Bing Carburateur lekt veel benzine
Bing Carburateur lekt veel benzine
Ha liefhebbers!
Ik heb onlangs een Spartamet gekocht als klusproject. Al snel had ik door dat de ontsteking niet goed was, waarna ik de bobine roestvrij had gemaakt en de bougie mooi vonkte. Helaas wilde het motortje nog niet starten. Toen bleek de sproeier verstopt te zitten. Nadat ik dit had gereinigd en alles weer netjes in elkaar had gezet, lekte de carburateur als een malle als ik 'm probeerde te starten. Benzine kwam wel in de vlotterbak en de motor loopt doorgaans 30 seconden, verzuipt daarna. De benzine lijkt het huis in te stromen, geen idee hoe. Het komt uit de luchtinlaat en ook uit de uitlaat (nadat hij is verzopen....). Ik had er al een nieuwe gasschuif (die was afgebroken) en een nieuwe pakking opgezet. De pakking voorkwam het lekken niet. Toen maar eens goed gezocht op dit handige forum! De dingen die ik allemaal al heb getest:
- Vlotternaard omhoog zetten, benzine blijft lekken (echt ver omhoog gezet, tot wel 18mm!) de vlotter sluit wel goed af, dat heb ik ook getest.
- Het benzinemembraan ziet er goed uit en heeft absoluut geen scheur, dat weet ik zeker.
- Het messing benzinepijpje stak eerst ongeveer 11 mm uit het carburateurhuis (dat stalen gedeelte toch?). Deze heb ik teruggezet naar 7.5mm zoals beschreven staat in het forum. Dit voorkwam het lekken ook al niet...
Alle onderdelen lijken in prima staat en de hele carburateur is al in spiritus gelegd en gereinigd. Ik las iets over de stift in het benzinemembraan dat blijft plakken waardoor de benzine dan zou blijven stromen. Hoe zou ik zoiets kunnen fixen?
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Groeten,
Ome Rudy
Ik heb onlangs een Spartamet gekocht als klusproject. Al snel had ik door dat de ontsteking niet goed was, waarna ik de bobine roestvrij had gemaakt en de bougie mooi vonkte. Helaas wilde het motortje nog niet starten. Toen bleek de sproeier verstopt te zitten. Nadat ik dit had gereinigd en alles weer netjes in elkaar had gezet, lekte de carburateur als een malle als ik 'm probeerde te starten. Benzine kwam wel in de vlotterbak en de motor loopt doorgaans 30 seconden, verzuipt daarna. De benzine lijkt het huis in te stromen, geen idee hoe. Het komt uit de luchtinlaat en ook uit de uitlaat (nadat hij is verzopen....). Ik had er al een nieuwe gasschuif (die was afgebroken) en een nieuwe pakking opgezet. De pakking voorkwam het lekken niet. Toen maar eens goed gezocht op dit handige forum! De dingen die ik allemaal al heb getest:
- Vlotternaard omhoog zetten, benzine blijft lekken (echt ver omhoog gezet, tot wel 18mm!) de vlotter sluit wel goed af, dat heb ik ook getest.
- Het benzinemembraan ziet er goed uit en heeft absoluut geen scheur, dat weet ik zeker.
- Het messing benzinepijpje stak eerst ongeveer 11 mm uit het carburateurhuis (dat stalen gedeelte toch?). Deze heb ik teruggezet naar 7.5mm zoals beschreven staat in het forum. Dit voorkwam het lekken ook al niet...
Alle onderdelen lijken in prima staat en de hele carburateur is al in spiritus gelegd en gereinigd. Ik las iets over de stift in het benzinemembraan dat blijft plakken waardoor de benzine dan zou blijven stromen. Hoe zou ik zoiets kunnen fixen?
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Groeten,
Ome Rudy
De stift schijn je weer vast te kunnen lijmen met Bisontix, maar ik ben geen ervaringsdeskundige....
Anders een nieuwe, hier https://www.saxonettenladen.de/vergaser/ zijn ze iets goedkoper dan in Nederland.
Anders een nieuwe, hier https://www.saxonettenladen.de/vergaser/ zijn ze iets goedkoper dan in Nederland.
Goeie tip! Ik heb 'm vastgelijmd en nu lekt de carburateur niet meer. Helaas wil het metje nu helemaal niet meer starten.. Ontsteking is goed, vlotterbak zit vol benzine (tot de rand, dat is geen probleem toch?). Is dit het moment om de motor te splitsen en schoon te maken? Compressie zou toch goed moeten zijn als hij eerst wel wilde starten na 1x trekken. Wat denken jullie?
heb even de uitlaat losgehaald. Ik kan er gewoon doorheen blazen zonder problemen. Ook meteen de compressie getest, ik voel wel flinke weerstand als ik mijn duim op het slangetje bij de deco hou en de cilinder laat draaien door aan het koord te trekken. Ik kan 'm er wel doorheen trekken als het ware zonder al te veel moeite. Is dit te weinig? Zo ja, hoe los ik dat op?
Verder lijkt de vlotterbak ook kleine beetjes te lekken, maar dat zou de motor er niet van moeten weerhouden om te starten lijkt me?
Het enige wat ik nog niet heb gedaan is het venturi buisje trekken, ik weet niet of dit nu nog het probleem kan zijn, aangezien hij eerst wel liep. Ik heb er ook water doorheen geblazen en dit kwam gewoon uit alle gaatjes gelopen. Wat nu?
Verder lijkt de vlotterbak ook kleine beetjes te lekken, maar dat zou de motor er niet van moeten weerhouden om te starten lijkt me?
Het enige wat ik nog niet heb gedaan is het venturi buisje trekken, ik weet niet of dit nu nog het probleem kan zijn, aangezien hij eerst wel liep. Ik heb er ook water doorheen geblazen en dit kwam gewoon uit alle gaatjes gelopen. Wat nu?
Hoe heb je dat water er doorheen geblazen?
Zo'n membraan is h��l kwetsbaar..
Dat water moet er in ieder geval uit!
Uit elkaar halen en met een f�hn het huis "droogstoken".
Ook de sproeier!
Daarna met b.v. een ballenpomp alle gaatjes in het huis/sproeier nog een keer doorblazen.
Je had de vlotternaald op 18 mm gezet?
Normaal is 12mm.
Zo'n membraan is h��l kwetsbaar..
Dat water moet er in ieder geval uit!
Uit elkaar halen en met een f�hn het huis "droogstoken".
Ook de sproeier!
Daarna met b.v. een ballenpomp alle gaatjes in het huis/sproeier nog een keer doorblazen.
Je had de vlotternaald op 18 mm gezet?
Normaal is 12mm.
Heel fijn die behulpzaamheid spartarie:)!
Dat was inderdaad misschien niet zo handig van mij. Dat water heb ik alleen door de venturibuis geblazen om te kijken of de gaatjes wel open waren (had ook met een lichttest kunnen worden gedaan ). Verder nooit water langs het benzinemembraan oid laten lopen.
De vlotter had ik omhoog gezet omdat ik alseerst het idee had dat het benzine lek kwam door de vlotter. Dat bleek dus niet zo te zijn, staat nu weer op 13mm.
Ik ben verder gaan kijken naar het inlaat membraan. Ik lees op andere threads dat het zilverkleurige lipje goed afgesloten moet zijn. Ik merk weliswaar weerstand als ik er doorheen probeer te blazen en hij lijkt goed op zijn plek te zitten. Kan het zijn dat helpt als ik het koperkleurige dunne staafje omdraai? Hij lijkt een beetje verbogen te zijn.
Dat was inderdaad misschien niet zo handig van mij. Dat water heb ik alleen door de venturibuis geblazen om te kijken of de gaatjes wel open waren (had ook met een lichttest kunnen worden gedaan ). Verder nooit water langs het benzinemembraan oid laten lopen.
De vlotter had ik omhoog gezet omdat ik alseerst het idee had dat het benzine lek kwam door de vlotter. Dat bleek dus niet zo te zijn, staat nu weer op 13mm.
Ik ben verder gaan kijken naar het inlaat membraan. Ik lees op andere threads dat het zilverkleurige lipje goed afgesloten moet zijn. Ik merk weliswaar weerstand als ik er doorheen probeer te blazen en hij lijkt goed op zijn plek te zitten. Kan het zijn dat helpt als ik het koperkleurige dunne staafje omdraai? Hij lijkt een beetje verbogen te zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast