lager borgring

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Plaats reactie
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

lager borgring

Bericht door jgvankampen »

Beste Metters, waarom zitten er in een 301 blokje maar twee lager borgringen terwijl er plaats is voor 4. (twee in het voorste gedeelte en twee in het achterste) Als je 4 ipv 2 borgringen gebruikt zitten de lagers dan niet steviger in het blokje? Wie heeft hier ervaring mee?
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
pretmet
Berichten: 120
Lid geworden op: 15-08-2013 18:31

Bericht door pretmet »

Dit vroeg ik mij toevallig ook af bij het openmaken van mijn blokje vandaag. De groeven waarin deze "halve ringen" zitten zitten inderdaad in beide carterhelften. Echter zitten er maar twee borgringen in.
Pret, op de Spartamet
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Andere motor merken ( Piaggio, Tomos, Puch ) hebben een segerring voor de borging van de krukas lagers. de groef zit in het blok niet in de lagers.

Waarom heeft Sachs het dan zo anders gedaan?
Door de compacte bouw van het 301 blokje kun je geen segerringen plaatsen.
ze hebben dit opgelost door lagers met borggroef en een halve borgringen te gebruiken.

Waarom dan maar 2 halve Borgringen i.p.v 4 ?

De belangrijkste reden is massaproductie montage in de fabriek van Sachs.
klikt de krukas met de lagers in het blok is de afstand meteen goed.
De zijdelijkse krachten op de lagers zijn zo laag dat 2 halve borgringen meer als genoeg zijn om de lagers op de plaats te houden.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Goede uitleg Vrot maar wat gebeurd er als je er toch 4 plaatst...loop je dan een risico, is het overdreven....of een stukje steviger :?: :?: :?:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Geen risico, geen extra stevigheid en maakt voor de functie niet uit.

Ik weet wel dat er veel metters zijn die de borgringen een kwartslag draaien
zodat de halve borgringen in beide carterdelen zit.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
ruimte voor 4 maar alleen twee halve ringe (lagerborgring) deel nr 17 Explode views Pagina krukas, charter....
Afbeelding

Deze halve ringe hebben twee functies. de eerste het lager zelf in de positie houden.
de tweede , de carterhalve in positie houden ... ja bij de 599 zijn de halve ringe niet genoeg het zijn nog twee passbouten verbouwd.
mijn Tip verbouw de halve ringe op deze manier kijk op het foto
Afbeelding

passbout bij een 599 blok

Afbeelding
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Dankjewel Dieter, als ik mijn gepimpte 199 blokje weer in elkaar ga zetten dan ga ik het zo doen...moet alleen nog een zuigerveer bestellen en dan kan het blokje dicht, morgen zet ik een foto op het forum dan kan je zien hoe het blokje is geworden. Heb alleen de buitenkant mooi gemaakt en het vliegwiel opgepoetst. Van binnen is het brandschoon, zelfs het koppelingshuis glimt. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten