Blokje niet goed vast

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

reitsma

Blokje niet goed vast

Bericht door reitsma »

Best mensen,

Mijn spartamet loopt goed, alleen als je vol gas geeft dan hoor je hem wat zagen en zo nu en dan een schokje, ook als je gas los laat en dan weer gas geeft hoor je: kleng.. Dit komt door de uitlaat, die zit niet goed aan het frame vast. Uitlaat zit tussen die dempingsrubbers maar toch kletst/zoemt/zaagd het. Iemand een idee om die uitlaat echt goed vast te zetten? Hoop dat het probleem dan weg is..
Ik probeer wel eens een filmpje te maken

Bedankt!
Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf »

Controleer of je kettingkast wel goed vrij van je wiel loopt
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

filmpje of foto's kan ons helpen te zeggen wat er aan de hand is.

Zoals Ko het zegt het kan van alles zijn.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
rwijnhov

Bericht door rwijnhov »

Volgens mij doen alle spartamet dat wel een beetje.
jgvankampen
site mod

Bericht door jgvankampen »

Ik heb het probleem een maal gehad, toen was het rubber kapot....geen van mijn 3 metjes hebben het probleem...dus lijkt het er op dat er iets niet goed vast zit
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Kijk of het achterwiel zelf geen zijdelingse speling heeft.
reitsma

Bericht door reitsma »

Het achterwiel heeft een heel klein beetje zijdelingse speling, ik kan mijn wiel een heel klein beetje heen en weer doen.
Ik heb hem nu wel aardig vast gekregen, maar nu zit ik met het probleem dat mijn uitlaat steeds de rubberen uitlaatpakking(ring) er door heen jaagd. Want de pakking smeult steeds een beetje op, hij wordt steeds dunner en dunner en op het laatst schiet hij er uit, dit heb ik de laatste tijd steeds elke dag gechekt.
Is er hier zelf iets op te maken? Van metaal? Ik moet morgenmiddag namelijk weer een redelijke afstand rijden en met een harley davidson onder je is dit niet echt fijn :)
jgvankampen
site mod

Ik denk dat je uitlaat ontkoold moet worden...omdat je pakking er uitgeblazen wordt, het blokje kan de druk niet kwijt
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
reitsma

Bericht door reitsma »

Oke, maar is hier ook tijdelijk zelf iets op te bedenken? Heb namelijk niet meer de tijd om hem te ontkolen en heb ook geen nieuwe ring meer liggen..
En kan ik die zijdelingse speling oplossen?
jgvankampen
site mod

Die zijdelingse speling kan je oplossen door de conusmoeren te stellen, ze moeten iets strakker....voor de uitlaat heb ik zo geen oplossing, of ontkolen of een andere uitlaat. Ook is het belangrijk om het pijpje waar de uitlaat omheen past (aan de cilinder) goed schoon te maken, dan past het allemaal iets makkelijker.

Je kunt ook nog een gaatje boren in de demper van je uitlaat....hij maakt dan iets meer herrie maar de druk gaat dan wat makkelijker weg.
Op het forum staan een paar handleidingen met foto's
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Plaats reactie