Ontstekingsspoel
Ontstekingsspoel
Vorige week begon m'n met tijdens een rit raar geluid te maken en steeds zachter te lopen. Op een gegeven moment sloeg die af en kreeg ik hem niet meer aan dus laatste stuk fietsen.
Thuisgekomen hing het startkoord er een stuk uit.
De volgende dag keek ik en het koord hing er nog steeds uit en er was geen beweging in te krijgen.
Ik dacht dat is een vastloper ook omdat het remmen steeds slechter ging.
Dus ik heb een andere motor weer netjes in elkaar gezet (was daar eerder al mee bezig geweest, bagger olie eruit en schoongemaakt lagers gecontroleerd enkele nieuwe keerringen erin gezet).
Wilde daar een ontstekingsspoel op zetten maar die bleek niet meer te werken dus ik dacht ik neem de spoel van de 'vastloper'.
Draai daar de kap af en het touwtje schiet teug en de daar aanwezige spoel zag er zo uit
Die is aan het smelten geweest.
Het blokje zat ook niet vast
Omdat ik toch wilde weten of die nog werkte heb ik hem doorgemeten en hij bleek koud nog 88nogwat ohm te zijn geen 1 kohm maar wel in de buurt.
Dus ik denk ik probeer het gewoon op m'n gereviseerde blokje (je wil toch rijden) .
Alles onder de met gehangen en rijd er nu, woon/werk verkeer, al 3 dagen mee.
Komend weekend weer eens zoeken want ik moet nog ergens een spoel hebben.
Thuisgekomen hing het startkoord er een stuk uit.
De volgende dag keek ik en het koord hing er nog steeds uit en er was geen beweging in te krijgen.
Ik dacht dat is een vastloper ook omdat het remmen steeds slechter ging.
Dus ik heb een andere motor weer netjes in elkaar gezet (was daar eerder al mee bezig geweest, bagger olie eruit en schoongemaakt lagers gecontroleerd enkele nieuwe keerringen erin gezet).
Wilde daar een ontstekingsspoel op zetten maar die bleek niet meer te werken dus ik dacht ik neem de spoel van de 'vastloper'.
Draai daar de kap af en het touwtje schiet teug en de daar aanwezige spoel zag er zo uit
Die is aan het smelten geweest.
Het blokje zat ook niet vast
Omdat ik toch wilde weten of die nog werkte heb ik hem doorgemeten en hij bleek koud nog 88nogwat ohm te zijn geen 1 kohm maar wel in de buurt.
Dus ik denk ik probeer het gewoon op m'n gereviseerde blokje (je wil toch rijden) .
Alles onder de met gehangen en rijd er nu, woon/werk verkeer, al 3 dagen mee.
Komend weekend weer eens zoeken want ik moet nog ergens een spoel hebben.
Je bent de derde al deze week met Ontstekingsproblemen /shit
Blijkbaar zit er iets in de lucht.
Metalilcus Spoel kapot
Spartarie Zwabberend vliegwiel
en nu jij aangelopen spoel.
De waarde hoort tussen de 800 en de 1000 Ohm te liggen.
880 Ohm dat is goed.
Als je de spoel 10 minuten in de oven met 75 graden legt en dan weer doormeet zou de weerstand iets lager moeten zijn +/- 850 Ohm
Er zijn eigenlijk een paar belangrijke vragen nu
waardoor is de spoel aan gaan lopen?
- Losgeraakte bouten?
- Losgekomen magneten van het vliegwiel?
- Zwabberend vliegwiel?
- Te heet gewassen blokje dus gekrompen
Is de spoel ook als ie goed is nog goed op afstand af te stellen?
Blijkbaar zit er iets in de lucht.
Metalilcus Spoel kapot
Spartarie Zwabberend vliegwiel
en nu jij aangelopen spoel.
De waarde hoort tussen de 800 en de 1000 Ohm te liggen.
880 Ohm dat is goed.
Als je de spoel 10 minuten in de oven met 75 graden legt en dan weer doormeet zou de weerstand iets lager moeten zijn +/- 850 Ohm
Er zijn eigenlijk een paar belangrijke vragen nu
waardoor is de spoel aan gaan lopen?
- Losgeraakte bouten?
- Losgekomen magneten van het vliegwiel?
- Zwabberend vliegwiel?
- Te heet gewassen blokje dus gekrompen
Is de spoel ook als ie goed is nog goed op afstand af te stellen?
De spoel zat wel scheef met een kant tegen het vliegwiel aan maar de bouten zaten nog vast, mogelijk door de warmte en weer afkoelen?
De spoel was goed af te stellen, ik heb er wel een stuk tussen de 2 contactvlakken weggepeuterd.
Ik verdenk het blokje. Ook omdat het remmen steeds slechter ging dus keerring lek daar en mogelijk ook bij het vliegwiel want alles zag er vet uit daar.
Daar ga ik tzt mee aan de slag moet eerst nog het wiel los zien te krijgen, freewiel is er al af maar wiel en blokje hebben verlatingsangst. Zit muurvast.
Als ik de andere spoel gevonden en gemonteerd heb zal ik deze nogmaals opmeten en ook op 75 graden.
De spoel was goed af te stellen, ik heb er wel een stuk tussen de 2 contactvlakken weggepeuterd.
Ik verdenk het blokje. Ook omdat het remmen steeds slechter ging dus keerring lek daar en mogelijk ook bij het vliegwiel want alles zag er vet uit daar.
Daar ga ik tzt mee aan de slag moet eerst nog het wiel los zien te krijgen, freewiel is er al af maar wiel en blokje hebben verlatingsangst. Zit muurvast.
Als ik de andere spoel gevonden en gemonteerd heb zal ik deze nogmaals opmeten en ook op 75 graden.
Vandaag weer met m'n met bezig geweest.
Andere spoel erop gezet en andere carburateur.
De met hield in en wilde niet sneller als 23 km maar vaak zakte doe weer terug naar ca 21 km.
de carburateur lekte ook iets.
Nu loopt hij weer fatsoenlijk, niet zo snel als de oude 27 km maar netjes 25 km.
Het oude blok en wiel heb ik volgens de Vrotkees methode los gekregen.
Ziet er niet zo verroest uit als op de foto's van vrot. Daar kan ik mee aan de gang om die weer in goede staat te krijgen. Heb nog een 299 blok liggen voor onderdelen.
Voorlopig eerst kijken of het gereviseerde blokje goed blijft lopen.
Andere spoel erop gezet en andere carburateur.
De met hield in en wilde niet sneller als 23 km maar vaak zakte doe weer terug naar ca 21 km.
de carburateur lekte ook iets.
Nu loopt hij weer fatsoenlijk, niet zo snel als de oude 27 km maar netjes 25 km.
Het oude blok en wiel heb ik volgens de Vrotkees methode los gekregen.
Ziet er niet zo verroest uit als op de foto's van vrot. Daar kan ik mee aan de gang om die weer in goede staat te krijgen. Heb nog een 299 blok liggen voor onderdelen.
Voorlopig eerst kijken of het gereviseerde blokje goed blijft lopen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten