199 blokje

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Plaats reactie
SpartaJet
Berichten: 41
Lid geworden op: 19-03-2016 23:04

199 blokje

Bericht door SpartaJet »

Laatst nog een donorfiets op kunnen halen. Vorige eigenaar had er geen zin meer in, werkt in een scooterzaak, had het blokje gereviseerd en ding blijft te warm worden volgens hem.
Hop, weg ermee.
Hop, kom maar hier.

Ik zag dat er een 199 blokje onder een nieuwer type frame hing. Er zat ook nog een blokje in onderdelen bij. Mijn eerste gedachte: die prutser heeft gewoon dingen gewisseld uit oud en nieuw blok die niet bij elkaar horen. Helaas en gelukkig; het tweede blokje (volledig gedemonterd) is ook een 199.

Omdat ik hier vaak lees dat jullie bolle broeken krijgen van 099 en 199 blokjes, vind ik het wel leuk me hier wat meer in te verdiepen.

Waar zouden jullie als eerste naar kijken?
En waar moet ik op letten?

Het frame is uit 1991, dus ik sluit nog steeds niet uit dat er onderdelen uit het oorspronkelijke blok zijn gebruikt.

Hoe kom ik er achter wat er wel en niet in hoort / past?
SpartaJet
Berichten: 41
Lid geworden op: 19-03-2016 23:04

Bericht door SpartaJet »

Er zit trouwens ook zo een hoekige / vierkante (niet-ronde) uitlaat op.
Op een of andere manier dacht ik dat die voor de nieuwste modellen waren.
Zojuist zie ik bij Aangeboden een met uit 1987, ook met zo een uitlaat.

Waar horen deze op en hebben ze voor- en/of nadelen?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

een 099 en 199 blokje word van zichzelf al veel heter.
Het blokje en de koelribben zijn kleiner en er zitten veel meer tandwielen in.

Die blokjes hebben een hogere trekkracht als de latere blokjes.
Ok ze maken vaak een teringherrie net als een graafmachine met een emmer knikkers erin.

Ze zijn lastiger af te stellen als de 299 blokjes en later.
Als je zo een blokje goed aan het lopen hebt dan mag je je pas echt een spartametoloog noemen.

De vierkante uitlaten zijn alleen in 1986 en 87 gemonteerd daarna is de goedkopere ronde uitlaat gekomen.
Op een 099 en 199 hoort dus origineel een 4kante uitlaat.

Niets trekt meer vloeken aan als een 099/199 blokje maar als je ze goed aan het lopen hebt onder een oermetje is de glimlach onbetaalbaar /spm
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
SpartaJet
Berichten: 41
Lid geworden op: 19-03-2016 23:04

Bericht door SpartaJet »

Dank voor de uitleg!
Is er nog verschil in prestatie bij die uitlaten?
ik heb er trouwens ook een met een hitteschild er om. Is die dan voor een nieuwste model en ben ik daarmee in de war?

Uitdaging dus, daar hou ik van.
Sleutelhok is bijna klaar, alleen nog gereedschapsbord ophangen. Dan kom ik de winter wel door en kan ik van het voorjaar overal lekker op rondrijden en genieten.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

SpartaJet,

Ik weet niet of er verschil zit in de prestaties, ik rijdt zelf nu meer dan een jaar met een 199 blokje met vierkante uitlaat het blokje loopt standaard 29 km/uur (gemeten met GPS en geen onbegrensde CDI). Het enige wat ik heb gedaan tijdens de restauratie, is het polijsten van de tandwielen met een schuurpapiertje korrel 2000 en tijdens het monteren heb ik alle tandwielen uitgelijnd zodat ze 100% in elkaar lopen. Zoals Vrotkees al schreef 099 en 199 blokjes maken meer herrie dan de latere versies en worden ook veel warmer. Ik persoonlijk vindt de vierkante uitlaten het mooist.
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

De uitlaten met hitteschild hebben een katalysator intern en zijn alleen te gebruiken voor 302 motortjes met luchtpomp.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
SpartaJet
Berichten: 41
Lid geworden op: 19-03-2016 23:04

Bericht door SpartaJet »

jgvankampen schreef:SpartaJet,

Ik weet niet of er verschil zit in de prestaties, ik rijdt zelf nu meer dan een jaar met een 199 blokje met vierkante uitlaat het blokje loopt standaard 29 km/uur (gemeten met GPS en geen onbegrensde CDI). Het enige wat ik heb gedaan tijdens de restauratie, is het polijsten van de tandwielen met een schuurpapiertje korrel 2000 en tijdens het monteren heb ik alle tandwielen uitgelijnd zodat ze 100% in elkaar lopen. Zoals Vrotkees al schreef 099 en 199 blokjes maken meer herrie dan de latere versies en worden ook veel warmer. Ik persoonlijk vindt de vierkante uitlaten het mooist.
Mijn motto: loud pipes saves lives.
Dus hoe meer herrie, hoe beter en hoe veiliger in het verkeer :lol:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

wat jij beschrijft noemen ze een straaljager :wink:

mijn metje wil ik lekker stil hebben.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
SpartaJet
Berichten: 41
Lid geworden op: 19-03-2016 23:04

Bericht door SpartaJet »

Vrotkees schreef:wat jij beschrijft noemen ze een straaljager :wink:

mijn metje wil ik lekker stil hebben.
Vergeleken met de rest uit mijn tweewielerpark is mijn Met geruisloos, dus mijn referentie ligt wat anders :wink:
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR »

Het is inderdaad leuk om zo'n blokje eens onderhanden te nemen en helemaal te reviseren. Ik rijdt er nu ook mee onder mijn saxonette, maar idd het maakt wat extra lawaai, een jankend geluid net als een Tomos o.i.d. Daarom ga ik binnenkort er weer een 499 onder bouwen en laat ik de 199 op reserve voor mijn oude herenmetje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten