Vreemde opening motorblok

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

40plusser
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2017 19:17

Vreemde opening motorblok

Bericht door 40plusser »

Hallo,
Zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Sander uit Tilburg 43 jaar en ben sinds een paar dagen lid van dit Forum.
Heb een paar weken geleden 2 Spartamets gekocht om op te knappen. 1 in goede staat maar niet lopend en de andere liep wel maar viel van elende uit elkaar.
Uiteraard de nette sparta lopend gemaakt! De dekselplaat was gescheurd en het membraan was lek. Dit overgezet van de andere sparta (eerst gereinigd) en het loopt als een zonnetje.
Maar nu ik alles met elkaar heb vergeleken kom ik er achter dat ze een rand van het blok hebben weggeslepen wat tegen de kappen aansluit. Weet iemand hier het nut van?
Het lijkt mij dat er hierdoor veel vuil en water bij het vliegwiel en ontstekingspoel kan komen.
Hoe kan ik dit oplossen? Een extra stukje plastic aan de dekselplaat maken ofzo?
40plusser
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2017 19:17

Bericht door 40plusser »

Kon helaas geen foto toevoegen omdat dit mijn 1e post is.
40plusser
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2017 19:17

Bericht door 40plusser »

Afbeelding
40plusser
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2017 19:17

Bericht door 40plusser »

zo lukt de foto wel haha :D
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Hallo Sander, en welkom op het forum.
Voor zover ik het kan bekijken is er een mix van onderdelen gebruikt.
Ik denk dat jij een 199 blokje hebt, dat nummer staat op de bovenste koelrib aan de wielkant.
Bij dit motortype, en ook bij de nog oudere 099 horen smalle membraanplaten en korte startdeksels.
De verschillen in membraanplaten kan je hier zien: http://motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=34&t=1661
Ik denk dat op jouw motortje een "dikke" plaat zit, die horen eigenlijk op typenr. 299 of hoger.
Ook is een lange startkap gemonteerd, die sluit dan wel weer mooi aan op het andere plastic maar aan de bovenkant blijf je met die kier zitten.
Je zou het op de een of andere manier kunnen afdekken, of je moet op zoek naar een smalle membraanplaat.
En dan ook een korte startkap, hoewel de lange ook met wat zaag en snijwerk aan te passen is.
40plusser
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2017 19:17

Bericht door 40plusser »

Bedankt. Weer iets wijzer. Maar nu heb ik op de andere Sparta ook een 199 blok en heb hier even het membraan opgezet. Hierbij sluit alles wel aan. Je kunt ook echt zien dat iemand met een drempel ofzo aan de gang is geweest. Het is niet zo vlak namelijk.
Hierbij even een foto van het andere blok.

Afbeelding
40plusser
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2017 19:17

Bericht door 40plusser »

Ik zal vanavond eens even de afstand vanaf het bovenste boutgat opmeten met de schuifmaat.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

40plusser schreef:Bedankt. Weer iets wijzer. Maar nu heb ik op de andere Sparta ook een 199 blok en heb hier even het membraan opgezet. Hierbij sluit alles wel aan. Je kunt ook echt zien dat iemand met een drempel ofzo aan de gang is geweest. Het is niet zo vlak namelijk.
Hierbij even een foto van het andere blok.

Afbeelding
Dit blokje op jouw foto is geen 199 ....als ik me niet vergis.
Check die nummers nog een keer, die staan dus hier, voor de olievuldop.

Afbeelding
40plusser
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2017 19:17

Bericht door 40plusser »

Heb nog ff gekeken. Had het verkeerd gezien. Het is een 299 i.p.v. 199.
Ik zal maar eens opzoek gaan naar een 199er membraan.
40plusser
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2017 19:17

Bericht door 40plusser »

Wat me ook nog opviel .... Het membraan zit bij het 299 blokje met een boutje vast op het blok. De 199 heeft dat niet. Daar zit ook geen boutgat o.i.d..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten