Aspen benzine
Aspen benzine
In mijn "Zondagse" Metje gebruik ik Aspen benzine.
Deze heb ik nu zo'n twee�nhalf jaar, destijds voor een prikkie van een vriend overgenomen.
Zij zag er nog uit als nieuw, alleen... wilde niet meer starten.
Lang stilgestaan..., kortom: de tank + inhoud, carburateur....een drama.
Afijn, alles schoongemaakt en mevrouw deed het weer.
Omdat ik inzag dat ik dit Metje, zeker in de winter, niet zo vaak zou gebruiken en omdat zo'n beestje zo verschrikkelijk zuinig is ben ik na een tip van een collega overgeschakeld op Aspen benzine, blauw en zelf gemengd naar 1: 80.
Een vervuilde carburateur schoonmaken is niet mijn hobby!
Al vrij snel na de omschakeling een probleem: niet motorisch want ze loopt er prima op, maar lekkage, te weten bij benzinekraan en carb.
Bij beide toen O ringen en pakkingen vervangen en daarna lange tijd rust, d.w.z. geen problemen.
Tot voor een paar weken...valse lucht.
Eerst maar eens bij de carb/membraanplaat gekeken, maar daar vond ik niets.
Toen de startkap eraf.....olie.
De keerring was dus lek, en ook aan de koppelingkant, het olieniveau was een stukje gedaald.
Nu is het zo dat rubber bij gebruik van normale benzine de neiging heeft om op te zwellen, als je overschakelt op Aspen krimpt het weer.
De "Aspen fabriek" geeft dit ook zelf aan op haar website.
http://www.aspen-benelux.nl/Portals/1/D ... chines.pdf
Ik heb er deze week uitgebreid over gemaild met Henk 1, hij rijdt al zo'n 12 jaar op deze benzine en heeft nooit zulke problemen gehad.
Het verschil met mij is dat hij voor hij zo'n blokje in gebruik neemt nieuwe keerringen plaatst!
Had ik natuurlijk ook moeten doen...
Nu weet ik het niet zeker, maar het kan zijn dat rubber dat gewone benzine "gewend" is niet tegen de omschakeling op Aspen kan.
Voor de zekerheid beter van te voren alles vervangen...
Oh ja, het blokkie loopt inmiddels weer met nieuwe keerringen....op Aspen.
Deze heb ik nu zo'n twee�nhalf jaar, destijds voor een prikkie van een vriend overgenomen.
Zij zag er nog uit als nieuw, alleen... wilde niet meer starten.
Lang stilgestaan..., kortom: de tank + inhoud, carburateur....een drama.
Afijn, alles schoongemaakt en mevrouw deed het weer.
Omdat ik inzag dat ik dit Metje, zeker in de winter, niet zo vaak zou gebruiken en omdat zo'n beestje zo verschrikkelijk zuinig is ben ik na een tip van een collega overgeschakeld op Aspen benzine, blauw en zelf gemengd naar 1: 80.
Een vervuilde carburateur schoonmaken is niet mijn hobby!
Al vrij snel na de omschakeling een probleem: niet motorisch want ze loopt er prima op, maar lekkage, te weten bij benzinekraan en carb.
Bij beide toen O ringen en pakkingen vervangen en daarna lange tijd rust, d.w.z. geen problemen.
Tot voor een paar weken...valse lucht.
Eerst maar eens bij de carb/membraanplaat gekeken, maar daar vond ik niets.
Toen de startkap eraf.....olie.
De keerring was dus lek, en ook aan de koppelingkant, het olieniveau was een stukje gedaald.
Nu is het zo dat rubber bij gebruik van normale benzine de neiging heeft om op te zwellen, als je overschakelt op Aspen krimpt het weer.
De "Aspen fabriek" geeft dit ook zelf aan op haar website.
http://www.aspen-benelux.nl/Portals/1/D ... chines.pdf
Ik heb er deze week uitgebreid over gemaild met Henk 1, hij rijdt al zo'n 12 jaar op deze benzine en heeft nooit zulke problemen gehad.
Het verschil met mij is dat hij voor hij zo'n blokje in gebruik neemt nieuwe keerringen plaatst!
Had ik natuurlijk ook moeten doen...
Nu weet ik het niet zeker, maar het kan zijn dat rubber dat gewone benzine "gewend" is niet tegen de omschakeling op Aspen kan.
Voor de zekerheid beter van te voren alles vervangen...
Oh ja, het blokkie loopt inmiddels weer met nieuwe keerringen....op Aspen.
Re: Aspen benzine
Rubber ringetjes kunnen niet denken.spartarie schreef:Nu weet ik het niet zeker, maar het kan zijn dat rubber dat gewone benzine "gewend" is niet tegen de omschakeling op Aspen kan.
Sinds wanneer kun je als je in een ski resort bent nadenken als je er rubber omheen hebt :twisted:
rubberen robbie schreef: plaats van Pitkin County in de Amerikaanse staat Colorado, met in 2006 5804 inwoners. Het in de Rocky Mountains gelegen dorp is sinds eind jaren 40 vooral bekend als ski-oord. Sinds 2002 worden in Aspen de Winter X Games gehouden.
Aspen ontstond aan het eind van de negentiende eeuw als nederzetting van zilverdelvers. De plaats is genoemd naar de vele ratelpopulieren in de omgeving, aspen in het Engels.
Dan zitten er ook nieuwe keerringen in....Vrotkees schreef:Ik gebruik Aspen 1:50 voor het proefdraaien na een revisie.
Het is ook niet zo dat na vijf minuten de benzine overal uitgutst...
Het is bedoeld voor mensen die op Aspen over zouden willen stappen.
Niet alle forumleden/lezers zijn sleutelaars !
aspen -Benelux schreef:2. Een ander aspect waar eventueel rekening mee gehouden moet worden is het feit dat sommige motoren nog uitgerust zijn met pakkingen met een hoog gehalte aan natuurrubber. De oplosmiddelen in gewone benzine (zoals tolueen, een gezondheidsschadelijke stof!) zorgen ervoor dat natuurrubber wat gaat opzwellen. Bij Aspen, nagenoeg vrij van deze schadelijke oplosmiddelen, zal het rubber weer haar natuurlijke vorm aannemen. Dit kan in een enkel geval voor problemen zorgen. Zo kan bijvoorbeeld het membraan van de carburateur wat verharden. Dit kan het geval zijn als de machine / het voertuig slecht wil starten, het membraan moet namelijk de benzinetoevoer regelen. Het vervangen van zo�n membraan lost het probleem op.
De meeste fabrikanten passen al jarenlang pakkingen en materialen toe die hier geen ofveel minder last van hebben.
spartarie schreef:Klopt. Dat moet ieder die er ook maar iets van weet aan het denken zetten.Vrotkees schreef:Niet alle forumleden/lezers zijn sleutelaars !
Alle kletsverhalen over keerringen, pijpjes, filters, en helaas voor jou, wasbenzine, aspen, 'denkend rubber'. Het moet de wereld uit willen we de Spartamet nog enige tijd behouden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten