Een aanhangwagen achter Uw Metje

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Gast

Een aanhangwagen achter Uw Metje

Bericht door Gast »

Een aanhanger achter Uw Metje

Aanhangwagen achter een bromfiets
Sedert 1990 is het toegestaan een aanhangwagen achter een bromfiets te koppelen. Personenvervoer is niet toegestaan in een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets. Overigens gelden dezelfde regels als voor een aanhangwagen achter een fiets.
Tot 1990 was de maximale breedte van een fietsaanhangwagen 1,50 meter. Tegenwoordig mag een fietsaanhangwagen niet breder dan 1,00 meter zijn.
Tot 1990 gold voor een fiets met aanhangwagen dat de regels moesten worden gevolgd zoals ze golden voor onbespannen wagens. (RVV 1966 art 3, tweede lid). Dat betekende dat het gebruik van fietspaden verboden was, terwijl wel mocht worden gereden op een weg die voor fietsers gesloten was. Deze regeling was bij veel weggebruikers - en zelfs bij de politie - niet bekend.
Sedert 1990 geldt een fiets met aanhangwagen als fiets, maar als de wagen breder is dan 75 cm mag eventueel een rijbaan worden gevolgd, zelfs als er een verplicht fietspad is. Een weg die gesloten is voor fietsers, mag niet worden gevolgd. (RVV art 5).
Personenvervoer is toegestaan in een aanhangwagen achter een fiets (achter andere voertuigen niet), en wagentjes voor kinderen zijn de laatste tijd zeer populair geworden. Ook ziet men vaak een aanhangfiets, dat is feite een kinderfiets zonder voorwiel die achter de fiets van een volwassene wordt gekoppeld.
Een aanhangwagen moet linksachter een rode reflector hebben en bij nacht een rood achterlicht. Het achterlicht van de fiets hoeft dan niet te branden.
Op een aanhanger achter een bromfiets moet een witte kentekenplaat gemonteerd zijn,
deze moet de zelfde letter/cijfercode bevatten als het trekkende voertuig.
Kaleidoscoop

Bericht door Kaleidoscoop »

goed om te lezen
ik heb een aanhangertje, maar wist niets van die reflector en verlichting
toch eens nagaan hoe ik dat kan toevoegen
GIRRRRRRRL POWERRRRRRRRR
Avid

Bericht door Avid »

@Kaleidoscoop

Is het geen idee om zo'n reflector met ingebouwd achterlicht te monteren? Ik bedoel met name die modellen die je achterop je bagagedrager kunt monteren. Daar zitten twee voetjes met schroefdraad op, dus het lijkt me eenvoudig om twee gaatjes aan de achterkant van je aanhanger te boren, de voetjes door die gaatjes te steken en ze vast te zetten met zelfborgende moeren of zo.
Dergelijke reflectoren werken op batterijen en met een schakelaar zet je hem aan/uit/automatisch. Op mijn fiets zit zo'n ding en de batterijen gaan met gemak het donkere jaargetijde mee. Eenmaal per jaar nieuwe batterijen erin en ik heb tijdens de donkere maanden geen zorgen.
Gast

Bericht door Gast »

Avid, je bent een aanwinst voor ons aller forum!
Kaleidoscoop

Bericht door Kaleidoscoop »

klinkt eenvoudig
ik moet bekennen dat ik mijn aanhangertje gemiddeld 1x per jaar gebruik en dan meestal op een zonnige dag.
Het fietste veel te zwaar voor me
maar dat was voor mijn Met-tijd.
wellicht krijg ik nu inspiratie om vaker te gaan karremetten
GIRRRRRRRL POWERRRRRRRRR
Dj-dubbel

Bericht door Dj-dubbel »

ga je dan je blokje niet teveel overbelasten?
Snorfietsmafia

Bericht door Snorfietsmafia »

Er zijn ook tandemmets Dus het blokje kan heel wat hebben denk ik.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
patrick1990

Bericht door patrick1990 »

Dj-dubbel schreef:ga je dan je blokje niet teveel overbelasten?
nee,, ik rij al 3 jaar met aanhanger en me metje, nog maar 2 euvels gehad,,vuile carb, piepend membraan. voor de rest is hij nog helemaal 100%.
Dus volgens mij kan het geen kwaad.!
Zorg er alleen wel voor dat je kenteken goed leesbaar blijft,,,want oom agent vindt het niet zo leuk als je plaatje niet leesbaar is;)
I ride,,,with pride.!!
Dj-dubbel

Bericht door Dj-dubbel »

ja dat is waar, nu mijn stiefpa nog zover omlullen. naja maakt niet uit, het is mijn met dus als ik hem de vernieling in wil rijden doe ik dat gewoon, en dan weer ander blokkie eronder en klaar is kees. maar ik zal mijn karretje niet tot 150 kilo beladen zoals ik regelmatig achter mijn mountainbikeje doe.
Dj-dubbel

Bericht door Dj-dubbel »

patrick1990 schreef:
Dj-dubbel schreef:ga je dan je blokje niet teveel overbelasten?
nee,, ik rij al 3 jaar met aanhanger en me metje, nog maar 2 euvels gehad,,vuile carb, piepend membraan. voor de rest is hij nog helemaal 100%.
Dus volgens mij kan het geen kwaad.!
Zorg er alleen wel voor dat je kenteken goed leesbaar blijft,,,want oom agent vindt het niet zo leuk als je plaatje niet leesbaar is;)
ja die oom agent is een zeurpiet, die begon bij mij vanochtend alweer te zeveren omdat een snelbinder voor mijn lampje hing. maar gelukkig geen gezeur over gehad, dat moest er nog eens bijkomen.
Plaats reactie