druk 80 kilo-Pascal /0.8 Bar bij de stijbuis door het venturi-effect.

Zorgt die -20 Kilo-Pascal (- 0.2 bar) verschil ervoor dat de benzine via de stijgbuis omhoog gezogen word uit de vlotterkamer.

op de natuurkundige tekening (foto3) word het verschil in druk aangegeven door de opstaande buisjes.


Afbeelding
op deze tekening kun je het verschil zien van de invloed van de venturi op de stijgbuis

De hoeveelheid vloeistof of gas blijft steeds hetzelfde.
alleen de grote van de venturi en snelheid van vloeistof of gas veranderd
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik zie geen grote verschillen in de venturi tussen beide carburateurs, ook het "sproeigaatje" is bij beiden even groot, nl. 1,2 mm.
Het zou kunnen dat het stationaire mengsel bij de Bing "vetter" is als bij de TK.
Een bekend verschijnsel bij Bing is de neiging om af te slaan als hij een tijdje stationair heeft gelopen, voor een stoplicht b.v., en je geeft in ��n keer volgas.
Of dat bij een TK ook zo is weet ik eigenlijk niet.
Dat stationaire gedeelte blijft altijd meedoen, ook bij volgas.
Samen, het mengsel wat uit de venturi komt �n het stationaire mengsel, vormen ze het uiteindelijke mengsel dat het carter ingaat.
Het rijkere stationaire mengsel verklaart dan misschien dat de Bing een kleinere sproeier nodig heeft.
T�s zo maar even brainstormen hoor.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

KEDENG AUW dat was een rol 2 euromunten die bij mij doorviel.

je bedoelt de trap in de stijgbuis ( venturipijpje ) van de TK.
die trap zit namelijk niet in de stijgbuis van de Bing.

TK is Japans dus het heeft zeker een bepaald doel.

Het kan bijna niet anders dan dat het te maken heeft met het stationaire sproeier gedeelte van de TK

de kamer waar de TK stijgbuis inzit is kleiner als de kamer waar de Bing stijgbuis inzit.

Door de stationaire sproeier op een klein stuk te concentreren zou het me niks verbazen dat ze dat gedaan hebben om het stationaire toerental beter te kunnen afregelen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik ben tot nog toe heel tevreden met de "sproeierverkleining" van 48 naar 46. Het motortje is bovenin beslist levendiger en sterker geworden.
Nog een bijkomend voordeel: het benzineverbruik.
Dat hou ik altijd nauwkeurig bij, vind dat gewoon leuk om te weten.
Dat doe ik op deze manier: ik maak precies 5 liter benzine aan, zet de dagteller op nul als ik daaraan begin en kijk hoever ik er mee kom.
Nu was die TK altijd minder zuinig dan mijn andere blokjes met Bing carburateurs, steevast was het verbruik ��n op 59 km terwijl ik met een Bing 65 km ver kom met een litertje benzine.
Nu is de TK op hetzelfde niveau, het verbruik is gedaald naar ��n op 64 km.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Het is zo dat de aanwezigheid van het "venturipijpje"drukverschil doet ontstaan
tussen de luchtstroom voor en voorbij het venturipijpje.
De volle luchtstroom wordt immers belemmerd door het pijpje.
Het verschil is klein, maar voldoende om ce brandstof omhoog te werken.
De aanwezige vernauwingen in het huis zijn bedoeld om de maximaal
door te laten luchtstroom te bepalen. (vermogen te knijpen)
Immers bij het opboren van de doorgang is de aanvankelijke
vernauwing volledig verdwenen en de venturiwerking blijft toch bestaan.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik denk een antwoord gevonden te hebben waarom de sproeiermaat bij een TK ( 48)groter is dan bij een Bing (42).
Beide zijn 8mm carburateurs, deze "8mm" slaat op een vernauwing (venturi) in het carburateurhuis.
Het verschil zit hem in de plaats van het venturi/stijg- buisje.
Bij een Bing zit die veel dichter op die vernauwing als bij een TK, bekijk deze foto:
Afbeelding
Dit is een TK, bij een Bing zit het buisje pal op de overgang !
Nu is het zo dat IN de vernauwing de luchtsnelheid (bij eenzelfde snelheid)
bij beide carburateurs natuurlijk hetzelfde is, de motor verpompt bij een bepaalde snelheid nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid lucht, maar na de passage van de vernauwing zal de luchtstroom geleidelijk weer breder worden.
Afbeelding
En hoe "breder" de luchtstroom is, hoe kleiner de luchtsnelheid!
En als de luchtsnelheid ( lees "zuigkracht") kleiner is zal de sproeier groter moeten zijn.
Doodsimpel eigenlijk...
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

en dat verklaart dan ook waarom sommige blokjes wel goed met een TK lopen en andere niet.

De minimale verschillen van de luchtstroom.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast