Onwillige Bing carburateur

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Onwillige Bing carburateur

Bericht door spartarie »

Vandaag heb de carburateur die van dit https://spartamet.forum2go.nl/te-vies-o ... t4519.html blokje kwam eens in gebruik genomen.
Alles volgens de regels van de kunst afgesteld maar starten....ho maar.
Alleen met choke en half gas kwam er leven in, maar stationair lopen lukte niet.
Bougie bekeken, kurkdroog....dus geen benzine. :shock:
Venturibuisje nog maar eens gecontroleerd, zat 100 % goed.
Toen viel m'n oog op de vlotter en ging er een lichtje branden.
Dit was een oud type vlotter met een lange naald, die had ik op 12 mm gezet zoals gewoonlijk en het onder de vlotter uitstekende gedeelte afgeknipt.
Maar ook de metalen "ring" die aan de onderkant om de vlotter zit was anders.
Normaal is die van messing, deze was v��l lichter van kleur, zeg maar aluminium-kleurig.
Nu is aluminium een stuk lichter dan messing, en als de vlotter lichter is zal die ook "hoger" in de benzine drijven en dus eerder afsluiten.
Eerst nadat ik de naald op 10,5 mm gezet had doet de carburateur wat ik wil.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

De symptomen bij mijn carb zijn gelijk met die van jou. Misschien is dit wel de oplossing naar mijn probleem. Aangezien ik ook de vlotter met lange baald heb. Moet de onderste naald er echt af?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Dat hangt van het vlotterbakje af, bij die lange naald hoort een vlotterbakje met een "gaatje" onderin waar die naald invalt.
De nieuwere bakjes hebben die gaatjes niet, dan moet je hem afknippen.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Het zat me toch niet helemaal lekker, daarom de zaak nog een keer bestudeerd.
Hier een foto van twee vlotters, de linker met een messing (?) ring, de rechter is de vlotter in kwestie.
Afbeelding
Lastig te wegen, daarom een "drijftest" gedaan in een los, halfgevuld vlotterbakje.
Verschil in drijfvermogen was er echter niet, beide vlotters dreven even hoog..
Ten overvloede de andere vlotter, die kwam uit een goed lopende carburateur, nog getest in deze.
Zelfde probleem, eventjes stationair lopen en dan afslaan. :?
Hoe is dat mogelijk, de vlotter bepaalt het benzineniveau, als hij in de �ne carburateur goed is moet hij het ook doen in een andere, als tenminste het venturibuisje goed zit.
Nou die heb ik er ook uitgehaald, van voor en achter, van onder en boven bekeken, nog een keer doorgeblazen, teruggezet, gecontroleerd, beter kon ie niet zitten!
Volgende verdachte: de vlotterzitting.
Was het mogelijk dat die "ingeslagen" was en dat de naald bleef "hangen"?
Ik heb er nog nooit van gehoord maar wie weet...
Daarom een nagelnieuwe zitting geplaatst, getest op afsluiten, super.
Weer aan de fiets geknoopt, testen, probleem nog steeds NIET opgelost. /haartrekken
Toch heb ik de oorzaak gevonden, je raadt het nooit..
Deze carburateur kwam van deze motor: https://spartamet.forum2go.nl/te-vies-o ... t4519.html , en de vorige eigenaar had in de Bing enkele TK onderdelen gebruikt.
De chokeschuif: daar was het een en ander afgezaagd om hem passend te maken, deze heb ik overigens niet gebruikt, er zit gewoon een Bing schuif in.
Maar nu komt het: In de gasschuif (dat was wel een Bing) was een TK dekseltje gezet.
En een TK dekseltje is wel even breed, maar een millimeter KORTER dan een Bing dekseltje.
Het kon dus een millimeter op en neer bewegen....en dat deed hij ook.
Wanneer hij stationair liep zakte het dekseltje door de trillingen naar beneden en dat verstoorde de gasstroom.
De speling heb ik nu opgevuld met een passend strookje benzinevaste rubber, en er is weer rust in de tent.
Ik heb hem voor straf tien minuten stationair laten draaien... :twisted:
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

zo zie je maar hoe gevoelig zo'n motor is.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Zo zie je maar weer wat voor een verkloters er rondlopen. /soo
Dit is weer een bevestiging waarom je lid bent geworden van de bond voor het vloeken :twisted:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Henk1
Erelid
Berichten: 182
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Bericht door Henk1 »

Het plaatje van de gasschuif is super gevonden.
Heb vandaag onderdelen opgekocht, van iemand in Amsterdam, en daar zaten carburateurs Bing en TK bij, 199 onderdelen enzovoort
Heb er dankzij Arie opgelet, en ben hem er dankbaar voor.
Alleen zie ik niet waarom je een carburateur verkracht, door een choke schijf van TK geschikt te maken voor een Bing.
Je vernield niks en het werkt perfect.
Je kan alle aanpassingen doen, als je maar niets kapot maakt.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Hier nog een fotootje van de mishandelde TK chokeschuif, daarachter een Bing exemplaar

Afbeelding

Jammer, want TK onderdelen zijn haast niet meer te koop.
Voor een TK met directe invoer is hij nog wel geschikt, dus weggooien doe ik hem niet.
Overigens is er nog een andere reden waarom Bing en TK schuiven in principe niet uitgewisseld kunnen worden.
Bij TK schuiven zit de "steel" namelijk precies in het midden van de schuif,
bij Bing schuiven zit hij een halve millimeter uit het midden.
Misschien werkt het wel, maar dan loopt het allemaal wat stroef.
Henk1
Erelid
Berichten: 182
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Bericht door Henk1 »

Ach Arie op een gegeven moment kan je theoreties in alles wel een probleem zien.
Prakties gezien zt er geen probleem in.
En TK schijfjes zijn nog steeds te koop.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ben helaas een perfectionist... :? , het is niet gauw helem��l naar m'n zin.
Soms is dat goed, soms maak ik me te druk om een kleinigheidje. :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast