Carburateur schoonmaken deel 3
We beginnen met de buitenkant van de carburateur goed schoon te maken in een bakje met benzine. Gooi de benzine weg en vul het bakje met spiritus, hier gaat later het carburateurhuis en de metalen delen in om te weken. Een dekseltje is heel praktisch tegen het verdampen van de stierepis sorry spiritus. Ideaal hiervoor is zo`n bakje waar satesaus in heeft gezeten!
Gereedschap: Een platbektangetje en een goede kruiskopschroevendraaier.
Werk steeds boven je bakje, kleine onderdelen kunnen vallen en je bent ze kwijt!
Ons plastic onderdelenbakje staat klaar en we gaan beginnen.
Haak de veertjes (post 20 en 24) met je platbektangetje aan de bovenkant naar voren toe los van het armpje zodat de veerspanning er af is.
Neem een platbektangetje en verwijder de borgclip van post 17 door deze tussen de bekken vast te klemmen en met draaiende bewegingen van je pols heen en weer wiegelend omoog te trekken. Let op, hou de spanning van de veer met je nagels tegen anders springt hij weg.
Doe de ringetjes en de veer in het bakje.
<p align="center
Druk een fittingschroevendraaiertje in de uitsparing van de circlip van post 12 zodat de klempassing er af is en haal de clip omhoog Doe er een doekje omheen zodat als hij wegspringt hij in de lap blijft hangen..
Neem een platbektangetje en verwijder de borgclips 21 en 25 door deze tussen de bekken vast te klemmen en met draaiende bewegingen van je pols heen en weer wiegelend naar je toe te trekken. De veertjes en de hevels kun je nu van het asje afschuiven.
Zet je tangetje over het gasschuifje (post 10) en knijp voorzichtig het pennetje in de gasschuif terug. Daarna kan je hem er eenvoudig uit trekken. Let op, zie dat de uitenden van het pennetje niet gelijk zijn. De ribbels knellen strak vast in het gaatje.
De bovenkant van de carburateur is nu kaal.
Draai de drie schroeven, op de tekening 2x 26 en een keer 27, 2x kort en 1x lang los.
Houd de carburateur boven je bakje en trek behoedzaam het bovendeksel omhoog. Er kunnen losse onderdelen uit vallen. Onder het deksel zit het benzinemembraan annex benzinekraan (post 30). Daaronder zit de tussenplaat van het kortsluitcontact (Post 31).
Daaronder zit weer een pakking, probeer die heel te houden dan kun je hem weer gebruiken. Let op de kleinne rubber ring van post 32, die wil vaak in het deksel blijven kleven.
Til de chokeschuif (post 11) uit het huis, hou je spulletje weer boven je bakje en til de gasschuif (post 7) behoedzaam uit het huis, hier zitten losse onderdelen in.
Keer de carburateur boven een poetslap om want er kan benzine uit komen en draai de twee schroeven (post 6) uit de vlotterbak (post 5) en leg de vlotter en het vlotterbakje in de spiritus. Wip het filtertje van post 1 van de sproeier en draai de sproeier er uit.
Trek het venturipijpje uit het huis zoals beschreven in carburateur schoonmaken deel 1.
Doe alle metalen onderdelen behalve de zwarte plastic delen in de spiritus, ook de pakking van post 33 en de kurken pakking van post 4. Als je dat niet doet droogt hij uit en krimpt en past dan niet meer.
Laat het huis niet langer dan 24 uur in het sop staan, spiritus tast na 48 uur het composiet van het huis aan.
<p align="center
Carburateur type Bing schoonmaken deel 3
Carburateur
In de carburateur van mijn spartamet worden uitsluitend boutjes van het posi-drive type gebruikt. Dit kun je zien aan een extra kruis op de kop. Een goed passende schroevedraaier is dus een posi-drive van goede dikte.
Albert
Albert
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 2 gasten