De revisie van Mijn tweede Met

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
arnoud
Berichten: 126
Lid geworden op: 25-10-2014 14:32

De revisie van Mijn tweede Met

Bericht door arnoud »

Om wat overzicht te houden, ben een nieuw topic begonnen.

Het achterwiel en de motor waren erg vies, en om toch een beetje schoon te werken, heb ik deze los gemaakt.
Afbeelding
Hierna heb ik eerst drie vrienden klaar gezet, shag, bier en Dusty.
Afbeelding
En toen was het freewheel aan de beurt, u raad het al, vast, zeer vast.
Omdat ik de benodigde sleutel hiervoor nog niet heb, kwamen de hamer en beitel naar voren.
Vergeet het maar, ze wilde niet los, hierop heb ik de binnenring los gedraaid, met als gevolg, alle kogeltjes over de vloer.
Afijn, ik heb ze weer, en kan weer verder, nu maar met een moordenaar, dit blijkt toch altijd een prima stuk gereedschap.
AfbeeldingAfbeelding
Nu ze los zijn mag Dusty zijn werk doen, en dat doet ie goed, zeer goed zelfs.
Afbeelding
Zoals jullie zien zijn het luchtfilter , en CDI er al vanaf, en wat ik hier tegenkwam....Foto's zeggen meer dan woorden, de Met zou niet veel hebben gelopen.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
De plannen voor vandaag, freewheel weer in mekaar zetten, als dit nog mogelijk is, en dan de carburateur eraf halen en schoonmaken.
Eens kijken wat we hier tegen gaan komen.
Wordt vervolgd........
Mijn Met is als mijn vrouw,
ik wil alles, en zij wil niks.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

heb de titel aangepast :wink:

De revisie van je 2de met is bij deze officieel begonnen

Ik begin een revisie altijd met Dasty en eindig met bier :mrgreen:

dat vrijlooptandwiel kun je bij het oud ijzer gooien nu.
de sokkentang heeft de vlakken beschadigd

eerst goed kijken hoeveel tanden je oude vrijloop tandwiel had.
2de hands zijn ze niet zo duur.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
arnoud
Berichten: 126
Lid geworden op: 25-10-2014 14:32

Bericht door arnoud »

Aanpassing is oke, Vrot, al wilde ik het niet meteen een echte revisie noemen. :D Ik ben er nog niet uit of ik het blok ga splitsen, ik voel nog nergens speling, het besluit hierover komt nog, als ik verder ben.
Voor nu, eerst het freewheel bekijken, alles lijkt in orde, proberen dus.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nadat alles in een Dusty-badje heeft gelegen, hier en daar een braampje weg gevijld, een veertje(van een palletje) beetje terug gebogen, een fris laagje vet, en wat denk je Vrot?? Niks geen oud ijzer.. :D :D
Kleine mededeling van mijn kant, wees zuinig met vet, gebruik je te veel, dan mag je het hele verhaal opnieuw uitvoeren, net als mij., door teveel vet kunnen de palletjes niet meer bewegen.
Dit was redelijk vlot geklaard, op naar de Bing carburateur.
Man man, wat een drama, het huilen stond mij nader dan het lachen.
Na het losdraaien van de twee schroeven, wilde ik de bougiekabel al mee trekken om de carb te lossen,wat bleek, bovenplaat gebroken.
Gelukkig niet op de cruciale delen, maar toch, wel verdo........, heb ik weer.
Afbeelding
Goed dan, nog geen man overboord, zo loopt ie ook nog wel, dus we gaan verder, scheurtjes in het vlotterbak, grrrr, secondelijm. Weer verder, bovenplaat lossen, nu komt het buisje van de benzinetoevoer meteen mee.
En zo mis ik ook het veertje van de gasschuif, ik word geeeeekkkkkkkkkk.. :twisted:
AfbeeldingAfbeelding
Dit heb ik opgelost door een balpen te slopen, en met deze veer een nieuw veertje te maken, ook weer voor mekaar.

En dan komt het meest vergeten(ondergewaardeerde) onderdeel(heb ik gelezen), de venturie...
Het lijkt er op dat ze deze al eens hebben getrokken, en volgens mij met een tang via de inlaat, hij is een beetje platter en hij heeft een scheur boven het gaatje, tevens zaten de vier kleine gaatjes dicht door waarschijnlijk lijm.
De venturie kon ik niet meer boren en tappen,dus heb ik er een korte parker ingedraaid, en met een combinatietang eruit getrokken.
Afbeelding
Ik ga deze venturie proberen te hergebruiken, maar ik heb er een zwaar hoofd in. Verders heb ik alles in een spiritusbadje gezet, alle gaatjes door gestoken met een remkabeldraadje, en alles weer in mekaar gezet, tot zover lijkt het goed te gaan, buiten de venturie om.Afbeelding
Tijd voor de BBQ, altijd lekker.
Afbeelding
In de tussentijd de benzinetank gedemonteerd, uitwendig met dusty schoongemaakt, en volgegooid met spiritus, tussendoor flink geschud, en na een tijdje leeggegooid in een koffiefilter.Ik weet het ook wel, dat dit een overbodig werkje is, maar ik had toch niks beters te doen..........Toch even een foto van de eerste twee filteringen.
Afbeelding
Tussendoor heb ik het achterspatbord en de bagagedrager nog gereinigd met dusty, nu kan ik er nog goed bij.
Nu stop ik er even mee, van de week weer verder, en nadenken of ik het blok nog ga splitsen. Het viel mij bdw wel op, dat de olieplug amper vast zat, en dat ik geen olie heb zien lekken. Vreemd, want ik heb het blok ook meerdere keren ook op de kop gehad tijdens het schoonmaken... mmmmhh.
Wordt Vervolgd.. :D
Mijn Met is als mijn vrouw,
ik wil alles, en zij wil niks.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

zie je al dat het een revisie word
je hebt nu al 2 onderdelen die niet meer goed zijn :wink:

de tank schoonmaken is alles behalve een zinloze bezigheid
daar begint de troep die in de carburateur komt.

je zou eens moeten zien hoe goor de benzinekraantjes zijn die in de tanks met benzinekraan zitten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
arnoud
Berichten: 126
Lid geworden op: 25-10-2014 14:32

Bericht door arnoud »

Vrotkees schreef:zie je al dat het een revisie word
je hebt nu al 2 onderdelen die niet meer goed zijn :wink:

de tank schoonmaken is alles behalve een zinloze bezigheid
daar begint de troep die in de carburateur komt.

je zou eens moeten zien hoe goor de benzinekraantjes zijn die in de tanks met benzinekraan zitten.
Het spoelen van de tank was sarcastisch bedoeld, wat een troep zit daarin.
Volgende ronde is het zuiveren van de kraan, ik heb hier vieze foto's van gezien, volgens mij van fehntjer.
Mijn Met is als mijn vrouw,
ik wil alles, en zij wil niks.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
arnoud
Berichten: 126
Lid geworden op: 25-10-2014 14:32

Bericht door arnoud »

fehntjer schreef:Moin,
je bedoeld deze
http://spartametforum.nl/benzinekra ... -t720.html
Juist ja, die bedoel ik.
Mijn Met is als mijn vrouw,
ik wil alles, en zij wil niks.
arnoud
Berichten: 126
Lid geworden op: 25-10-2014 14:32

Bericht door arnoud »

Weer wat gedaan, benzinekraan op de Frehntjer-wijze behandeld. :D
Nog bedankt voor de link, Frehntjer, mooi topic, wat ik dankbaar heb gebruikt.
Om te beginnen de kraan van de tank gehaald, en dan zie je dit....
Afbeelding
Als dit het geval is, kun je spoelen wat je wilt, maar deze bagger krijg je er niet uit, zonder de kraan te demonteren.
Nu de kraan er toch af is, meteen maar uit mekaar halen voor een goede reiniging, dit bleek in dit geval niet erg nodig, maar ik was toch bezig.
Afbeelding
Eerst alles in de dusty,daarna afspoelen met spiritus, vervolgens met gloepensheet water naspoelen, en nog eens met spiritus een eindspoeling te geven, met als resultaat, een bijna nieuwe kraan.
Afbeelding
In de tussentijd heb ik de tank gevuld met dusty en heet water, rustig laten trekken, meerdere malen nagespoeld met heet water, en daarna twee keer met spiritus. Dit ligt nu na te dampen, te drogen. Morgen de kraan er weer in terug plaatsen als alles goed droog is.
Afbeelding
Voor zover klaar, nu even goed nadenken wat ik verder ga doen, ik begin een beetje vast te lopen, met wat ik moet doen.
Ik sta open voor suggesties, kom maar op..... 8)
Mijn Met is als mijn vrouw,
ik wil alles, en zij wil niks.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Arnoud....dit zijn wel de dingen die je moet doen om straks heerlijk rond te kunnen tuffen op je Met. Toe ik mijn grijze Met opgehaald had en via Vrotkees naar huis ben gereden, bij Vrot blokje uit elkaar gehaald om te kijken wat er nog goed was keek mijn vrouw me aan en vroeg "gaat het wel goed met je jongen ?" uiteindelijk is mijn Oermet helemaal klaar en ben ik er verschrikkelijk blij mee.

Geduld, nog meer geduld en uiteindelijk heel veel geduld is de oplossing.

/agadu /agadu
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

zie het zo arnoud.

Al die kleine dingen kosten een hoop werk.

maar als je weer alles in elkaar gaat zetten schiet het flink op.

Ik begin ook eerst altijd met de tupperware en de kleine dingen om het blok heen.
- trekkap
- tank / kraan
- Standaard
- kabels / stuur
- carburateur / ontsteking


Voordat je het weet haal je een METje helemaal uitelkaar en zet je die ook weer goed in elkaar.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast