Verlichting saxonette 2010 (naafdynamo)

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Michael67
Berichten: 4
Lid geworden op: 20-12-2015 19:10

Verlichting saxonette 2010 (naafdynamo)

Bericht door Michael67 »

Gisteren heb ik een saxonette opgehaald die waarschijnlijk een tijd niet gebruikt is.
Helaas krijg ik de verlichting niet aan de praat.
Baal hiervan,de saxonette is niet veel gebruikt.
Batterijen in het achterlicht vervangen,geen licht.
Als ik de draden van de voorlamp tegen elkaar hou en het wiel een zwieper geef zie ik ook geen vonk.
Heb hier een fiets staan van 40 jr oud,die dynamo werkt nog prima na 40jr dienst :lol:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Kijk eens of er een beugel aan de voorvork zit.
Kan heel goed dat je de dynamo mist.

Ik heb een 2008 saxonette met verende voorvork staan en die heeft en normale dynamo en geen naafdynamo.

Ik zou zeggen maak eens een foto ervan dan kunnen we het beter zien.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Michael67
Berichten: 4
Lid geworden op: 20-12-2015 19:10

Bericht door Michael67 »

De verlichting is opgelost.
Misschien dat ik tzt nog een keer een origineel achterlicht koop,dan kan ik het standlicht ook weer aansluiten.
De saxonette heeft inderdaad een naafdynamo.
De verbinding onderaan de naaf was niet goed.
Het volgende probleem heeft zich aal aangemeld.
Heb een lager kapot in het achterwiel.
Ook begon hij slecht te lopen.
Leek wel een verstopte sproeier,of een slechte bougie.
Ik hoop niet dat het een blauwe maandag met. is
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Er bestaan geen blauwe maandag Met's

alleen hoofdpijn Met's

De metjes zijn eigenlijk zo goed dat ze lang kunnen doorrijden zonder goed onderhoud.
Als er dan problemen ontstaan komen ze allemaal tegelijkertijd. :cry:

Gelukkig kun je veel oplossen door alles goed schoon te maken en te oli�n.

Ik had destijds als eerste Met een kat in de zak Met gekocht die totaal versleten en onbetrouwbaar was.

Juist door dit forum heb ik van mijn onbetrouwbaar kat in de zak Metje een prettig betrouwbaar spinnend Metje gemaakt.

Een Metje is een soort therapeutische verslaving.
Elke keer als je dan weer met 25km+ lekker aan het tuffen bent is de glimlach niet van het gezicht af te krijgen.

Ik zou zeggen maak eens een paar foto's van je metje en detail foto's van je blok. :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Michael67
Berichten: 4
Lid geworden op: 20-12-2015 19:10

Bericht door Michael67 »

Zal ik zeker doen.
Het lager stelde eigenlijk niet zoveel voor.
Heb hier nog een ouderwetse fietsenmaker in de buurt die heel veel op voorraad heeft van de met.
Hij reviseert ook nog regelmatig motoren die een maat van hem dan weer in Duitsland verkoopt.
Voor 13,75 euro was het weer klaar.
Denk dat ik gelijk even de carburateur schoonmaak.
Er zat trouwens ook een verkeerde bougie in de met, de ngk b4.
Volgens google is dit een bougie voor o.a. een kettingzaag.
Heb er nu een ngk bp4 inzitten.
Ik denk dat er een keer een ouder type blok ondergezet is,want dit is nu een 301A
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

de 301-599 met losse cilinderkop waren hele problematische blokjes.

90% van deze in China gefabriceerde blokjes waren kwalitatief erbarmelijk slecht.
Sachs is er zelfs failliet door gegaan.

Dan verbaasd het me niks dat er een kwalitatief en degelijk "ouder" type blokje met vaste cilinderkop onder is gezet.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten