Ideale luchttoevoer voor de MET

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Mikey schreef:Je kunt mij veel vertellen.
Maar als je een willekeurige motor meer lucht geeft.
MOET hij ook meer benzine krijgen.
Of het moet zijn dat de carburateur zelf niet meer lucht doorlaat.
Heb op mijn MTX SH weer de originele filter op gezet.
Zat een 'racefilter' op.
Dus hij krijgt nu minder lucht.
Dus heb ik er een kleinere sproeier in moeten zetten.
In mijn ogen logisch.

Een turbo zorgt voor meer lucht in de motor.
Dus meer zuurstof. En dus kan er meer brandstof in gespoten worden.
Een intercooler �(zoals de naam al zegt) koelt de inlaatlucht.
Koudere lucht neemt minder ruimte in dus kan er meer in en meer lucht bevat
over het algemeen meer zuurstof. Dus weer meer brandstof.
En je blijft maar in denkfouten hangen...
ER IS GEEN SPRAKE VAN MEER LUCHT. ER IS SPRAKE VAN MEER BRANDBAAR MENGSEL.
En schei uit met het tegen alle deskundigen ingaan!
Je hebt hier niet met een stelletje cocosmacronen te maken...
Sommigen waren al Spartametspecialist toen jij nog in de vloeibare fase was!
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

nu maak jij een denkfout knutsel :twisted:

Je hebt wel grijze massa nodig om denkfouten te kunnen omzetten.
Gelukkig heb ik meer verstand om een stroopwafel te imiteren :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Mikey schreef:Je kunt mij veel vertellen.
Maar als je een willekeurige motor meer lucht geeft.
MOET hij ook meer benzine krijgen.
Nee. Een motor moet niets. Een motor kan nog net niet denken. De venturie maakt uit. Kan ook niet denken en daarom hebben de ontwikkelaars dat voor het dingetje gedaan. Het enige wat ik, jij, wij, denkers dus, kan/kunnen veranderen is de bandstof- luchtverhouding.

Bij een 2-takt is die verhouding belangrijk om verschillende redenen. Contolemogelijkheid is je bougie. Google/forum. Bij een Spartametblokje met standaard carburateur en een onbegrensde CDI is het mogelijk het blokje iets lekkerder te laten lopen door het toelaten van iets meer lucht. Standaard krijgt het blokje net iets te weinig om aan de snelheids- en vermogenswetgeving te voldoen.

De berekening om aan een goede mengselverhouding te komen is bekend, staat op het forum of anders Google er naar, het is geen geheim maar ik heb geen zin dat nu te gaan uitleggen. Geloof me, het klopt, ik spreek uit ervaring. Het begin van dit topic en de bijbehorende foto's gaan over mijn Spartamet. Ik rij er al ergens vanaf het begin van deze eeuw of misschien wel langer mee.

Nog lekkerder gaat je blokje lopen wanneer je de ontsteking een heel klein beetje vervroegd. Ook daar is niets mis mee, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent en beschikt over de juiste spullen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Even een plastisch voorbeeld (mag ook spastisch genoemd worden)...
Stel je huis vliegt in de fik........alle ramen zijn nog heel....het vuur brand wel maar fikt nog niet als een idioot.......de bewoner die nog aanwezig is gooit een stoel door het raam......wat gebeurd er............meer lucht dus meer fik.............laat dat nu net komen door meer lucht en niet door meer brandbaar spul in de woning te gooien.


Op zijn Einsteins, sachs, bernouillis (oh nee dat was de uitvinder van de harde schijf) meer lucht....snellere verbranding.....en de aanvoer van de brandstof...dat gebeurd doorrrrr...............de venturie ......zelfde luchttoevoer te veel brandstof............geen resultaat..punt uit klaar einde discussie.... :twisted: :twisted: :twisted:

Oh nog een tip; rijdt nooit met je Met een brandend huis in
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Simpele controle: Als je het motortje warm gereden hebt zet je de chokehevel onder het rijden stapsgewijs richting
choke.
Gaat hij dan beter/harder rijden is je sproeier te klein.
OF VERSTOPT/VIES/WATERDRUPPEL/VALSE LUCHT.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Spartarie wij snappen het niet we hebben geen Honda MTX :twisted:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey »

Dat probeer ik heel de tijd te zeggen.
Als je choke erop trekt krijgt hij minder lucht.
Dus te veel benzine.
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

spartarie schreef:VALSE LUCHT.
Bij 099 blokjes het grootste probleem. 3 schroeven houden carburateur en membraanplaat op hun plaats. Althans, dat is de bedoeling maar het hele zaakje wil nog wel eens een beetje lostrillen met het aantrekken valse lucht als gevolg. Het toepassen van een iets andere bevestiging voorkomt lostrillen.

Velen spreken over het 099 blokje als het snelste blokje. Komt vaak door een net niet vast zittende carburateur.

Vanaf de 199 is de membraanplaat met een 4e schroef vast te zetten. Hierdoor zijn lostrillen en valse lucht verleden tijd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Mikey schreef:Dat probeer ik heel de tijd te zeggen.
Als je choke erop trekt krijgt hij minder lucht.
Dus te veel benzine.
http://scooterforum.net/threads/honda-mtx.59820/

Geen appels met peren vergelijken
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

zucht...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten