Slecht starten, slecht op gang komen

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Plaats reactie
Sandert
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-02-2017 22:53

Slecht starten, slecht op gang komen

Bericht door Sandert »

Hallo mede metters

Ik ben nieuw hier, maar heb naar mijn idee al wel het grootste deel van de relevante informatie tot mij genomen uit dit forum om mijn tandemet aan de gang te krijgen.

Ik heb een originele tandemet uit 1995, motorblok 301/a, 499.
Nieuwe banden, achtervelg en verlichting op gemonteerd, toen het blokje aangepakt.

Zuiger was iets ingevreten, dus vernieuwd.
Nieuwe krukas keringen. Vliegwiel- en cardan kant
Nieuwe pakking membraan-Carter

Aan mijn Bing carburateur nieuw:
Vlotterbak en pakking
O ring om messing pijpje
O ring op membraan aansluiting
Papieren pakking tussen deksel en carburateurhuis
Luchtfilter

Algemeen nieuw:
Benzine leiding
Cardanolie
2 takt mengsmering


Uit alle info die ik hier heb kunnen vinden heb ik al:
Uitlaat en uitlaatpoort ontkoolt, zelfs al gaatje in geboord
Afdichting krukaskering dmv overdruk op membraan en zeepsop gecontroleerd
Spoel doorgemeten en op 0,4 mm gezet
Vonk bougie gecontroleerd
Decompressie klep schoongemaakt en gecontroleerd
Membraan klep gecontroleerd

Aan de carburateur :
Schoongemaakt in schoonmaakazijn, water, zeepsop, water, wd40 (zoals beschreven )
Gas en choke afgesteld (stond praktisch goed)
Messing buisje staat iets te ver (+/- 8 mm), maar zo te lezen hoeft dit geen problemen te geven
Vlotternaald afgesteld totdat deze de benzine niet meer uit de Luchtfilter opening gooit
Mijzelf er van overtuigd dat ik de carburateur zo rechtstandig mogelijk eraan monteer (de laatste bout van 3 komt er pas later aan waardoor carburateur scheef kan trekken)
Doorzichtige benzineleiding waardoor ik kan zien dat er benzine komt, de beschermkap heb ik er nog af.

Al met al een redelijke hoeveelheid reparaties. Ik ben al 10 jaar in het bezit van een saxonet die mij al jaren zonder enige vorm van onderhoud van A naar B brengt. En met deze ervaringen kan ik nu met zekerheid wel zeggen dat mijn tandemet niet lekker loopt.

HELP

Tig keer aan het startkoort trekken, voorzichtig aanslaan. Bij te veel gas in de choke stand valt hij uit
Op de standaard slecht op toeren komen in de gas stand
Na een minuut of 2 op de standaard wel op toeren kunnen komen, op de gas stand
Bij wegrijden voorzichtig gas geven, bij te veel gas slaat de motor af
Zodra ik gas op 3/4 heb moet ik spelen met wat extra choke om mijn toeren en snelheid te kunnen houden.
Eenmaal op bedrijfstemperatuur blijft hij wel lopen, maar bij terug naar stationair moet ik wel weer creatief gasgeven om op toeren te komen. Doe ik dit niet goed, dan slaat hij/zij weer af en moet ik mij het apelazerus trekken aan het startkoort om weer een lopende machine te krijgen.

Aangezien ik meer benzine moet geven om een fijn lopende machine te krijgen, krijgt hij/zij te veel lucht. Ik heb een nieuw Luchtfilter gemonteerd, zelfs de rubber onderkant hiervan iets ingevet om hem lekker te hebben zitten. Ook heb ik de (Door de vorige eigenaar) voorgeboorde gaten in het luchtfilterhuis dichtgemaakt.

Zou mijn met teveel lucht, of valse lucht, krijgen? Zo ja, opties? Naar mijn idee is de aanzuiging goed, afdichting carburateur - membraan en membraan -Carter zijn dicht (althans, vernieuwd )


Wie kan mijn tandemet en mij verder helpen?


Groeten!
Sandert
Vendt Racing Team
Together met
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Er is duidelijk iets mis met je mengsel.

Probeer eens de carburateur om te wisselen van je metje naar de tandemmet.

Is het probleen verholpen is er duidelijk iets aan de hand met de carburateur van de tandemmet.

Is er geen verschil en blijft het zelfde probleem.
zul je het moeten gaan zoeken in het inlaatmembraan, decoklep en compressie.

Laatst had ik een carburateur die niet lekker liep naar veel gezoek en gevloek bleek het uiteindelijk de sproeier te zijn.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Wat soms een oorzaak van valse lucht kan zijn: De twee "korte schroeven" waarmee de carburateur aan het blok geschroefd zit.
Een beetje vloeibare pakking aan de schroefdraad doen.
Gelukkig heb je nog een goed lopend Metje, door ��n op ��n onderdelen uit te wisselen kan je achter de oorzaak komen.
Zoals Vrot zegt: begin met de carburateur.
Sandert
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-02-2017 22:53

Bericht door Sandert »

Ik heb de carburateur omgewisseld, nu een tk achter mijn tandemet. Verder geen aanpassingen gedaan en het was starten en lopen. Gas geven ook zoals het moet, 28/29 ongeijkte km/h (een nog af ten stellen fietscomputertje) op een vlakke en windstille weg. Ik had dus de oorzaak gevonden (bedankt voor de hulp), nu de oplossing nog voor mijn Bing carburateur.

Via marktplaats een Sparta dokter gevonden, hier ben ik met mijn tandemet naartoe gegaan. Groter sproeiertje, andere vlotter (voor de zekerheid), bovendeksel losgehaald en weer fijn in elkaar gezet, etc. Ik kreeg nog wel de complimenten voor de schoonmaakprocedure, was netjes schoon. Hij liep vervolgens al stukken beter, maar kon toch nog meer geven.
"Of ik de ontsteking goed af had gesteld" was de vraag. Ik had er mijn best op gedaan, en netjes het voelermaatje gebruikt en was dus overtuigd van mijn eigen gelijk. Niet dus. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de magneten los in het vliegwiel zouden zitten, dit hoort dus niet. Ander vliegwiel eraan, afstellen en gaan met die banaan.

Ik hoop binnenkort een fatsoenlijke testrit te kunnen maken, maar dat de tandemet beter als eerst zal lopen is een feit.
Vendt Racing Team
Together met
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

kijk dat horen we graag dat je tandemmet weer rijd :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten