Schoonmaken

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Een momentsleutel is heel precies.

Ik gebruik zelf een T sleutel voor de imbusbouten
Als de T sleutel tordeert zitten de bouten op het juiste moment.

Ik heb dat eens nagemeten met een momentsleutel en het moment was het zelfde :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef:Een momentsleutel is heel precies.

Ik gebruik zelf een T sleutel voor de imbusbouten
Als de T sleutel tordeert zitten de bouten op het juiste moment.

Ik heb dat eens nagemeten met een momentsleutel en het moment was het zelfde :lol:
Het enige wat ik heb zijn ratels :lol:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

een T-sleutel (stiftsleutel) kost geen kapitalen hoor. :wink:
eentje zonder bolkop heeft de voorkeur.
Afbeelding

Bij een ratel voel je het torderen niet.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Vliegwieltrekker is binnen. Ga het blokje misschien vandaag nog openen.
Kan het echt geen kwaad om bij de boutjes een gewone ratel te gebruiken?
Tevens heb ik ontdekt dat het benzinemembraan met 1 bout vast zit, maar ik zie meerdere schroefdraden hoort dit?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Godverdomme kut vliegwiel zit moervast. en schiet steeds uit met die kut dopsleutel en de schroefjes houden het wiel niet tegen

Afbeelding
/haartrekken
EDIT: Dom, het was een schroefdraad die je rechts los draait :roll:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

De zuigerveer ga ik sowieso vervangen. Ik laat jullie oordelen over de andere onderdelen keerringen vervangen? en kan ik de onderdelen/carterdelen gewoon in de spiritus onderdompelen?
Waarom hij niet wou lopen is nu wel duidelijk: Verrotte pakkingen, Gekantelde keerring tussen verbrandingsruimte en transmissieruimte. En overal valse lucht duur versleten O-ring en kromme carburateur-flens.

Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

De moer aan de kant van de naafhuls zit muurvast en doordat de as meedraait heb ik geen grip erop weet iemand hoe? Trouwens, de lagers in de naafhuls maken het geluid alsof ze in zand zijn gesmeerd. blok zat verder vol met stukjes vuil. volgens mij is dit motortje nog nooit open geweest.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

als een moer echt vast zit aan de tandwielkant of naafhuls kant van de aandrijfas moet je het volgende doen.

een bankschroef met HARDHOUTEN of ALUMINIUM (overzet)bekken beschadigd de as niet

Tandwielkant:

draai 2 moeren op het uiteinde van de as. draai deze 2 moeren goed tegen elkaar vast.

nu heb je een vastpunt waardoor je dmv 2 sleutels de vastzittende moer los kan krijgen.

Naafhulskant:
je hebt een conussleutel 17 nodig die om de vlakke kanten van de conusmoer valt en een sleutel 17
Afbeelding

als je de moer en conusmoer los hebt kun je de afstrijkring en het lager met een pijpsleutel 17 uit de naafhuls tikken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

waarmee kan ik de carterdelen en tandwielen/lagers mee schoonmaken? gewoon wasbenzine?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Zwaantje ik doe dat altijd met aceton of thinner, dat ontvet goed
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 2 gasten