Venturiebuis

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Nou Arie.....foto's.... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Afbeelding
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Ja Ja en tegen ons maar vertellen dat je op wasbenzine rijdt.... :lol: :lol: :lol: :lol:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Gooi oeps in de tank en je hebt een brommer.
als het bij een Fiat kan, kan het ook bij spartamet :twisted:

GHB, ecstasy of speed in de tank bijvoegen is ook een optie. :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 »

zo even de knuppel in het hoenderhok gooien, er zit iets scheef in je denkbeeld :lol:

je hebt nu een gaatje vervangen voor 3, waarbij je neem ik aan de oppervlakte hebt uitgerekend zodat de totale oppervlakte van de drie kleine gaatjes overeenkomt met een grote, tot zo ver ok.

Maar het bovenste en onderste gaatje zitten meer weg vanuit het midden, dat wil dus zeggen dat er minder lucht omheen zit (ze zitten eerder tegen de wand aan) en dan zouden dus de buitenste gaatjes kleiner moeten zijn en het middelste gaatje groter :wink:

ik voel een tweede nieuwe venturipijp aan komen :wink: hoewel ik denk dat het verschil erg klein zal zijn.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Prutser-2009 schreef:
je hebt nu een gaatje vervangen voor 3, waarbij je neem ik aan de oppervlakte hebt uitgerekend zodat de totale oppervlakte van de drie kleine gaatjes overeenkomt met een grote, tot zo ver ok.
Klopt helemaal Prutser, zo heb ik dat inderdaad uitgerekend.
Mijn idee was om een betere mengselverhouding te krijgen als de gasschuif maar gedeeltelijk geopend is.
Als je het originele buisje met het ene "grote" gat in het midden bekijkt dan zit dat gat ook niet op de ideale plek in de luchtstroom als de gasschuif maar voor een deel geopend is.
In de praktijk kan je dat merken dat het blokje bij lage snelheden niet helemaal lekker loopt.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik een mieren$%^&@* ben.... :roll:
Met dit nieuwe buisje heb ik inmiddels ruim 100 km gereden en het bevalt goed, ook bij lage snelheid loopt het blokje mooi "rond", bij volgas geen verschil.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

spartarie schreef:

Ik moet daarbij wel zeggen dat ik een mieren$%^&@* ben.... :roll:
En nee Hans, daar heb ik geen foto's van... :lol:
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Inmiddels heb ik het nieuwe buisje ook in een naar 10 mm opgeboorde Bing uitgeprobeerd.
Dat liep in eerste instantie niet lekker.
Topsnelheid goed, maar een flinke "deuk" in het middengebied.
Alleen door heel geleidelijk meer gas te geven kwam het motortje over het dode punt, een teken van een te arm mengsel,
Grotere sproeier erin, denk je dan maar zo simpel was het niet.
Dan trok hij wel goed op, ook als je het gas in ��n keer opendraaide, maar haalde je weer niet de snelheid als met een kleinere sproeier.
Experimenteren met het vlotterniveau en luchttoevoer hielpen wel iets, maar helemaal naar m'n zin kreeg ik het niet.
Dat was altijd al het probleem met een opgeboorde carburateur als ik me goed herinner.
Ik ben even in de denktank gaan zitten en heb (weer) een nieuw buisje gemaakt. De onderste gaatjes zijn nu wat groter, van boven naar beneden heb ik nu 0,7 , 0,8 , en 0,9 mm.
Dat helpt verbazend goed, de kleinere sproeier kan er weer in en de deuk in het middengebied is praktisch verdwenen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Het heeft te maken met de onderdruk die je cre�ert met een venturi.

hoe kleiner hoe meer onderdruk.

Je ziet het nu ook dat je met minder onderdruk de gaatjes in de stijgbuis groter moet maken wegens te minder onderdruk.

Door te experimenteren kom je een aardig eind.

Ben benieuwd wat beter bevalt.

De standaard venturi met 3gaats stijgbuis
of de opgeboorde venturi met aangepaste 3 gaten in de stijgbuis
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Dat had ik in de denktank ook bedacht.
Ik moet zeggen dat de opgeboorde versie nu over de hele linie wat meer prestatie levert dan de originele :wink: .
Naar verwachting zal het benzineverbruik ook wel iets omhoog gaan :cry:
.Ik hou het in de gaten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten