Ik krijg de membraanplaat maar niet goed

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
pretmet
Berichten: 120
Lid geworden op: 15-08-2013 18:31

Ik krijg de membraanplaat maar niet goed

Bericht door pretmet »

Hallo Spartametrijders, daar ben ik weer :twisted:

Zoals al twee keer op rij is gebeurd, ben ik opnieuw al lang in de weer met de membraanplaat tussen de carburateur en het motorhuis.

Ik kan bevestigen dat de carburateur schoon is, de luchttoevoer goed is, de uitlaat schoon is enzovoorts. Het is namelijk weer exact hetzelfde probleem als een jaar geleden: de membraanplaat.
En dat resulteert in startproblemen, sputteren tijdens het rijden en een fluittoon (symptoon) bij het uitzetten van de motor.

Telkens zie ik weer dat tijdens het demonteren het lipje weer is verschoven. Vervolgens zet ik het lipje weer goed, draai ik de schroef die alles op zijn plaats moet houden weer vast, en dan gaat het weer een week of 2 goed. (En dan rijdt ie ook echt alsof ie net uit de fabriek komt rollen! :P)
Daarna begint de hele cyclus weer opnieuw.

Daarop had ik iets heel stoms bedacht: de decompresseur eraf halen (vervangen door een plug) en de membraamplaat met decompresseuraansluiting vervangen door een ouderwetse tweedehandse (spartamet-onderdelen.nl) membraanplaat zonder deco-aansluiting. Echter is de oude versie een stuk dunner dan de plaat MET deco-aansluiting. Hierdoor sloot alles niet meer goed op elkaar aan, aangezien mijn motor (499) niet gebouwd is voor een membraanplaat zonder deco-aansluiting. Stom stom stom...

Helaas is de membraanplaatversie met deco-aansluiting niet meer nieuw of tweedehands te krijgen...

Afijn, de decompresseur er maar af gelaten om toekomstige problemen daarmee te voorkomen. (Uiteraard het buisje uit de membraanplaat afgesloten).

Doe ik wellicht iets fout met het monteren van het lipje op de membraanplaat? Of is het gewoon een kwestie van materiaalmoeheid?

Alvast bedankt!

Groeten, Pretmet
Pret, op de Spartamet
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Een "dikke" membraanplaat z�nder deco-aansluiting (van een 299) heb ik wel voor je. Mail maar..
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

of tap schroefdraad in de decoaansluiting en zet er een boutje in..

een druppeltje loctite wil ook wel helpen om de schroef van het inlaatmembraan vast te zetten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pretmet
Berichten: 120
Lid geworden op: 15-08-2013 18:31

Bericht door pretmet »

spartarie schreef:Een "dikke" membraanplaat z�nder deco-aansluiting (van een 299) heb ik wel voor je. Mail maar..

Dat zou helemaal mooi zijn! Ik ga je een mail sturen. :)


Verder bedankt voor de tip @Vrotkees.

Groetjes
Pret, op de Spartamet
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR »

Ik heb in mijn 3D-geprinte membraanplaat ook een messing busje M5 buitendraad met M3 binnendraad geplaatst. Met een minieme hoeveelheid blauwe loctite blijft het boutje prima op zn plek en is deze toch weer makkelijk los te halen als dat nodig is. Ik weet echter niet of daar plek voor is bij een originele membraanplaat.
pretmet
Berichten: 120
Lid geworden op: 15-08-2013 18:31

Bericht door pretmet »

De met rijd weer helemaal super. Ontzettend bedankt Spartarie :)
Pret, op de Spartamet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 1 gast