Aandrijfas met schade
Aandrijfas met schade
Laatst weer een oud motorblokje gekocht... :oops: ik kan het niet laten!
Op het eerste gezicht prima in orde, ook na het openen geen gekke dingen.
Cilinder, zuigertje, alle lagertjes (drietraps) prima in orde!
Totdat ik de aandrijfas demonteerde....
Zo van een afstandje ziet het er goed uit, geen roest!
Maar dichterbij bekeken....een rotte plek.
Ook de naafhuls is "aangevreten" , maar aan de andere kant, daar waar het kleine kogellager zit.
Aan de stelconus en kogellagers zelf is niets te zien, die zijn als nieuw!
Vreemde schade...als er water in het spel geweest is zou je roest verwachten, en daar is geen spoor van te bekennen.
Mijn idee: ik vermoed dat er door ��n van de "voorbezitters" aan het frame gelast is....
en dat die de aardeklem op het achterwiel heeft gezet. /soo
De lasstroom is dan over de kogellagers gelopen....
Na de arbeid zal het wiel niet meer zo fijn gedraaid hebben, of helemaal niet meer...
Dat is opgelost door er nieuwe lagertjes in te zetten, op zich draait het weer goed.
Toch zal ik deze onderdelen niet meer gebruiken, gelukkig heb ik nog het een en ander in reserve.
Ook de borgmoer van de stelconus was trouwens niet vast gezet!
Op het eerste gezicht prima in orde, ook na het openen geen gekke dingen.
Cilinder, zuigertje, alle lagertjes (drietraps) prima in orde!
Totdat ik de aandrijfas demonteerde....
Zo van een afstandje ziet het er goed uit, geen roest!
Maar dichterbij bekeken....een rotte plek.
Ook de naafhuls is "aangevreten" , maar aan de andere kant, daar waar het kleine kogellager zit.
Aan de stelconus en kogellagers zelf is niets te zien, die zijn als nieuw!
Vreemde schade...als er water in het spel geweest is zou je roest verwachten, en daar is geen spoor van te bekennen.
Mijn idee: ik vermoed dat er door ��n van de "voorbezitters" aan het frame gelast is....
en dat die de aardeklem op het achterwiel heeft gezet. /soo
De lasstroom is dan over de kogellagers gelopen....
Na de arbeid zal het wiel niet meer zo fijn gedraaid hebben, of helemaal niet meer...
Dat is opgelost door er nieuwe lagertjes in te zetten, op zich draait het weer goed.
Toch zal ik deze onderdelen niet meer gebruiken, gelukkig heb ik nog het een en ander in reserve.
Ook de borgmoer van de stelconus was trouwens niet vast gezet!
Omdat de rest van het loopvlak in orde is merk je het niet eens, als je het zo met de hand ronddraait.
Maar als je deze as/naafhuls zou gaan gebruiken zullen niet alle kogels van de lagers "dragen".
Dat zal een verhoogde slijtage van de onderdelen veroorzaken.
Misschien gaat het een tijdje goed....maar dat risico neem ik niet.
Als ik om een of andere reden deze as w�l zou moeten gebruiken zou ik er voor zorgen dat de "rotte plek" bij de montage aan de bovenkant komt te zitten.....
Mijn tip: Ben je serieus met deze hobby bezig, kijk of je, vaak voor weinig geld, een sloper of sloopblokje op Marktplaats kunt vinden.
Daar zitten vaak nog prima onderdelen in!
Heb ik ook een paar keer gedaan, nog geen seconde spijt van gehad!
Maar als je deze as/naafhuls zou gaan gebruiken zullen niet alle kogels van de lagers "dragen".
Dat zal een verhoogde slijtage van de onderdelen veroorzaken.
Misschien gaat het een tijdje goed....maar dat risico neem ik niet.
Als ik om een of andere reden deze as w�l zou moeten gebruiken zou ik er voor zorgen dat de "rotte plek" bij de montage aan de bovenkant komt te zitten.....
Mijn tip: Ben je serieus met deze hobby bezig, kijk of je, vaak voor weinig geld, een sloper of sloopblokje op Marktplaats kunt vinden.
Daar zitten vaak nog prima onderdelen in!
Heb ik ook een paar keer gedaan, nog geen seconde spijt van gehad!
Deze putjes komt heel vaak voor op de loopvlakken van de aandrijfassen.
1 op de 5 / 6 assen heeft het gemiddeld
En het is ALTIJD aan de bovenkant van het loopvlak van de as.
Het zijn duidelijk overbelasting sporen van het loopvlak
De as staat stil en de lagers draaien rond.
Ik heb me sufgepiekerd wat de oorzaak van deze overbelasting zou zijn.
Ik heb 2 theorie�n
- Gebrek aan smering ( te weinig koeling dus overbelasting )
- Verkeerde spanning waarmee de lagers opgesloten zijn in de naafhuls.
Je kunt de as nabewerken met een beitel met dezelfde vorm als het loopvlak.
De as is namelijk door en door gehard.
1 op de 5 / 6 assen heeft het gemiddeld
En het is ALTIJD aan de bovenkant van het loopvlak van de as.
Het zijn duidelijk overbelasting sporen van het loopvlak
De as staat stil en de lagers draaien rond.
Ik heb me sufgepiekerd wat de oorzaak van deze overbelasting zou zijn.
Ik heb 2 theorie�n
- Gebrek aan smering ( te weinig koeling dus overbelasting )
- Verkeerde spanning waarmee de lagers opgesloten zijn in de naafhuls.
Je kunt de as nabewerken met een beitel met dezelfde vorm als het loopvlak.
De as is namelijk door en door gehard.
Dat is vreemd....Vrotkees schreef:Deze putjes komt heel vaak voor op de loopvlakken van de aandrijfassen.
1 op de 5 / 6 assen heeft het gemiddeld
En het is ALTIJD aan de bovenkant van het loopvlak van de as.
Het zijn duidelijk overbelasting sporen van het loopvlak
Hardop nagedacht: het wiel, met daarin de naafhuls en lagers, staat normaal gesproken op de grond.
De as is star in het frame gemonteerd, de onderkant van het loopvlak van de as rust dan op de kogellagers.
Daar zou je dan slijtage verwachten.
Ik zie het niet....
Het wiel wordt aangedreven door vier pallen, mooi symmetrisch verdeeld over de naafhuls.
Waarom zou het wiel dan willen "klimmen"?
Aan de andere kant hebben we de as, en die heeft alle reden om te willen zakken, namelijk het gewicht van de fiets/motor wat hem naar beneden drukt, en dan nog mijn gewicht erbij
Het wiel wordt aangedreven door vier pallen, mooi symmetrisch verdeeld over de naafhuls.
Waarom zou het wiel dan willen "klimmen"?
Aan de andere kant hebben we de as, en die heeft alle reden om te willen zakken, namelijk het gewicht van de fiets/motor wat hem naar beneden drukt, en dan nog mijn gewicht erbij
Zo'n beschadigde as heb ik ook maar daar was de oorzaak duidelijk.
Het grote lager was kapot en de kogels waren op 'slooptocht' gegaan :)
Zo zagen de pallen eruit
Ik vond overal resten van de kogeltjes.
Dit zat op een metje welke ik kreeg omdat er geen kenteken op zat en hij liep niet meer, kon ook niet meer achteruit lopen dan blokkeerde alles :roll:
Het grote lager was kapot en de kogels waren op 'slooptocht' gegaan :)
Zo zagen de pallen eruit
Ik vond overal resten van de kogeltjes.
Dit zat op een metje welke ik kreeg omdat er geen kenteken op zat en hij liep niet meer, kon ook niet meer achteruit lopen dan blokkeerde alles :roll:
Van achteren bekeken
het achterwiel is asymmetrisch
de belasting word dus ook asymmetrisch overgebracht op de naafhuls.
het wiel geeft de kracht tegen de klok in op de aandrijfas.
daarom de overbelasting sporen op 1 punt boven op de aandrijfas en op meerdere plekken van de naafhuls als je pech hebt.
Kapotte kogels is een gevolg van overbelasting.
de overbelasting putjes in de as CQ naafhuls vernielen de kogels.
het achterwiel is asymmetrisch
de belasting word dus ook asymmetrisch overgebracht op de naafhuls.
het wiel geeft de kracht tegen de klok in op de aandrijfas.
daarom de overbelasting sporen op 1 punt boven op de aandrijfas en op meerdere plekken van de naafhuls als je pech hebt.
Kapotte kogels is een gevolg van overbelasting.
de overbelasting putjes in de as CQ naafhuls vernielen de kogels.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten