Venturiebuis
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
zo even de knuppel in het hoenderhok gooien, er zit iets scheef in je denkbeeld
je hebt nu een gaatje vervangen voor 3, waarbij je neem ik aan de oppervlakte hebt uitgerekend zodat de totale oppervlakte van de drie kleine gaatjes overeenkomt met een grote, tot zo ver ok.
Maar het bovenste en onderste gaatje zitten meer weg vanuit het midden, dat wil dus zeggen dat er minder lucht omheen zit (ze zitten eerder tegen de wand aan) en dan zouden dus de buitenste gaatjes kleiner moeten zijn en het middelste gaatje groter
ik voel een tweede nieuwe venturipijp aan komen hoewel ik denk dat het verschil erg klein zal zijn.
je hebt nu een gaatje vervangen voor 3, waarbij je neem ik aan de oppervlakte hebt uitgerekend zodat de totale oppervlakte van de drie kleine gaatjes overeenkomt met een grote, tot zo ver ok.
Maar het bovenste en onderste gaatje zitten meer weg vanuit het midden, dat wil dus zeggen dat er minder lucht omheen zit (ze zitten eerder tegen de wand aan) en dan zouden dus de buitenste gaatjes kleiner moeten zijn en het middelste gaatje groter
ik voel een tweede nieuwe venturipijp aan komen hoewel ik denk dat het verschil erg klein zal zijn.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Klopt helemaal Prutser, zo heb ik dat inderdaad uitgerekend.Prutser-2009 schreef:
je hebt nu een gaatje vervangen voor 3, waarbij je neem ik aan de oppervlakte hebt uitgerekend zodat de totale oppervlakte van de drie kleine gaatjes overeenkomt met een grote, tot zo ver ok.
Mijn idee was om een betere mengselverhouding te krijgen als de gasschuif maar gedeeltelijk geopend is.
Als je het originele buisje met het ene "grote" gat in het midden bekijkt dan zit dat gat ook niet op de ideale plek in de luchtstroom als de gasschuif maar voor een deel geopend is.
In de praktijk kan je dat merken dat het blokje bij lage snelheden niet helemaal lekker loopt.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik een mieren$%^&@* ben.... :roll:
Met dit nieuwe buisje heb ik inmiddels ruim 100 km gereden en het bevalt goed, ook bij lage snelheid loopt het blokje mooi "rond", bij volgas geen verschil.
Inmiddels heb ik het nieuwe buisje ook in een naar 10 mm opgeboorde Bing uitgeprobeerd.
Dat liep in eerste instantie niet lekker.
Topsnelheid goed, maar een flinke "deuk" in het middengebied.
Alleen door heel geleidelijk meer gas te geven kwam het motortje over het dode punt, een teken van een te arm mengsel,
Grotere sproeier erin, denk je dan maar zo simpel was het niet.
Dan trok hij wel goed op, ook als je het gas in ��n keer opendraaide, maar haalde je weer niet de snelheid als met een kleinere sproeier.
Experimenteren met het vlotterniveau en luchttoevoer hielpen wel iets, maar helemaal naar m'n zin kreeg ik het niet.
Dat was altijd al het probleem met een opgeboorde carburateur als ik me goed herinner.
Ik ben even in de denktank gaan zitten en heb (weer) een nieuw buisje gemaakt. De onderste gaatjes zijn nu wat groter, van boven naar beneden heb ik nu 0,7 , 0,8 , en 0,9 mm.
Dat helpt verbazend goed, de kleinere sproeier kan er weer in en de deuk in het middengebied is praktisch verdwenen.
Dat liep in eerste instantie niet lekker.
Topsnelheid goed, maar een flinke "deuk" in het middengebied.
Alleen door heel geleidelijk meer gas te geven kwam het motortje over het dode punt, een teken van een te arm mengsel,
Grotere sproeier erin, denk je dan maar zo simpel was het niet.
Dan trok hij wel goed op, ook als je het gas in ��n keer opendraaide, maar haalde je weer niet de snelheid als met een kleinere sproeier.
Experimenteren met het vlotterniveau en luchttoevoer hielpen wel iets, maar helemaal naar m'n zin kreeg ik het niet.
Dat was altijd al het probleem met een opgeboorde carburateur als ik me goed herinner.
Ik ben even in de denktank gaan zitten en heb (weer) een nieuw buisje gemaakt. De onderste gaatjes zijn nu wat groter, van boven naar beneden heb ik nu 0,7 , 0,8 , en 0,9 mm.
Dat helpt verbazend goed, de kleinere sproeier kan er weer in en de deuk in het middengebied is praktisch verdwenen.
Het heeft te maken met de onderdruk die je cre�ert met een venturi.
hoe kleiner hoe meer onderdruk.
Je ziet het nu ook dat je met minder onderdruk de gaatjes in de stijgbuis groter moet maken wegens te minder onderdruk.
Door te experimenteren kom je een aardig eind.
Ben benieuwd wat beter bevalt.
De standaard venturi met 3gaats stijgbuis
of de opgeboorde venturi met aangepaste 3 gaten in de stijgbuis
hoe kleiner hoe meer onderdruk.
Je ziet het nu ook dat je met minder onderdruk de gaatjes in de stijgbuis groter moet maken wegens te minder onderdruk.
Door te experimenteren kom je een aardig eind.
Ben benieuwd wat beter bevalt.
De standaard venturi met 3gaats stijgbuis
of de opgeboorde venturi met aangepaste 3 gaten in de stijgbuis
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten